Felhívás
Tisztelt Olvasó!
A Mester és Tanítvány folyóirat Új folyamának II/2. (2024. decemberi) számát a megújult szerkesztőség készítette elő. A PPKE BTK pedagógiai tudományos folyóirata követi a Hoffmann Rózsa alapító főszerkesztő és a kiadó által 2003-ban kitűzött pázmányos célokat. Az akkori ’konzervatív pedagógiai folyóirat’ címfelirat ma ’pedagógiai folyóirat’ formában szerepel, azonban annak tartalma nem változott. Ez így rögzül a 2004. januárban megjelent 1. szám ajánlásában:
„Konzervatív pedagógiai folyóirat – hirdeti a címfelirat. A szóra a magyarban az elmúlt évtizedekben a régimódival, az avíttal kapcsolatos mellékjelentés tapadt, igaztalanul. A konzervativizmus (más, a mienkénél kevésbé mozgalmas múlttal rendelkező nemzetek szótárában) azonban nem ezeket jelenti, hanem nyitottságot minden friss és új gondolat iránt – ugyanakkor pedig elkötelezettséget bizonyos elvek iránt, szilárd ragaszkodást ezen elvekhez, amelyek szerint a világ összes új jelenségét és eszmeáramlatát értékelik.”
Érdemes ezt most is felidézni, amit akár itt is könnyen tehetünk, hiszen az Új folyam elektronikus megjelenésével létrehozott archívumban elérhetőek a 2010-ig megjelent 28 szám máig szóló pedagógiai üzenetez. Ha a Tisztelt Olvasó beletekint az idézett 2004-es kiadói ajánlásba, ott ezt is találja:
„A ’konzervatív’ jelző tehát a fent említett értékek iránti elkötelezettséget jelent, ezen értékek szem előtt tartását és megőrzését (conservatio). Semmilyen értékrendszer melletti elkötelezettség nem jelenthet azonban elzárkózást másoktól. A folyóirat saját, értékek iránti elkötelezettsége mellett másokhoz is szólni kíván: szólni más felekezetek képviselőihez és felekezeten kívüliekhez egyaránt. Célja, hogy eszmecserét és párbeszédet folytasson mindazokkal, akik szívükön viselik a magyar nevelés ügyét, felelősséget éreznek az ifjúság sorsa – a jövőnk – iránt.”
Hoffmann Rózsa alapító főszerkesztő így mutatta be a folyóirat címválasztását a 2004/1. szám előszavában:
„Miért is Mester és Tanítvány? Mit jelképez számunkra e két szó, és a közte levő kapcsolat? Mindenekelőtt azt a bensőséges viszonyt, amelynek ki kell alakulnia a pedagógus és neveltje között. E kapcsolat szeretet- és bizalomteljes, őszinte, egymásra figyelő. A két fél egymásra van utalva. Mesterré csak a tanítványok tehetik az embert, de igazi tanítvánnyá is csak mester keze alatt lehet válni. Mindketten Isten teremtményei, rendelkeznek az alapvető emberi jogokkal, és elidegeníthetetlenül megilleti őket az emberi méltóságukból fakadó tisztelet. Ebben a tekintetben kapcsolatuk egyenrangú. Egyébként a Mester felette áll Tanítványának, akinek a növekedését segíti, aki elé feladatokat tűz ki, és akinek visszajelzéseket ad ezek teljesítéséről. És akinek botladozásait elnézve mindennap újból kezet nyújt, hogy emelkedését előmozdítsa. Az így értelmezett nevelő-nevelt viszony képezi minden konzervatív, így a keresztény pedagógia alapját.”
A folyóirat szerkesztésében 2003-ban kitűzött célok semmit sem változtak. Az Új folyam I. évfolyam 1. számában közzétett kiadói előszó ezt fogalmazta meg:
„A tudományos folyóirat új folyamának célkitűzései között szerepel a keresztény, azon belül a katolikus pedagógia művelése, az elméleti és a gyakorlati pedagógia kapcsolatának erősítése, a kortárs neveléstudományi elméletek, kutatások, nevelési-oktatási gyakorlatok ismertetése, a pedagógia és a társtudományok – kiemelten a pszichológia – közös területeinek az elemzése, együttműködések elősegítése, valamint a fiatal szakemberek számára bemutatkozási lehetőség biztosítása. […] Célunk, hogy a határ- és rokon diszciplínák kutatását és gyakorlatát felölelő Mester és Tanítvány folyóirat módszereiben és tematikájában lépést tartson a világ tudományos előrehaladásával.”
A Mester és Tanítvány húsz év elteltével ismételt tudományos pozícionálásában fontos szerepe van a nemzetközi szerkesztőbizottságnak, az Új folyammal kezdődően az MTA rendszerében való „A” besorolásnak, a kettős vak lektorálásának, a tanulmányok DOI azonosítóval történő közreadásának. Az open acces megjelenés „gyémánt” útjának választása pedig ingyenességet biztosít szerzőink és olvasóink számára egyaránt.
Felhívás a 2025/1. (2025. június) számba
A Mester és Tanítvány (M&T) folyóirat 2025. júniusi száma folytatja azoknak a tanulmányoknak a közzétételét, amelyek a PPKE BTK esztergomi Változások a pedagógiában – a pedagógia változása VI. címmel megtartott konferenciájának témáiban készültek. A Szerkesztőség a 2025/1. számban azoknak a szerzőknek az írásait fogadja be, akik előadtak a novemberi konferencián. Az M&T folyóirat ezzel tovább bővíti a hazai képző- és kutatóhelyek képviselőinek, a neveléstudomány, valamint a társ- és határtudományok művelőinek, továbbá az egyházi, állami és civil köznevelésben dolgozó pedagógusok által elért tudományos eredményeknek a közreadását. Katolikus egyetemünk folyóirataként ezzel is szolgáljuk a korszerű, a napi kérdésekre választ kereső pedagógia ügyét.
Szerkesztőségünk 2025. január 24-ig várja a Szerzői útmutatót követve összeállított kéziratokat:
- a legfeljebb 1.500 karakteres magyar és az angol nyelvű absztraktot és a kulcsszavakat,
- a tanulmányt 20.000-40.000 n terjedelemben (a Szerzőnek követnie kell az útmutatóban megadott Ellenőrző listát és az Adatvédelmi nyilatkozatban foglaltakat),
- a Szerző affiliációját (munkahely, beosztás) és ORCID azonosítóját.
Ezt követően Szerkesztőségünk visszajelzi a Szerző számára a kézirat befogadását, ha az megfelel az Ellenőrző listának, majd felkér két lektort az anonim írás lektorálására. A közzétételre javasolt írások véglegesítését a Szerkesztőség egyezteti a Szerzővel a lektori vélemények alapján. A megjelenés várható időpontja: 2025. június hónap folyamán.
Felmerülő kérdéseikkel keressék a főszerkesztőt a Kapcsolat felületen megadott címen.
Figyelmébe ajánlom, hogy a 2025/2. (Új Folyam III. 2.) számba majd 2025. szeptember 26-ig várunk kéziratokat folyóiratunk rovatai szerint.
A Szerkesztőség részéről is köszönöm, ha követi és hivatkozza az M&T folyóiratban közzétett írásokat, és azokat kollégáinak, tanítványainak is ajánlja.
Dr. Kozma Gábor
főszerkesztő