Vol. 15 No. 1 (2024)
Studies

Financial Education and Financial Literacy 2

Brigitta Szőke
egyetemi adjunktus, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Befektetési, Pénzügyi és Számviteli Tanszék
Eszter Ilona Tóth
egyetemi docens, Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem, Vidékfejlesztés és Fenntartható Gazdaság Intézet, Befektetési, Pénzügyi és Számviteli Tanszék

Published 28-06-2024

Keywords

  • financial culture,
  • financial literacy,
  • financial awareness,
  • digital literacy

Abstract

This article is a follow-up to our 2023 research on the potential of ICT in education to shape financial literacy. In this publication, we explore the links between financial education and financial literacy. As educators, it is a priority to promote the acquisition of financial literacy, to make students aware that all their decisions, directly or indirectly, have a financial dimension, to raise their financial literacy to a higher level, combined with as many practical, illustrative examples and case studies as possible, in order to enable them to make considered and rational decisions about their finances. It is important to build financial literacy early in life, preferably at school. Financial education integrated into school education can help the next generation to acquire relevant financial skills and confidence.

References

  1. Atkinson, Adele – Messy, Flore-Anne (2011): Assessing Financial Literacy in 12 Countries: An OECD Pilot Exercise. 2011. januári kutatási jelentés. [S.l.]: Network for Studieson Pensions, Aging and Retirement, 25 p. In: Netspar Discussion Papers, No. 01/2011-014.
  2. Boncz Imre (szerk.) (2015): Kutatásmódszertani alapismeretek. A kézikönyv a TÁMOP-4.1.2. E-13/1/KONV-2013-0012. című projekt keretében készült, Pécs: Pécsi Tudományegyetem Egészségtudományi Kar. https://www.etk.pte.hu/protected/OktatasiAnyagok/%21Palyazati/sport/Kutatasmodszertan_e.pdf Letöltés dátuma: 2021. október 16.
  3. Budai Eleonóra (2020): A pénzügyi kultúra rendszerszintű megközelítése. In: Pintér É. (szerk.), Tendenciák a pénzügyi tudatosságban. Miskolc-Pécs: FINTELLIGENCE Pénz-ügyi Kultúra Központ, 23–38. o.
  4. Csorba László (2020): Pénzügyi kultúra és pénzügyi műveltség, a pénzügyi magatartás meghatározó tényezői. Pénzügyi Szemle, 65(1) 67–82. o. DOI: https://doi.org/10.35551/PSZ_2020_1_6
  5. Falus Iván – Tóth Istvánné Környei Márta – Bábosik István – Réthy Endréné – Szabolcs Éva – Nahalka István – Csapó Benő – Mayer Miklósné Nádasy Mária (2011): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. TÁMOP-4.2.5.B-11/1-2011-0001 sz. projekt. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
  6. Fessler, Pirmin – Jelovsek, Marilies – Silgoner, Maria Antoinette (2020): Financial Literacy in Austria – Focus on Millennials. Monetary Policy & the Economy, Q3/20, 21–38. o.
  7. Hogarth, Jeanne. M. (2002): Financial Literacy and Family and Consumer Sciences. Journal of Family and Consumer Sciences: From Research to Practice, 94(1), 14-28. o.
  8. Huston, Sandra J. (2010): Measuring Financial Literacy. Journal of Consumer Affairs, 44(2) p. 296–316. o. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01170.x
  9. Kálmán Botond Géza (2022): Összehasonlító vizsgálat – A Covid19 válság hatása egyetemi hallgatók pénzügyi műveltségére, Doktori (PhD) értekezés, Gödöllő: Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem Gazdaság- és Regionális Tudományi Doktori Iskola.
  10. Kim, Jinhee (2001): Financial Knowledge and Subjective and Objective Financial Well-Being. Consumer Interests Annual, 47 (1) 1–3. o.
  11. Lusardi, Annamaria – Mitchell, Olivia S. – Curto, Vilsa (2010): Financial Literacy among the Young. Journal of Consumer Affairs, 44(2), 358–380. o. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01173.x
  12. Mandell, Lewis (2008): Financial Literacy of High School Students. In: Xiao, J. J. (szerk.), Handbook of Consumer Finance Research. New York, USA: Springer, 163–183. o. DOI: https://doi.org/10.1007/978-0-387-75734-6_10
  13. Németh Erzsébet (2014): Az Állami Számvevőszék szerepe a pénzügyi kultúra fejlesztésében, Projektfüzet. http://docplayer.hu/2213866-Az-allami-szamvevoszek-szerepe-a-penzugyi-kultura-fejleszteseben.html Letöltés ideje: 2022.07.20
  14. Remund, David L. (2010): Financial Literacy Explicated: The Case for a Clearer Definition in an Increasingly Complex Economy. Journal of Consumer Affairs, 44(2) 276–295. o. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2010.01169.x
  15. Riitsalu, Leonore – Pöder, Kaire (2016): A Glimpse of the Complexity of Factors that Influence Financial Literacy. International Journal of Consumer Studies, 40(6), 722–731. o. DOI: https://doi.org/10.1111/ijcs.12291
  16. Sajtos László – Mitev Ariel (2007): SPSS Kutatási és adatelemzési kézikönyv. Budapest: Alinea Kiadó,
  17. Santini, Fernando De Oliveira – Ladeira, Wagner Junior – Mette, Frederike Monika Budiner – Ponchio, Mateus Canniatti (2019): The Antecedents and Consequences of Financial Literacy: A Meta-Analysis. International Journal of Bank Marketing, 37(6), 1462–1479. o. DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-10-2018-0281
  18. Sarigül, Hasmet (2014): A Survey of Financial Literacy Among University Students. Journal of Accounting & Finance, 64. 207-224. o.
  19. Tóthné Lőkös Klára (2009): Összefüggés vizsgálatok, Gödöllő: Gödöllői Innovációs Központ Kft.
  20. Venkataraman, Ramanathan – Venkatesan, Thilak (2018): Analysis of Factors Determining Financial Literacy using Structural Equation Modelling. SDMIMD Journal of Management, 9 (1), 19–29. o. DOI: https://doi.org/10.18311/sdmimd/2018/19998
  21. Vitt, Lois A. – Anderson, Carol – Kent, Jamie – Lyter, Deanna M. – Siegenthaler, Jurg K. – Ward, Jeremy (2000): Personal Finance and the Rush to Competence: Financial Literacy Education in the U.S. Middleburg, Virginia, USA: Institute for Socio Financial Studies (ISFS).
  22. Widyastuti, Umi – Suhud, Usep – Sumiati, Ati (2016): The Impact of Financial Literacy on Student Teachers’ Saving Intention and Saving Behaviour. Mediterranean Journal of Social Sciences, 7(6), 41–48. o. https://doi.org/10.5901/mjss.2016.v7n6p41