Új folyam III. 1. szám
III. rész – A pályaorientációtól a mobileszközök fejlesztő hatásáig

Kémiai tévképzetek nyomában

Dobóné Dr. Tarai Éva
Berzsenyi Dániel Gimnázium

Megjelent 2025-06-30

Kulcsszavak

  • kémiai tévképzetek, fogalmi megértés, párolgás, benzin

Absztrakt

A konstruktivista tanulásfelfogás szerint az emberi tudás konstrukció eredménye, a tanulási folyamat nem a valóság tükörszerű leképezését jelenti. Születésünktől kezdve – a környező világról gyűjtött információk alapján – kialakul bennünk egy egyedi, saját tapasztalataink által meghatározott természettudományos világkép, ami alapján értelmezzük a környezetünket. Ez a világkép sok esetben megfelelő magyarázó erővel rendelkezik, de nem mindig egyezik a tudomány által elfogadott állásponttal. Ilyenkor az értelmes tanulást gátló tévképzetek alakulnak ki. Évek óta zajló kutatásaimban a kémia tantárgyhoz, illetve tágabban, a természettudományokhoz kapcsolódó tévképzeteket vizsgálom és a felszámolásuk lehetőségét kutatom. Egy nagymintás mérés során tíz kérdésből álló kérdőívvel gyűjtöttem adatokat néhány, hétköznapi jelenségekhez is kötődő kémiai fogalommal kapcsolatban, mint amilyen az oldódás, párolgás, sűrűség, viszkozitás stb. A kérdések mindegyike egy zárt és egy nyílt végű részből állt. Utóbbi esetében részletesen meg kellett magyarázni egy jelenséget, pl. hogy mi történik az anyagokkal, amikor a cukrot a vízbe tesszük, vagy miért érezzük a benzin szagát. A magyarázatok alapján következtethetünk a gyerekek gondolkodásmódjára, a tévképzetek jelenlétére, kialakulásuk okára. Összefüggéseket kerestem a tévképzetek előfordulása és néhány háttérváltozó között.

Hivatkozások

  1. Ausubel, P. David 1960. The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology (51) 267-272. https://doi.org/10.1037/h0046669
  2. Csapó, B. (2002): Az iskolai tudás. (B. Csapó, Ed.). Budapest: Osiris Kiadó. (2nd ed., pp. 153-180). https://www.edu.u-szeged.hu/isktud/ittartalomj.htm
  3. Nahalka István 1997a. Konstruktív pedagógia ̶ egy új paradigma a láthatáron (I.). Iskolakultúra (2) 21-33. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18544
  4. Nahalka István 1997b. Konstruktív pedagógia ̶ egy új paradigma a láthatáron (II.) Iskolakultúra (3) 22-40. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18567
  5. Osborne, J. R., & Bell, F. B. & Gilbert, K. J. 1983. Science teaching and children's views of the world. European Journal of Science Education (5) 1-14. https://doi.org/10.1080/0140528830050101