Vol. 14 No. 2 (2023)
Studies

Applications of Artificial Intelligence in the Humanities, Social Sciences, and Education

Zoltán Rajki
Pázmány Péter Katolikus Egyetem BTK Szociológiai Intézet

Published 25-12-2023

Keywords

  • artificial intelligence,
  • education,
  • humanities,
  • social sciences,
  • pedagogy,
  • ethical and societal challenges

Abstract

In this study I present the effects of the 21st century technological revolution and the spread of artificial intelligence. Artificial intelligence is no longer confined to the scientific and business sectors, but has spread to many areas of our everyday lives. Applications such as ChatGPT, Windows Bing search, Google Bard, and image and video editing tools can be used in a wide range of fields, including education, the labour market, cultural heritage preservation, social science research, and pedagogy. The resulting information can be used for text processing, analysis, translation, learning support, and other purposes. The applications will provide fast and accurate access to information and can also help in the generation of new knowledge and education. In the broader context, the topic also includes technological developments, education, social science, and the future of human work. In the article I not only discuss the diverse applications and impacts of AI but also highlight the ethical and societal challenges associated with the rise of AI. These include the spread of misinformation, privacy, and changes in the workplace. Overall, we can conclude that AI offers many benefits and challenges in our daily lives while we need to focus on how to face these challenges.

References

  1. Bódog András (2020): A mesterséges intelligencia könyvtári alkalmazásáról szóló webinárium ismertetése, Könyvtártudományi Szakkönyvtár. https://ki.oszk.hu/hir/konyvtartudomanyi-szakkonyvtar/mesterseges-intelligencia-konyvtari-alkalmazasarol-szolo. Letöltve: 2023.08.31.
  2. Boncz Bettina – Szabó Zsolt Roland (2022): A mesterséges intelligencia munkaerő-piaci hatásai. Hogyan készüljünk fel? Vezetéstudomány, 53 (2), 68-80. o, DOI: https://doi.org/10.14267/VEZTUD.2022.02.06 Letöltve: 2023.08.31.
  3. Coley, Michael (2023): Guidance on AI Detection and Why We’re Disabling Turnitin’s AI Detector. Vanderbilt University, https://www.vanderbilt.edu/brightspace/2023/08/16/guidance-on-ai-detection-and-why-were-disabling-turnitins-ai-detector/Letöltve: 2023.08.31.
  4. Demers, Tom (2023): 16 of the Best AI and ChatGPT Content detectors compared. Search Engine Land, https://searchengineland.com/ai-chatgpt-content-detectors-395957. Letöltve: 2023.08.31.
  5. DigitalHungary (2023): Mesterséges intelligencia a múzeumokban, https://www.digitalhungary.hu/e-volution/Mesterseges-intelligencia-a-muzeumokban/19900/ Letöltve: 2023.08.31.
  6. Dietz Ferenc (2020): A mesterséges intelligencia az oktatásban: kihívások és lehetőségek, Scientia et Securitas. 1 (1), 54-63. o.; DOI: https://doi.org/10.1556/112.2020.00009. Letöltve: 2023.08.31.
  7. Európai Bizottság (2021): Javaslat az Európai Parlament és a Tanács rendelete a mesterséges intelligenciára vonatkozó harmonizált szabályok (a mesterséges intelligenciáról szóló jogszabály) megállapításáról és egyes uniós jogalkotási aktusok módosításáról, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021PC0206. Letöltve: 2023.08.31.
  8. Fadel, Charles – Holmes, Wayne – Bialik, Maya (2019): Artificial Intelligence in Education: Promises and Implications for Teaching and Learning. Boston: Center for Curriculum Redesign.
  9. Fowler, Geoffrey A. (2023): We tested a new ChatGPT-detector for teachers. It flagged an innocent student, Washingon Post. https://www.washingtonpost.com/technology/2023/04/01/chatgpt-cheating-detection-turnitin/. Letöltve: 2023.08.31.
  10. Freeman, Cassie – Kittredge, Audrey – Wilson, Hope – Pajak, Bozena (2023): The Duolingo Method for App-based Teaching and Learning, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/duolingo-method-whitepaper.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  11. Future of Life (2023): Pause Giant AI Experiments: An Open Letter. Future of Life Institute, március 22. https://futureoflife.org/open-letter/pause-giant-ai-experiments/. Letöltve: 2023.08.31.
  12. Gillham, Jonathan (2023): AI Content Detector False Positives – Accused of Using Chat GPT or Other AI? Originality.ai, https://originality.ai/blog/ai-content-detector-false-positives. Letöltve: 2023.08.31.
  13. Gutherz, Gai – Gordin Shai – Sáenz, Luis – Levy, Omer – Berant, Jonathan (2023): Translating Akkadian to English with neural machine translation, PNAS Nexus, 2 (5). pgad096, Doi: https://doi.org/10.1093/pnasnexus/pgad096. Letöltve: 2023.08.31.
  14. Hegedűs István (2021): Hogyan segít újragondolni a levéltárak szerepét a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás? Levéltári Közlemények, 90 (1-2), 89-98. o. https://www.academia.edu/49108320/Hogyan_seg%C3%ADt_%C3%BAjragondolni_a_lev%C3%A9lt%C3%A1rak_szerep%C3%A9t_a_mesters%C3%A9ges_intelligencia_%C3%A9s_a_g%C3%A9pi_tanul%C3%A1s. Letöltve: 2023.08.31.
  15. Hines, Kristi (2023): Should You Trust An AI Detector? Search Engine Journal, https://www.searchenginejournal.com/should-you-trust-an-ai-detector/491949/#close. Letöltve: 2023.08.31.
  16. HVG (2023): Olyan veszélyesnek tartja a hatóság a Google mesterséges intelligenciáját, hogy egyelőre nem indulhat el az Európai Unióban. HVG, https://hvg.hu/tudomany/20230615_google_bard_chatbot_mesterseges_intelligencia_europai_unio_adatvedelem. Letöltve: 2023.08.31.
  17. Jiang, Xiangying – Rollinson, Joseph – Plonsky, Luke – Pajak, Bozena (2020): Finishing A2 on Duolingo comparable to four university semesters in reading and listening, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/Duolingo_whitepaper_language_read_listen_2020.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  18. Jiang, Xiangying – Rollinson, Joseph – Chen, Haoyu – Reuveni, Ben – Gustafson, Erin – Plonsky, Luke – Payak, Bozena (2021): How well does Duolingo teach speaking skills? https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/duolingo-speaking-whitepaper.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  19. Jiang, Xiangying – Portnoff, Lucy – Plonsky, Luke – Pajak, Bozena (2022): Developing reading and listening proficiency with Duolingo: AA cross-sectional analysis, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/duolingo-efficacy-cross-section-whitepaper.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  20. Jiang, Xiangying – Peters, Ryan – Pajak, Bozena (2023a): Reading and listening Outcomes of Learners in the Duolingo English Course for Portuguese Speakers, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/duolingo-efficacy-english-reading-listening-whitepaper.pdf Letöltve: 2023.08.31.
  21. Jiang, Xiangying – Hopman, Elise – Peters, Ryan (2023b): Reading and Listening Outcomes of Learners in the Duolingo English Course for Japanese Speakers, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/Duolingo_whitepaper_language_read_listen_2023.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  22. Jurafsky, Daniel – Martin, James H. (2023): Speech and Language Processing. An Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics, and Speech Recognition. Third Edition draft. https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/ed3book_jan72023.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  23. Kohn, Benedikt – Pieper, Fritz-Ulli (2023): AI regulation around the world. Taylor Wessing, https://www.taylorwessing.com/en/interface/2023/ai---are-we-getting-the-balance-between-regulation-and-innovation-right/ai-regulation-around-the-world. Letöltve: 2023.08.31.
  24. Kozics Júlia (2023): Döbbenten látják viszont saját soraikat az írók, veszélyben a megélhetésük? Index.hu, https://index.hu/kultur/2023/07/13/chatgpt-mesterseges-intelligencia-szerzoi-jogok-konyv-szerzok-per/. Letöltve: 2023.08.31.
  25. Králl Bernarda (2023): A nők a mesterséges intelligencia elsődleges áldozatai. Index.hu, https://index.hu/tudomany/2023/07/26/mesterseges-intelligencia-nok-deepfake-kozossegi-media-fotok-zsarolas/. Letöltve: 2023.08.31.
  26. Liu, Bing (2015): Sentiment Analysis: Mining Opinions, Sentiment, and Emotions, Cambridge University Press. DOI:
  27. https://doi.org/10.1017/CBO9781139084789. Letöltve: 2023.08.31.
  28. Madiega, Tambiama (2023): Artificial intelligence act, https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2021/698792/EPRS_BRI(2021)698792_EN.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  29. Mező Katalin – Szabóné Burik Erika (2021): A robotokkal történő oktatás az élménypedagógia aspektusából. Mesterséges Intelligencia, 3 (2), 19-32. o. DOI: http://doi.org/10.35406/MI.2021.2.19 . Letöltve: 2023.08.31.
  30. MLA Style Center (én): How do I cite generative AI in MLA style? MLA Style Center, https://style.mla.org/citing-generative-ai/. Letöltve: 2023.08.31.
  31. Mohsen, Ahmed M. – El-Makky, Nagwa M. – Ghanem, Nagia (2016): Author Identification Using Deep Learning. In: O’Conner, Lisa (szerk.) 15th IEEE International Conference on Machine Learning and Applications (ICMLA), Anaheim, CA, USA: IEEE Computer Society, Conference Publishing Services, 898-903. o., DOI: http://doi.org/10.1109/ICMLA.2016.0161. Letöltve: 2023.08.31.
  32. Nemes Tamás (2023): Ijedelmet kelt a robot: Olaszország után mások is betiltanák a ChatGPT-t. Világgazdaság, https://www.vg.hu/kozelet/2023/04/ijedelmet-arat-a-robot-olaszorszag-utan-masok-is-betiltanak-a-chatgpt-t. Letöltve: 2023.08.31.
  33. OECD (2023): OECD Employment Outlook 2023: Artificial Intelligence and the Labour Market, Paris: OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/08785bba-en. Letöltve: 2023.08.31.
  34. Palkó Gábor (2022): Mesterséges intelligencia, digitális bölcsészet, kulturális örökség: trendek és eredmények. In: Tick József, Kokas Károly, Holl András (szerk.) Valós térben - Az online térért: Networkshop 31: országos konferencia. 2022. április 20–22. Debreceni Egyetem. Budapest: HUNGARNET Egyesület az MTA Könyvtár és Információs Központ közreműködésével, 235-240. o. DOI: https://doi.org/10.31915/NWS.2022.30. Letöltve: 2023.08.31.
  35. Papdi-Pécskői Viktor (2023): A mesterséges intelligencia művének véli a Bibliát egy ellenőrző program. Index, https://index.hu/techtud/2023/07/22/mesterseges-intelligencia-nyelvi-modell-gpt-szoveggenerator-dolgozat-oktatas-ellenorzo-programok-kudarca-emberi-biblia/. Letöltve: 2023.08.31.
  36. Plonski, Luke – Sudina, Ekaterina (2023): The effects of frequency, duration and intensity on L2 learning through Duolingo: A ’natural’ experiment, https://duolingo-papers.s3.amazonaws.com/reports/Plonsky_etal_whitepaper_language_learning_grit_motivation_2023.pdf. Letöltve: 2023.08.31.
  37. redaktor (2022a): HuSpaCy a szabadon hozzáférhető magyar nyelvi elemzőrendszer – Mesterséges Intelligencia (MI), eGov hírlevél, https://hirlevel.egov.hu/2022/05/02/huspacy-a-szabadon-hozzaferheto-magyar-nyelvi-elemzorendszert-mesterseges-intelligencia-mi/.Letöltve: 2023.08.31.
  38. redaktor (2022b): Gépi kézírásfelismerés segítségével készült el a Magyar Nemzeti Levéltár új adatbázisa, eGov hírlevél, https://hirlevel.egov.hu/2022/10/02/gepi-kezirasfelismeres-segitsegevel-keszult-el-a-magyar-nemzeti-leveltar-uj-adatbazisa/. Letöltve: 2023.08.31.
  39. RenaissanceRachel (2023): 10 Best AI Novel Writing Software Tools of 2023, https://renaissancerachel.com/best-ai-novel-writing-software. Letöltve: 2023.08.31.
  40. Schifano, Izzy (2023): These are the Russel Group unis that have banned from using ChatGPT. The Tab, https://thetab.com/uk/2023/03/03/these-are-the-russell-group-unis-that-have-banned-students-from-using-chatgpt-297148. Letöltve: 2023.08.31.
  41. Teacher Academy (2023): The 4 Cs (Education) > The Keys for 21st-Century Schools, https://www.teacheracademy.eu/blog/4-cs-education/. Letöltve: 2023.08.31.
  42. Wall Street Prep (én): Bloomberg vs. Capital IQ vs. Factset vs. Refinitiv: Comparison of the Costs and Features of the Four Leading Financial Data Providers. Wall Street Prep, https://www.wallstreetprep.com/knowledge/bloomberg-vs-capital-iq-vs-factset-vs-thomson-reuters-eikon/. Letöltve: 2023.08.31.