Énhatékonyság az inkluzív oktatásban az "oktatási projektek egy inkluzív iskola számára" programban résztvevő tanárok körében
Megjelent 2025-12-15
Kulcsszavak
- oktatás,
- iskolai integráció,
- társadalmi integráció,
- SNI gyermekek,
- oktatási projekt,
- inkluzív neveléshez szükséges szakmai készségek,
- tanári énhatékonyság
Copyright (c) 2025 Albert-Lőrincz Csanád, Elena Maria Erdeli, Felicia Alina Roman

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
Az inkluzív nevelés egy átfogó folyamat, amely magában foglalja az oktatási rendszer átalakítását annak érdekében, hogy az ne csak a fogyatékossággal élők, hanem minden tanuló igényeinek megfeleljen. Egy olyan oktatási szemlélet, amely támogatja a sokszínűséget és az egyenlőséget, és a gyermekek jogain, valamint az aktív részvétel és a diszkriminációmentesség társadalmi követelményein alapul. Az inkluzív nevelés nemcsak rendszerszintű reformokra, hanem a pedagógusok énhatékonyságára is támaszkodik, amely hatással van képességeikre és hajlandóságukra az inkluzív gyakorlatok alkalmazására, valamint a sokszínű tanulócsoportok hatékony kezelésére.
Jelen kutatás azt vizsgálja, hogy az „Oktatási projektek egy inkluzív iskola számára” című képzési program hogyan befolyásolja a pedagógusok énhatékonyságát a sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókkal való munkában. A program 2024. október 19. és 2025. január 15. között került megrendezésre Romániában, Bihar megyében, célja az inkluzív oktatási projektek kezdeményezéséhez és megvalósításához szükséges szakmai kompetenciák fejlesztése volt. A kutatási eredmények azt mutatják, hogy a képzés jelentősen növelte a pedagógusok énhatékonyságát, különösen az osztálytermi fegyelem fenntartásában, a tanulók motiválásában, valamint a különböző tanítási stratégiák alkalmazásában. Ezek az eredmények alátámasztják a képzési programok fontosságát az inkluzív neveléshez szükséges szakmai kompetenciák megerősítésében.
Hivatkozások
- Ainscow, M. (2001): Developing inclusive schools: Implications for leadership. National College for School Leadership. Available at: https://www.researchgate.net/publication/252704856_Developing_Incluvive_Schools_implications_for_leadership [Accessed 15 March 2024].
- Armstrong, F. (2003): Spaced out: Policy, difference and the challenge of inclusive education. New York: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-48164-2.
- Ashton, P.T., Webb, R.B. (1986): Making a difference: Teachers’ sense of efficacy and student achievement. White Plains, NY: Longman.
- Bandura, A. (1997): Self-efficacy: The exercise of control. New York: W.H. Freeman.
- Bateman, D.F., Cline, J.L. (2016): A teacher's guide to special education. Alexandria, VA: ASCD, pp. 4–23.
- Cucoș, C. (2013): Education: Experience, reflections, solutions. Iași: Polirom.
- Gheorghiu, F. (2005): Personalized intervention methods within integrated education. Cluj-Napoca: Cluj University Press.
- Loreman, T., Deppeler, J. (2002): Working towards full inclusion in education. The National Issues Journal for People with a Disability, 3(6), pp. 5–8.
- Moran, A. (2007): Embracing inclusive teacher education. European Journal of Teacher Education, 30(2), pp. 119–134. https://doi.org/10.1080/02619760701275578.
- OECD (2007): Students with disabilities, learning difficulties and disadvantages: Policies, statistics and indicators. Paris: OECD. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2008/02/students-with-disabilities-learning-difficulties-and-disadvantages_g1gh7e45/9789264027619-en.pdf. [Accessed 15 March 2024].
- Tschannen-Moran, M., Hoy, A. (2001): Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17(7), pp. 783–805. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00036-1.
- Tschannen-Moran, M., Hoy, A., Hoy, W.K. (1998): Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), pp. 202–248. https://doi.org/10.3102/00346543068002202.
- UNESCO (1994): The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. Paris: UNESCO/Ministry of Education, Spain. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000098427 [Accessed 12 April 2025].
- Ungureanu, D. (2000): Integrated education and inclusive school. Timișoara: Editura de Vest.
- World Health Organization and World Bank (2011): World report on disability. Geneva: World Health Organization. Available at: https://www.who.int/teams/noncommunicable-diseases/sensory-functions-disability-and-rehabilitation/world-report-on-disability [Accessed 12 April 2025].