A szervezeti kommunikáció külső környezeti változások kezelésében betöltött szerepének és jelentőségének vizsgálata egy hazai vállalkozás esetében
Megjelent 2025-12-15
Kulcsszavak
- szervezeti kommunikáció,
- szervezeti működés és változás,
- válság
Copyright (c) 2025 Juhász Gábor

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A külső környezet részéről differenciált hatásokat generáló turbulens változások folyamatosan új kihívásokkal állítják szembe a gazdasági és társadalmi szereplőket. A válság-, illetve krízishelyzetek hosszabb távon is elhúzódó negatív hatásai a korábbiakhoz képest is jelentősebb alkalmazkodási kényszert szülnek, arra késztetve a szervezeteket, hogy változásokat hajtsanak végre a szervezeti struktúra és működés különböző szegmenseiben. Az említett hatások ráirányítják a figyelmet azokra a kompetenciákra, amelyek a változásokhoz való alkalmazkodásban, ennek részeként pedig a szervezetek vezetésében és az üzleti kommunikációban egyaránt kulcsfontosságú szerepet játszanak (Hidasi, 2022).
A szervezeti / vállalati működés hatékonyságának megőrzése, a változásokból, válságokból következő kihívásokra való megfelelő válaszreakciók megfogalmazása és megvalósítása nagyobb mértékben a vezetők és a munkavállalók hozzáállásán, motivációik és elégedettségük fenntartásán, a köztük zajló interakciók minőségén és eredményességén, az egyéni és szervezeti szintű teljesítményeken egyaránt múlik, amelyek alakulásában meghatározó szerepet játszik a szervezeti kommunikáció. A szervezeti kommunikáció minősége, alkalmazott csatornái, mechanizmusai jelentős befolyással bírnak a szervezet, valamint a vezetés működésére, jellemzőinek alakulására (Bakacsi, 2002).
Hivatkozások
- Bakacsi Gy. (2002): Szervezeti magatartás és vezetés. Budapest: KJK.
- Borgulya Á. (2011): A kultúraközi kommunikáció, mint tudományos diszciplina alkalmazása. In: Lendvai, E., Wolosz, R. (szerk.): Kultúrák dialógusa a soknyelvű Európában VII. Nemzetközi Konferencia. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Fordítástudományi Kutatóközpont, 86-89. o.
- Borgulya I-né (1996): Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában. Pécs: Janus Pannonius Tudományegyetem.
- Borgulya I-né, Barakonyi K. (2004): Vállalati kultúra. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Borgulya Á., Balogh G., Jarjabka Á. (2022): Communication management in industrial clusters: an attempt to capture its contribution to the cluster’s success. Journal of East European Management Studies, 27(2) 179-209. o. https://doi.org/10.5771/0949-6181-2022-2-179
- Clampitt, P. G. (2017): Communicating for Managerial Effectiveness. Challenges | Strategies | Solutions. Sage Publications, Inc. https://doi.org/10.4135/9781071800829
- Clark, L. (2020): Innovation in a Time of Crisis. Harvard Business Publishing, March 26, 2020 (online: https://www.harvardbusiness.org/innovation-in-a-time-of-crisis) Utolsó letöltés: 2025. március 20.
- Dyson, E. (1998): 2.0 verzió. Életünk a digitális korban. Budapest: HVG Kiadó.
- Fawkes, J. (2022): Depth Public Relations. After the Masquerade. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351121910
- Hidasi J. (2022): Hatékony kompetencia-mix az üzleti kommunikációban. In: Konczosné Szombathelyi M., Balogh G., Jarjabka Á. (szerk.): Kommunikáció – Gazdaság – Kultúra – Nyelv. 50 éve a közgazdász képzés szolgálatában. Tiszteletkötet Borgulya Istvánné részére. VSZI Kötetek I. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés-és Szervezéstudományi Intézet, 40-48. o.
- Konczosné Szombathelyi M. (2003): Interkulturális kommunikációs vizsgálatok Győrött dolgozó menedzserek körében – interkulturális kihívások. In: Kukorelli, S-né (szerk.): A Dunaújvárosi Főiskola Nyelvi lektorátusa által … A nyelvtudás szerepe a változó Európában fő témakörrel megrendezett V. Dunaújvárosi Nemzetközi Nyelvvizsgáztatási és Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. Dunaújváros: Dunaújvárosi Főiskola (DF), 142-151. o.
- Konczosné Szombathelyi M., Jakab P. (2022): Status Quo és trendek az Európai Kommunikációs Monitor alapján. In: Konczosné Szombathelyi M., Balogh G., Jarjabka Á. (szerk.) Kommunikáció – Gazdaság – Kultúra – Nyelv. 50 éve a közgazdász képzés szolgálatában. Tiszteletkötet Borgulya Istvánné részére. VSZI Kötetek I. Pécs: Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés-és Szervezéstudományi Intézet, 70-83. o.
- Lewis, L. (2019): Communication Strategies for Organizational Change. In: Origins and Traditions of Organizational Communication. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203703625
- Men, L. R. (2021): Evolving research and practices in internal communication. In: Men, L. R. & Tkalac Vercic, A. (Eds.): Current Trends and Issues in Internal Communication: Theory and Practice Palgrave Macmillan, 1-18. o. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78213-9_1
- Men, L.R. (2014): Strategic internal communication: Transformational leadership, communication channels, and employee satisfaction. Management Communication Quarterly. 28(2), 264-284. o. https://doi.org/10.1177/0893318914524536
- Men, L.R. (2014): Why leadership matters to internal communication: Linking transformational leadership, symmetrical communication, and employee outcomes. Journal of Public Relations Research, 26(3), 256-279. o. https://doi.org/10.1080/1062726X.2014.908719
- Men, L.R. Stacks, D. (2014): The Effects of Authentic Leadership on Strategic Internal Communication and Employee-Organization Relationships. Journal of Public Relations Research, 26(4), 301-324. o. https://doi.org/10.1080/1062726X.2014.908720
- Men, L.R., Stacks, D.W. (2013): The impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation. Journal of Communication Management, 17(2), 171-192. o. https://doi.org/10.1108/13632541311318765
- Molnár D. (2010): Empirikus kutatási módszerek a szervezetfejlesztésben. Humán Innovációs Szemle, 1(1-2), 61-71. o.
- Semeginé Tariszka É. (2014): A szervezeti belső kommunikáció hatása a szervezet hatékony működésére. Taylor Gazdálkodás és Szervezéstudományi Folyóirat, 6(1-2), 519-528. o.