A bölcsészet-, társadalomtudományi és pedagógiai szakokon tanuló egyetemi hallgatók mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismeretei és az MI mindennapi használata
Megjelent 2024-07-11
Kulcsszavak
- mesterséges intelligencia,
- egyetemi hallgatók,
- humán tudományok,
- társadalomtudományok,
- pedagógia
Copyright (c) 2024 Rajki Zoltán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A tanulmány célja a bölcsészet-, társadalomtudományi és pedagógia szakon tanuló hallgatók mesterséges intelligencia (MI) ismereteinek felmérése, valamint annak vizsgálata, hogy mennyire és milyen területeken alkalmazzák vagy tervezik alkalmazni az MI eszközöket a mindennapi életük során. A kérdőívet 1027 résztvevő töltötte ki, akiknek 65%-a nappali, míg 35%-uk levelező tagozatos volt. A hallgatók képzési területei közül 34,5% bölcsészettudományi, 43,7% társadalomtudományi és 21,1% pedagógiai képzési területen tanult. A résztvevők átlagosan 78,2%-ot értek el az MI applikációk jellemző vonásainak ismeretében a 8 kérdéses Igaz/hamis teszten. A megadott 9 terület közül átlagosan 1,92 területen használnak rendszeresen vagy alkalomszerűen valamilyen MI alkalmazást. A tanulmány 4 területen (tanulás, munkahely, szórakozás-szabadidő, kommunikáció és közösségi média) vizsgálta ezen felül a hallgatók nyitottságát az MI eszközök használata iránt. A résztvevők átlagosan 2,3 területet jelöltek meg, és csupán 16,5%-uk nyilatkozott úgy, hogy egyik területen sem használnak vagy nem terveznek MI eszközt alkalmazni. A változók elemzése multinominális logisztikus regresszióval történt, a nem, tagozat és képzési terület hatásának vizsgálatával a kapott adatokra vonatkozóan. Az eredmények alapján megállapítható, hogy a résztvevők jelentős része rendelkezik alapvető ismeretekkel az MI-ről, és több területen is hajlandóak, vagy már alkalmazzák ezeket az eszközöket a mindennapi életük során.
Hivatkozások
- Alowais, A. et al. (2023). Revolutionizing healthcare: the role of artificial intelligence in clinical practice. BMC Med Educ, 23, 689. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04698-z
- Amisha, Malik P., Pathania M. & Rathaur V. K. (2019). Overview of artificial intelligence in medicine. J Family Med Prim Care. 8(7). 2328−2331. https://doi.org/10.41031
- Budapesti Corvinus Egyetem (2023). A corvinusos hallgatók többsége használ mesterséges intelligenciát. https://www.uni-corvinus.hu/post/hir/a-corvinusoshallgatok-tobbsege-hasznal-mesterseges-intelligenciat/
- Copenland, B. J. (2024). artificial intelligence. Britannica. https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence
- Costa, M. (2023). Why are fewer women using AI than Men. BBC, https://www.bbc.com/news/business-67217915
- Demeter Zs. & Mező, K. (2023a). A mesterséges intelligencia pedagógiai használatára vonatkozó hajlandóság vizsgálata gyógypedagógus hallgatók körében. Különleges Bánásmód Interdiszciplináris folyóirat, 9. (2). 31–45. doi: 10.18458/KB.2023.2.31
- Demeter Zs. & Mező K. (2023b). Tanító szakos hallgatók és a mesterséges intelligencia. Mesterséges Intelligencia – interdiszciplináris folyóirat, V. évf. 2023/1. szám. 73–87. https://doi.org/10.35406/MI.2023.1.73
- European Commission (2021). Study on eHealth, Interoperability of Health Data and Artificial Intelligence for Health and Care in the European Union. https://digitalstrategy.ec.europa.eu/hu/library/artificial-intelligence-healthcare-report
- Europarl (2020). What is artificial intelligence and how is it used? Europarl.europa.eu https://www.europarl.europa.eu/topics/en/article/20200827STO85804/what-is-artificial-intelligence-and-how-is-it-used
- Fokas, A. (2023). Can artificial intelligence reach human thought? PNAS Nexus. https://doi.org/10.1093/pnasnexus/pgad409
- Futurepedia.io https://www.futurepedia.io/
- Hines, K. (2023). Should You Trust An AI Detector? Search Engine Journal, https://www.searchenginejournal.com/should-you-trust-an-aidetector/491949/#close
- -HL- (2023). A magyar lakosság keveset tud a mesterséges intelligenciáról. Index.hu https://index.hu/tudomany/2023/09/15/mesterseges-intelligencia-ai-technologiarichter-bosch-felmeres/
- Howington, J. (2023). The AI Gender Gap: Exploring Variances in Workplace Adoption. Flexjobs. https://www.flexjobs.com/blog/post/the-ai-gender-gap-exploring-variancesin-workplace-adoption
- Idemudia, I. & Onoshakpor, C. (2023). Gender, Workforce and Artificial Intelligence, IEEE AFRICON, Nairobi, Kenya, 1–3, https://doi.org/10.1109/AFRICON55910.2023.10293367.
- Ipsos (2022). Global Opininons And Expectations About Artificial Intelligence. A Global survey. https://www.ipsos.com/sites/default/files/ct/publication/documents/2022-01/Ipsos%20-%20Global-opinions-and-expectations-about-AI-2022.pdf
- Kneusal, R. T. (2023). How AI Works: From Sorcery to Science Paperback. No Starch Press.
- Milosavljevic, I. (2023). Netflix Recommends: Algorithms, Film Choice, and The History of Taste. Media Studies and Applied Ethics. 4(2). https://doi.org/10.46630/msae.2.2023.07
- Mishra, R. (2023). Analysis of hybrid combination of NLP and AI for any kind of applications. 2023 3rd International Conference on Advance Computing and Innovative Technologies in Engineering (ICACITE), Greater Noida, India, 2087–2090. https://doi.org/10.1109/ICACITE57410.2023.10182993
- OECD (2023). OECD Employment Outlook 2023: Artificial Intelligence and the Labour Market, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/08785bba-en
- OECD (én.). Artificial Intelligence & Responsible Business Conduct. https://mneguidelines.oecd.org/RBC-and-artificial-intelligence.pdf
- Ofosu-Ampong, K. (2023). Gender Differences in Perception of Artificial Intelligence-Based Tools. JDAH 4(2), 52−56., (2023). https://doi.org/10.33847/2712-8149.4.2_6
- Russel, S. & Norvig, P. (1995). Artificial Intelligence: A Modern Approach. Prentice Hall Series in Artificial Intelligence.
- Turing, A. M. (1950). Computing Machinery And Intelligence. Mind. 59(10), 433–460.
- Udvaros, J. & Forman N. (2023). Artificial Intelligence And Education 4.0. Inted2023 Proceedings, 6309–6317. https://doi.org/10.21125/inted.2023.1670
- VG (2023). Minden harmadik fiatal aggódik amiatt, hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkáját. Világgazdaság, https://www.vg.hu/cegvilag/2023/06/mindenharmadik-fiatal-aggodik-amiatt-hogy-a-mesterseges-intelligencia-elveszi-amunkajat
- Webradio (2023). EY-felmérés: a mesterséges intelligencia társadalmi, etikai, biztonsági kockázataitól tartanak leginkább a döntéshozók. Webradio.hu https://webradio.hu/hirek/gazdasag/ey-felmeres-a-mesterseges-intelligencia-tarsadalmietikai-biztonsagi-kockazataitol-tartanak-leginkabb-a-donteshozok
- Zha, D., Bhat, Z., Lai, K., Yang, F., Jiang, Z., Zhong, S. & Hu, X. (2023). Data-centric Artificial Intelligence: A Survey. ArXiv, abs/2303.10158. https://doi.org/10.48550/arXiv.2303.10158