Évf. 12 szám 2 (2021)
Tanulmányok

Próbavásárlás keretében végzett megfigyeléses magatartásvizsgálat, mint a képzési és fejlesztési programok eredményességének mérési lehetősége

Megjelent 2021-12-01

Kulcsszavak

  • próbavásárlás,
  • kompetencia,
  • képzés,
  • fejlesztés,
  • eredményesség,
  • mérés

Absztrakt

A tanulmány a megfigyeléses szakértői vizsgálatok (próbavásárlás) keretében végzett kompetenciamérés lehetőségeivel és a kompetenciák mérhetőségének problémáival, valamint az empirikus kutatás eredményeinek bemutatásával foglalkozik. A próbavásárlás során magatartási mozaikokat figyeltünk meg, és az értékeléskor nem elégedtünk meg a „volt/nem volt”, a „megtette/nem tette meg” dichotómiák egyik vagy másik pontjának rögzítésével, hanem a mérést lehetővé tevő fokozatokat határoztunk meg, majd azok segítségével végeztünk összehasonlításokat. Az eredmények 637 próbavásárláson, 16 magatartási mozaik „osztályzatai” alapján születtek. Az adatfelvétel 2018-ban augusztusától 2021 augusztusáig történt, közszolgáltatást végző szervezetek ügyfélszolgálati helyszínein. A kialakított értékelő rendszer megbízhatóságát, érvényességét és konzisztenciáját matematikai-statisztikai eljárásokkal ellenőriztük.