Megjelent 2023-12-31
Kulcsszavak
- evolúciós pedagógia,
- természetes pedagógia,
- osztenzív,
- nevelés,
- tanítás
Copyright (c) 2023 Kormos József
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
„Az ember az egyetlen teremtmény, akinek a nevelése szükségszerű…. Az ember csak a nevelés által válhat emberré. Ő nem más, mint amivé a nevelés teszi. Megjegyzendő, hogy az ember csak emberek által nevelhető, emberek által, akik szintén nevelve vannak.” Kant meghatározásával kapcsolatban a pedagógia egyik alapkérdése fogalmazható meg: a környezeti tényezőknek és az öröklött adottságoknak a hatása, jelentősége. A környezet hatása talán közvetlenebb, kutathatóbb és érthetőbb. Az öröklött jegyek esetében nehezebb az összefüggéseket, magyarázatokat feltárni. Ez főleg akkor nehéz, ha általában tesszük fel a kérdést: Mi teszi lehetővé, hogy az ember tanítható, nevelhető és egyben tanításra, nevelésre képes? Ezt az ember „megtanulja” a környezet hatására, vagy az ember rendelkezik olyan öröklött fajspecifikus jegyekkel, amelyek képessé teszik erre. A mai kutatások (biológia, pszichológia, kognitív tudományok stb.) inkább az öröklött fajspecifikus jegyek meglétét támasszák alá. A pedagógiában az ilyen jellegű magyarázatok a természetes pedagógiából és az ebből következő evolúciós pedagógiából származnak.
A tanulmány a pedagógia evolúciós nézőpontjának rövid bemutatása mellett az ebből a szempontból következő hasznos gyakorlati meglátásokat és az elméleti nehézségeket, kérdéseket mutatja be.
Hivatkozások
- Bábosik István (2004). Neveléselmélet. Nevelés az Európai Unióban. Budapest, Osiris Kiadó.
- Bereczkei Tamás (2008). Evolúciós pszichológia. Budapest, Osiris Kiadó.
- Csibra Gergely, Gergely György Társas tanulás és a társas megismerés. A pedagógia szerepe. In Csibra Gergely, Gergely György (szerk.) (2007). Ember és kultúra. A kulturális tudás eredete és átadásának mechanizmusai. Budapest, Akadémiai Kiadó. 5-30.
- Kant, Immanuel (1983). Über Pädagogik. In Kant, Immanuel (1983). Schriften zur Anthropologie, Geschichtsphilosophie, Politik und Pädagogik. (Kant Werke Band 10.) Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
- Káplár Mátyás (2016). A nevelés evolúciója. 225-238. Gyuris Petra, Meskó Norbert (szerk.) 2016. Evolúciós pszichológia mesterfokon. Pécs, Pro Pannónia Kiadói Alapítvány.
- Kormos József (2019). Filozófiáról bölcsészeknek és tanároknak. Budapest, PPKE BTK.
- Nemes László (2003). Az evolúciós pszichológia helyes kezelésérő. In Világosság 2003. 3-4.
- Pléh Csaba (2010). Naturalizmus a pszichológiában? In Magyar Filozófiai Szemle. 2010/1. 79-86. https://www.epa.hu/00100/00186/00022/pdf/EPA00186_magyar_filozofiai_szemle_2010_1_079-086.pdf
- Pukánszky Béla, Németh András (1996). Neveléstörténet. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó. https://magyar-irodalom.elte.hu/nevelestortenet/08.08.html )
- Scheunpflug, Annette (2002). Evolutionäre Pädagogik. Einführung in den Thementeil. In Zeitschrift für Pädagogik. 2002.5. 649-652.
- Soós István (2017). Evolúciós pszichológia. In N. Kollár Katalin, Szabó Éva (szerk.) (2017). Pedagógusok pszichológiai kézikönyve III. Budapest, Osiris Kiadó, 271-289.