Évf. 4 szám 1-2 (2013)
Tanulmányok

A kárpátaljai magyar oktatásügy problémái

Görög Nikolett
Eötvös Loránd Tudományegyetem
Életrajz

Megjelent 2023-03-10

Kulcsszavak

  • oktatás,
  • magyar,
  • ukrán,
  • tanuló,
  • diák,
  • kisebbség,
  • Kárpátalja

Absztrakt

Kutatásomban Kárpátalján élő, érettségi és felvételi vizsgák előtt álló fiatalok lehetőségeit, motivációit, döntési szempontjait vizsgálom a továbbtanulás kérdésében, már felsőoktatási intézménybe felvételt nyert diákokkal kitöltött kérdőívek alapján, választ keresvén arra, milyen nehézségekkel kell megküzdenie egy kisebbségi környezetben élő, tudásra és érvényesülésre vágyó fiatalnak ma. A kérdőívek alapján a kárpátaljai magyar oktatásügy aktuális problémáira fogok rávilágítani figyelembe véve az ebben a témakörben készült tanulmányokat.
Az esettanulmány készítésére az ösztönzött, hogy megtudjam szűk környezetem, az Ungvári Szent Gellért Katolikus Kollégium egyetemista lakóinak oktatással kapcsolatos véleményét, nézeteit. Szemszögükön keresztül próbálok rávilágítani a kisebbségi környezet anyanyelvű oktatásának fontosságára, problémáira.
Jelentős, sorsformáló kérdés az adott állam politikájának viszonyulása a nemzeti kisebbségekhez: „mennyiben tekintik őket történelmileg kialakult realitásnak és a velük való együttélést elfogadható állapotnak, avagy nyűgnek, tehernek, amelytől minél előbb meg kell szabadulni. Ezzel szoros összefüggésben van: mennyire fogadják el alapelvként a mindenkit megillető alapvető emberi jogokat a többségi („államalkotó”) nemzet előjogaival szemben.” (Tóth 1997)