Vol. 15 No. 1 (2024)
Studies

Availability of Experts in Prevention

Published 28-06-2024

Keywords

  • innovation,
  • concept,
  • training,
  • integration,
  • sustainable prevention

Abstract

The article is about the creation of the profession of prevention. The need for the development of the training system arises from the question whether the knowledge of the graduates of the current courses is sufficient to carry out activities in accordance with existing individual and social interests? Real progress in this requires the innovation of new content. For the development of Education 5.0 (Bigirimana 2021), it is important to broaden the previous functions of the university both in terms of the reception of innovations and preparation for businesses, startups. This is particularly important for the development of new training content and new competencies. The purpose of our innovation is to create the profession of prevention and a real-time institution guaranteeing sustainable preventive activity.

References

  1. Antonucci, Toni C. – Ajrouch, Kristine J. – Birditt, Kira S. (2013): The convoy model. Explaining social relations from multidisciplinary perspective. Gerontologist. 54(1), 82-92. o. https://doi.org/10.1093/geront/gnt118.
  2. Bigirimana, Stanislas (2021): Embedding Intellectual Property in University Education. Strides toward Education 5.0. Academia Letters. Academia Letters, Article 3035. https://doi.org/10.20935/AL3035
  3. Birher Nándor (2013): A struktúráktól a közösségig. Humán Innovációs Szemle. 4(1-2), 76-84. o.
  4. Birher Nándor (2023): A túlélés háborújától az apokalipszisig: a normák feloldása a narratívákban, Humán Innovációs Szemle. 14(1), 29-38. o. https://doi.org/10.61177/HISZ.2023.14.1.2
  5. Bradbury, Hilary – Reason, Peter (2013): The Sage Handbook of Action Research. Participative Inquiry and Practice. London: SAGE Publications Ltd.
  6. Csoba Judit – Ladancsik Tibor (2020): Az Ezüst Generáció a munkaerőpiacon: A 65+ generáció munkavállalása és időgazdálkodása. Socio.Hu Társadalomtudományi Szemle. 10(2.), 53–81. o. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2020.2.53
  7. Czakó Kálmán (2013): Hálózattól a közösségig: Gondolatok Birher Nándor „A struktúráktól a közösségig” című tanulmányához. Humán Innovációs Szemle. Humán Innovációs Szemle. 4(1-2), 84-94. o.
  8. Czakó Kálmán (2014): A közösségalkotó ember kapcsolatai és kötöttsége: Gondolatok Dr. Birher Nándor: Osztálytársadalom versus hálózati társadalom - egy modell ötlete című tanulmányának margójára. Humán Innovációs Szemle. 5(1-2), 86-91. o.
  9. Czakó Kálmán (2020): Hálózatok véletlenszerű és célorientált megváltoztatása. In: Forrai Judit – Pók Andrea (szerk.), Hálózatok a tudományok, a technika és az orvoslás körében. Budapest: Magyar Természettudományi Társulat. 243-269. o.
  10. Czakó Kálmán (2022a): A megelőző tevékenység személytől függő kockázatkezelése. Humán Innovációs Szemle. 13(2), 33-43. o.
  11. Czakó Kálmán (2022b): A preventor oktatói identitás. Humán Innovációs Szemle. 13(1), 49-54. o.
  12. Czakó Kálmán (2022c): Paradigmák és modellek a neveléstudományi megelőzésben. In: Forrai Judit (szerk.), Paradigmaváltás a tudományok, a technika és az orvoslás körében. A Magyar Természettudományi Társulat tudománytörténeti kötetei (5). Budapest: Magyar Természettudományi Társulat. 163-180. o. ISBN 978-615-80623-2-9.
  13. Czakó Kálmán (2022d): Preventor funkciók. In: Czakó Kálmán (szerk.), Csillagfényben: 6. köt.: A neveléstudományi megelőzés: Preventor: A preventor funkció kapcsolata a neveléstudománnyal. Nyíregyháza: Örökségünk Könyvkiadó. 182-231. o.
  14. Czakó Kálmán (2024): Tevékenység taxonómia. In: Czakó Kálmán (szerk.) Teremtés. Budapest: PPKE Teremtésvédelmi Kutatóintézet. Nyíregyháza: Palaház Kft.
  15. Gilligan, Carol (2016): In a Different Voice. Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge MA: Harvard University Press.
  16. Glick, William H. – Miller, Chet C. – Cardinal, Laura B. (2007): Making a Life in the Field of Organization Science. Journal of Organizational Behavior. 28(7), 817-835. o. https://doi.org/10.1002/job.455
  17. Habermas, Jürgen (1981): Theorie des Kommunikatives Handeln. Frankfurt: Suhrkamp. (magyarul: Habermas, Jürgen (2011): A kommunikatív cselekvés elmélete. Budapest: Gondolat,)
  18. Kádi Anna – Kiss Orhidea Edith – Dúll Andrea (2019): Inspirációk: Válogatott tanulmányok Faragó Klára születésnapja tiszteletére. Budapest: ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar.
  19. Kegan, Robert (1982): The Evolving Self. Cambridge MA: Harvard University Press.
  20. Kegan, Robert (1994): In Over Our Heads: The Mental Demands of Modern Life. Cambridge MA: Harvard University Press.
  21. Kohlberg, Lawrence (1976): Collected Papers on Moral Development and Moral Education. Cambridge: Moral Education Research Foundation, Harvard University Graduate School of Education.
  22. Liu, James H. – Ng, Sik-Hung – Ma, Gastardo-Conaco, Cecilia – Wong, Dennis S.W. (2008): Action Research: A Missing Component is the Emergence of Social and Cross-Cultural Psychology as a Fully Inter-Connected Global Enterprise. Social and Personality Psychology Compass. 2(3), 1162-1181. o. https://doi.org/10.1111/j.1751-9004.2008.00100.x
  23. Loevinger, Jean (1976): Ego Development: Conceptions and Theories. San Francisco: Jossey Bass.
  24. Perry, William (1970): Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years: A Scheme. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
  25. Piaget, Jean (1954): The Construction of Reality in the Child, New York: Basic Books.
  26. Reason, Peter – Torbert, William R. (2001): Toward a transformational social science: A further look at the scientific merits of action research. Concepts and Transformation. 6(1), 1-37. o.
  27. Restás Péter (2019): A tudományos narratív pszichológia módszerének alkalmazása szervezetpszichológiai jelenségek vizsgálatában. Phd értekezés. PTE Pszichológiai Doktori Iskola. https://btk.pte.hu/sites/btk.pte.hu/files/pszichologia_intezet/dokumentumok/dokumentumok/doktori%20iskola%20dokumentumok/h%c3%a1zi%20v%c3%a9d%c3%a9s-%20disszert%c3%a1ci%c3%b3k/hv-restas_peter.pdf [2023.03.24.]
  28. Scharmer, Otto (2021): Presencing-U-elmélet: Vezetés-Tervezés a jövőből. https://solintezet.hu/mindful-vezetes/mindful-facilitation/terteremto-modszerek/presencing-u-elmelet-vezetes-tervezes-a-jovobol/ [2024.03.24.]
  29. Tókos Katalin (2005): A serdülőkori önismeret az elméleti és empirikus kutatások tükrében - pedagógiai megközelítésben. Új Pedagógiai Szemle. 55(10), 42-60. o.
  30. Torbert, William (1976): Creating a Community of Inquiry: Conflict, collaboration, transformation. London: Wiley Interscience.
  31. Torbert, William (1987): Managing the Corporate Dream. Homewood II.: Dow Jones-Irwin
  32. Torbert, William (2013): Listening into the Dark: An Essay Testing the Validity and Efficacy of Collaborative Developmental Action Inquiry for Describing and Encouraging Transformations of Self, Society, and Scientific Inquiry. Integral Review: A Transdisciplinary & Transcultural Journal for New Tought, Research, & Praxis. 9(2). 264-299. o.
  33. Torbert, William (2021): New Social Science Paradigms for the 21st Century. Academia Letters, Article 112. - https://doi.org/10.20935/AL112. [2023.03.12.]
  34. Vincze Györgyi (2020): Az erkölcsi ítéletalkotás fejlődése és fejlesztési lehetőségei intézményes keretek között. Gyermeknevelés: Online Tudományos Folyóirat 8(3), 72-92. o. https://doi.org/10.31074/gyntf.2020.3.72.92
  35. Wilber, Kenneth Earl (2000): Integral Psychology. Boston: Shambhala.
  36. https://apps.apple.com/de/app/preventor-id/id1635596963 [2024.03.10.]
  37. https://ceginfo.hu/ceg-adatlap/preventor-kft-0109660062.html [2024.03.10.]
  38. https://eduline.hu/palyakezdes/20240308_felsooktatas_es_a_munkaero_piac_kozti_atmenet_DPR_egyetemistak_munkavallalasa [2024.03.10.]
  39. https://epale.ec.europa.eu/hu/blog/epale-interju-otto-scharmer-egy-rendszer-megvaltoztatasahoz-batornak-kell-lenned-ahhoz-hogy [2024.03.24.]
  40. https://www.infield-safety.com/augenschutz/schutzbrillen/vollsichtschutzbrillen/preventor/?attribute_pa_bezeichnung=preventor-grau-tuerkis-pc-hc-af-as-uv szemüveg [2024.03.10.]
  41. https://kunigundakozpont.hu/preventor [2024.03.10.]
  42. https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=authors10036248 [2024.03.10.]
  43. https://mersz.hu/blaho-czako-poor-nemzetkozi-menedzsment [2024.03.10.]
  44. https://preventor-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=hu&_x_tr_hl=hu&_x_tr_pto=sc [2024.03.10.]
  45. https://spauza.hu/balasko-hajnalka-onismereti-trener [2024.03.10.]
  46. https://vmi.life/eletvezetesi-preventor [2024.03.10.]
  47. https://vmi.life/jelentkezes-parkapcsolati-preventor [2024.03.10.]
  48. https://webshop.opten.hu/preventor.-hu-kft-c1309103576.html [2024.03.10.]
  49. http://www.preventer.hu [2024.03.10.]