Vol. 16 No. 2 (2025)
Studies

Examination of the Role and Importance of Organizational Communication in the Management of External Environmental Changes in a Domestic Enterprise

Gábor Juhász
associate professor, head of department, Faculty of Humanities and Social Sciences, PPCU

Published 15-12-2025

Keywords

  • organizational communication,
  • organizational operation and change,
  • crisis

Abstract

Due to various effects generated by turbulent changes from the external environment economic and social actors are constantly facing new challenges. The long-term negative effects of crises and critical situations require significantly more adaptation than before, forcing organizations to implement changes in different segments of the organizational structure and operation. The aforementioned effects draw attention to the competencies that play a key role in adapting to changes, and as a part of this, in the leadership of organizations and business communication (Hidasi, 2022).

Maintaining the efficiency of organizational / corporate operations, formulating and implementing appropriate responses to the challenges arising from changes and crises depends to a greater extent on the attitude of managers and employees, their motivation and satisfaction, the quality and effectiveness of the interactions between them, and both individual and organizational level performances. Organizational communication plays a decisive role in the development of these factors. The quality, channels and mechanisms of organizational communication strongly influence the functioning of the organization and the qualities of management (Bakacsi, 2002).

References

  1. Bakacsi Gy. (2002): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: KJK.
  2. Borgulya Á. (2011): A kultúraközi kommunikáció, mint tudományos diszciplina alkalmazása. In: Lendvai, E., Wolosz, R. (szerk.): Kultúrák dialógusa a soknyelvű Európában VII. Nemzetközi Konferencia. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Fordítástudományi Kutatóközpont, 86-89. o.
  3. Borgulya I-né (1996): Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem.
  4. Borgulya I-né, Barakonyi K. (2004): Vállalati kultúra. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
  5. Borgulya Á., Balogh G., Jarjabka Á. (2022): Communication management in industrial clusters: an attempt to capture its contribution to the cluster’s success. Journal of East European Management Studies, 27(2) 179-209. o. https://doi.org/10.5771/0949-6181-2022-2-179
  6. Clampitt, P. G. (2017): Communicating for Managerial Effectiveness. Challenges | Strategies | Solutions. Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781071800829
  7. Clark, L. (2020): Innovation in a Time of Crisis. Harvard Business Publishing, March 26, 2020 (online: https://www.harvardbusiness.org/innovation-in-a-time-of-crisis) Utolsó letöltés: 2025. március 20.
  8. Dyson, E. (1998): 2.0 verzió. Életünk a digitális korban. Budapest: HVG Kiadó.
  9. Fawkes, J. (2022): Depth Public Relations. After the Masquerade. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351121910
  10. Hidasi J. (2022): Hatékony kompetencia-mix az üzleti kommunikációban. In: Konczosné Szombathelyi M., Balogh G., Jarjabka Á. (szerk.): Kommunikáció – Gazdaság – Kultúra – Nyelv. 50 éve a közgazdász képzés szolgálatában. Tiszteletkötet Borgulya Istvánné részére. VSZI Kötetek I. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés-és Szervezéstudományi Intézet, 40-48. o.
  11. Konczosné Szombathelyi M. (2003): Interkulturális kommunikációs vizsgálatok Győrött dolgozó menedzserek körében – interkulturális kihívások. In: Kukorelli, S-né (szerk.): A Dunaújvárosi Főiskola Nyelvi lektorátusa által … A nyelvtudás szerepe a változó Európában fő témakörrel megrendezett V. Dunaújvárosi Nemzetközi Nyelvvizsgáztatási és Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Dunaújváros: Dunaújvárosi Főiskola (DF), 142-151. o.
  12. Konczosné Szombathelyi M., Jakab P. (2022): Status Quo és trendek az Európai Kommunikációs Monitor alapján. In: Konczosné Szombathelyi M., Balogh G., Jarjabka Á. (szerk.) Kommunikáció – Gazdaság – Kultúra – Nyelv. 50 éve a közgazdász képzés szolgálatában. Tiszteletkötet Borgulya Istvánné részére. VSZI Kötetek I. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés-és Szervezéstudományi Intézet, 70-83. o.
  13. Lewis, L. (2019): Communication Strategies for Organizational Change. In: Origins and Traditions of Organizational Communication. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203703625
  14. Men, L. R. (2021): Evolving research and practices in internal communication. In: Men, L. R. & Tkalac Vercic, A. (Eds.): Current Trends and Issues in Internal Communication: Theory and Practice Palgrave Macmillan, 1-18. o. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78213-9_1
  15. Men, L.R. (2014): Strategic internal communication: Transformational leadership, communication channels, and employee satisfaction. Management Communication Quarterly. 28(2), 264-284. o. https://doi.org/10.1177/0893318914524536
  16. Men, L.R. (2014): Why leadership matters to internal communication: Linking transformational leadership, symmetrical communication, and employee outcomes. Journal of Public Relations Research, 26(3), 256-279. o. https://doi.org/10.1080/1062726X.2014.908719
  17. Men, L.R. Stacks, D. (2014): The Effects of Authentic Leadership on Strategic Internal Communication and Employee-Organization Relationships. Journal of Public Relations Research, 26(4), 301-324. o. https://doi.org/10.1080/1062726X.2014.908720
  18. Men, L.R., Stacks, D.W. (2013): The impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation. Journal of Communication Management, 17(2), 171-192. o. https://doi.org/10.1108/13632541311318765
  19. Molnár D. (2010): Empirikus kutatási módszerek a szervezetfejlesztésben. Humán Innovációs Szemle, 1(1-2), 61-71. o.
  20. Semeginé Tariszka É. (2014): A szervezeti belső kommunikáció hatása a szervezet hatékony működésére. Taylor Gazdálkodás és Szervezéstudományi Folyóirat, 6(1-2), 519-528. o.