Megjelent 2021-06-01
Kulcsszavak
- pedagógiai szakszolgálat,
- szervezet,
- szakmai jellemzők,
- szolgáltatásfejlesztés
Absztrakt
Magyarországon a XX. század végén egy új köznevelési intézmény jött létre azzal a céllal, hogy a különböző tanulási, magatartási, beilleszkedési problémákkal küzdő, illetve később a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók felismerését, ellátását segítse. A szervezetek által nyújtott támogatás egyaránt irányulhat gyermekekre, szülőkre, pedagógusokra és intézményekre. Maga a pedagógiai szakszolgálat az érintett populációkra vonatkozóan diagnosztikai, terápiás, tanácsadási és koordinátori tevékenységeket foglal magába. Bár az intézmény a köznevelési intézményrendszer része, mind szervezeti formáját, struktúráját tekintve, mind a pedagógiai munka, illetve támogató jelleg szempontjából markánsan különbözik a nevelési - oktatási intézményektől, az óvodáktól és iskoláktól. Speciális cél-és feladatrendszerrel rendelkezik, amelyet különleges szakértelemmel rendelkező pedagógusok végeznek (Mile 2019). Jelen tanulmány a nemzetközi szinten egyedülálló formában működő hazai pedagógiai szakszolgálati ellátórendszert mutatja be.