Megjelent 2025-06-30
Kulcsszavak
- kémiai tévképzetek, fogalmi megértés, párolgás, benzin
Copyright (c) 2025 Dobóné Dr. Tarai Éva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A konstruktivista tanulásfelfogás szerint az emberi tudás konstrukció eredménye, a tanulási folyamat nem a valóság tükörszerű leképezését jelenti. Születésünktől kezdve – a környező világról gyűjtött információk alapján – kialakul bennünk egy egyedi, saját tapasztalataink által meghatározott természettudományos világkép, ami alapján értelmezzük a környezetünket. Ez a világkép sok esetben megfelelő magyarázó erővel rendelkezik, de nem mindig egyezik a tudomány által elfogadott állásponttal. Ilyenkor az értelmes tanulást gátló tévképzetek alakulnak ki. Évek óta zajló kutatásaimban a kémia tantárgyhoz, illetve tágabban, a természettudományokhoz kapcsolódó tévképzeteket vizsgálom és a felszámolásuk lehetőségét kutatom. Egy nagymintás mérés során tíz kérdésből álló kérdőívvel gyűjtöttem adatokat néhány, hétköznapi jelenségekhez is kötődő kémiai fogalommal kapcsolatban, mint amilyen az oldódás, párolgás, sűrűség, viszkozitás stb. A kérdések mindegyike egy zárt és egy nyílt végű részből állt. Utóbbi esetében részletesen meg kellett magyarázni egy jelenséget, pl. hogy mi történik az anyagokkal, amikor a cukrot a vízbe tesszük, vagy miért érezzük a benzin szagát. A magyarázatok alapján következtethetünk a gyerekek gondolkodásmódjára, a tévképzetek jelenlétére, kialakulásuk okára. Összefüggéseket kerestem a tévképzetek előfordulása és néhány háttérváltozó között.
Hivatkozások
- Ausubel, P. David 1960. The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology (51) 267-272. https://doi.org/10.1037/h0046669
- Csapó, B. (2002): Az iskolai tudás. (B. Csapó, Ed.). Budapest: Osiris Kiadó. (2nd ed., pp. 153-180). https://www.edu.u-szeged.hu/isktud/ittartalomj.htm
- Nahalka István 1997a. Konstruktív pedagógia ̶ egy új paradigma a láthatáron (I.). Iskolakultúra (2) 21-33. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18544
- Nahalka István 1997b. Konstruktív pedagógia ̶ egy új paradigma a láthatáron (II.) Iskolakultúra (3) 22-40. https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/18567
- Osborne, J. R., & Bell, F. B. & Gilbert, K. J. 1983. Science teaching and children's views of the world. European Journal of Science Education (5) 1-14. https://doi.org/10.1080/0140528830050101