Évf. 14 szám 1 (2023)
Tanulmányok

A foglalkoztathatósági és idegen nyelvi készségek fejlesztése és értékelése a szaknyelvi képzésben

Hajdu Zita
Debreceni Egyetem
Tar Ildikó
Debreceni Egyetem
Lázár Tímea
Debreceni Egyetem
Farkas János
Debreceni Egyetem
Czellér Mária
Debreceni Egyetem

Megjelent 2023-06-30

Kulcsszavak

  • foglakoztathatósági készségek,
  • idegen nyelvi kompetenciák,
  • készségek értékelése,
  • tananyag

Absztrakt

A munkaerőpiac egyre inkább elvárt követelménye a foglalkoztathatósági vagy más néven puha készségek megfelelő szintje. Ezek a munkahelyi kompetenciák nem tartoznak konkrét munkakörhöz, de különösen a gazdasági, üzleti élet területén váltak kiemelten fontossá. A Debreceni Egyetem Gazdaságtudományi Karának Gazdasági Kommunikációs és Szaknyelvi Intézete ezért tartotta elengedhetetlennek, hogy a szaknyelvi kurzusok tantervébe beépítse e kompetenciák fejlesztését. A dolgozat bemutatja, hogyan lehet a munkahelyi készségeket és az idegen nyelvi kompetenciákat egy tantervben integrálni, különös tekintettel az informatikai készségek alkalmazására az idegen nyelvi kurzusokon. Mivel az egyetemek egyik fő feladata a hallgatók álláskeresésének támogatása − ideértve a kiválasztási folyamat szimulációs feladatait és az interjú erre vonatkozó specifikus kérdéseit − az idegen nyelvi képzések tananyagának összeállításkor ezeket a munkaerőpiaci  elvárásokat kiemelt szempontként kell kezelni. A programtól várt eredmények: a szakmai nyelvi és a puha készségek magasabb szintjének elérése, a hallgatók nagyobb magabiztossága munkahelyi helyzetekben és jobb általános kommunikációs készség.

Hivatkozások

  1. Autor D. H. (2015): "Why Are There Still So Many Jobs? The History and Future of Workplace Automation", Journal of Economic Perspectives, 29(3), pp. 3-30. https://doi.org/10.1257/jep.29.3.3
  2. Avrane-Chopard J., Potter J. és Muhlmann D. (2019): How to Develop Soft Skills (McKinsey Global Institution)
  3. Balcar J. (2014): Soft skills and their wage returns: Overview of empirical literature. Review of Economic Perspectives, 14(1), pp. 3-15. https://doi.org/10.2478/revecp-2014-0001
  4. Billing F., De Smet A., Reich A. és Schaninger B. (2021): Building workforce skills at scale to thrive during—and after—the COVID-19 crisis, In: Seiler D. (ed): Mckinsey Global Surveys, 2021: A Year in Review. Mckinsey & Company. mckinsey-global-surveys-2021-a-year-in-review.pdf
  5. Castex G. és Dechter E. (2014): "The Changing Roles of Education and Ability in Wage Determination," Journal of Labor Economics, 32(4), pp. 685-710. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.05.014.
  6. European Commission (2018): European Skills, Competencies, Qualifiactions and Occupations (ESCO). European Commission. Directorate-General for Employment, Social Affairs and Inclusion https://data.europa.eu/data/datasets/european-skills-competences-qualifications-and-occupations?locale=en (Letöltés időpontja: 2023.05.23.)
  7. Heckman J. J. és Kautz T. (2012): Hard evidence on soft skills. Labour Economics, 19(4), pp. 451-464. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.05.014
  8. Tang K. N. (2019): Beyond Employability: Embedding Soft Skills in Higher Education. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 18(2), pp. 1-9.
  9. (Internet 1) https://www.assessmentday.co.uk/situational-judgement-test.htm (Letöltés időpontja: 2023.05.23.)
  10. (Internet 2) https://ellevo.com/en/ssc-in-the-field-of-education-find-out-the-benefits-to-unify-activities-in-this-area/ (Letöltés időpontja: 2023.05.23.)
  11. (Internet 3) https://resources.workable.com/hr-terms/hard-skills-vs-soft-skills (Letöltés időpontja: 2023.05.23.)