Évf. 13 szám 1 (2022)
Tanulmányok

Szervezetek diplomás pályakezdőkkel szembeni elvárásai nyelvtudás és interkulturális kommunikációs kompetenciák terén

Dr. Lázár Tímea
Debreceni Egyetem

Megjelent 2022-06-13

Kulcsszavak

  • szervezeti tevékenységek,
  • elvárt nyelvtudás,
  • diplomás pályakezdők,
  • toborzás

Absztrakt

A cikk elsődleges célja, hogy feltérképezze a szervezetek pályakezdő diplomásokkal szembeni elvárásait a nyelvtudás és interkulturális kommunikációs kompetenciák iránt. A kutatásban 60 szervezet elvárásait vizsgáltuk meg egy kérdőív segítségével. A kapott eredmények négy főbb szervezeti jellemző szerint lettek csoportosítva: a szervezeti tevékenység jellege, a szervezet által kiszolgált piac, a szervezeti központ elhelyezkedése, és végül a szervezeti méret alapján. A begyűjtött adatok az adott jellemzők szerint ismertetik az elvárt nyelvtudás típusát és fajtáját, illetve a tevékenységekhez igazítva mutatják be az elvárt szükséges nyelvtudást. Ezek alapján az idegennyelv-tudás leggyakrabban középfokon, ám esetenként felsőfokon is megjelenik elvárásként. A legfontosabb az angol nyelv ismerete mind szakmai, mind általános típus esetén, de természetesen a német nyelv sem marad le sokkal. Egyéb elvárt nyelvként ritkábban előfordulhat a francia, olasz vagy a spanyol. Néhány szervezeti tevékenység, mint például a kiküldetések, külföldi munkatársakkal való kapcsolattartás, nemzetközi projektek, általánosságban nagyobb mértékben igénylik az idegennyelv-tudást.