Megjelent 2025-06-25
Kulcsszavak
- ökoiskola,
- fenntartható fejlődés,
- marketing,
- oktatásmarketing
Copyright (c) 2025 Csató Kitti, Kővágó Györgyi, Pálmai Judit

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A fenntartható fejlődés az elmúlt évtizedekben egyre fontosabbá vált szerte a világon. A kérdés kulcsfontosságú abban a tekintetben, hogy szükségessé vált hosszú távon megőrizni a Föld természeti erőforrásait, emellett létfontosságúvá vált, hogy egy élhetőbb jövőt építsünk.
Jelen cikk az ökoiskolák marketingtevékenységének vizsgálatát taglalja. Ezen intézmények képviselnek mindent, amit az oktatással tehetünk a fenntarthatóságért, illetve marketingtevékenységeket is folytatnak fenntarthatósági és egyéb céljaik elérése érdekében. Arra keressük a választ, hogy az ökoiskolák környezetvédelmi programjai és fenntarthatósági kezdeményezései mint marketingtevékenységek, további marketingeszközök alkalmazásával kiegészülve, milyen hatást gyakorolnak a beiratkozó diákok számának növekedésére, az intézmények társadalmi felelősségvállalására, valamint a diákok környezettudatos magatartására.
A témát kvantitatív módszerrel, kérdőívvel vizsgáltuk. A magyarországi Ökoiskola-hálózat 1402 iskolájából 148 kitöltött kérdőív érkezett vissza.
Az eredményeket előrevetítve elmondható, hogy a környezettudatos programok és fenntarthatósági kezdeményezések jelentős hatással vannak a beiratkozásokra. Az iskolák környezettudatos tevékenységei vonzzák az érdeklődőket. Az intézmények ökotudatos marketingtevékenységei és aktív részvételük a helyi és országos környezetvédelmi akciókban tovább növelik az intézmény társadalmi megítélését, valamint erősítik a helyi közösségekkel való együttműködést is. Mindezek mellett az ökotevékenységek pozitív hatással vannak a diákok környezettudatos magatartására is.
Hivatkozások
- Bauer András, Berács József és Kenesei Zsófia (2017): Marketing alapismeretek. Budapest: Akadémiai Kiadó.
- Boda Zsolt és Gulyás Emese (2010): A civilek és a vállalatok: a gazdaság társadalmi szabályozásáról. Műhelytanulmány, Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.
- Czékus Mihály (2023): A zöld marketing az egész vállalatról szól. https://transpack.hu/2023/10/14/zold-marketing-egesz-vallalatrol-szol/ Letöltve: 2024.07.19
- Czimmer Julianna (2008): Marketing kommunikáció. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
- Horváth Réka (2022): A fenntarthatóság pedagógiája - A környezeti nevelés bemutatása az ökoiskola működésén keresztül. Danubius Noster, 10(1-2), 79-98. o. https://doi.org/10.55072/DN.2022.1-2.79
- Kézy Ágnes és Varga Attila (2007): Az ökoiskolák szerepe a közoktatás reformjában. Új Pedagógiai Szemle, 57(12), 41-52. o.
- Kiss Mariann (2016): Alapmarketing. Budapest: Akadémiai Kiadó.
- Kónya György (2019): Az ökoiskola hatása a középiskolások környezeti attitűdjére. Képzés és Gyakorlat, 17(2), 125-126. o. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.10
- Kotler, Ph. és Fox, K. F. A. (2009): Oktatásmarketing. https://ofi.oh.gov.hu/oktatasmarketing Letöltve: 2024. 01.31.
- Kotler, Ph. és Fox, K. F. A. (1998b): Oktatásmarketing. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI).
- Kotler, Ph. (1998a): Marketingmenedzsment. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
- Kovács Edina Zita (2008): Marketingkommunikáció, PR alapismeretek. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
- Könczey Réka, Szabó Mária és Varga Attila (2016): Út az ökoiskola felé: Módszertani segédanyag útmutató leendő ökoiskoláknak. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
- KSH (2022): A Magyarországi Ökoiskola Hálózat tagintézményeinek száma. https://ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-2022/1-32-sdg-13 Letöltve: 2024.06.19
- Magdáné Német Ildikó (2008): A marketing alapjai. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
- Medvey Tamás (2018): Térképen az ökoiskolák. https://ofi.oh.gov.hu/en/node/181298 Letöltve: 2025. 02. 10.
- Mónusz Ferenc (2020): A fenntarthatóságra nevelés trendjei, lehetőségei és gyakorlata a közép- és felsőoktatásban. Debrecen: CHERD.
- Muhi B. Béla (2012): Az iskolamarketing elméleti és gyakorlati kérdései. Fókusz. Vajdasági Ismeretterjesztő És Tudománynépszerűsítő Portál, 2012/98. sz. https://www.fokusz.info/index.php?cid=1687304874&aid=1454336408&lista=1 Letöltve: 2025.01.30.
- Muhi B. Béla (2015): A marketing szerepe az oktatási intézmények működésében – nemzetközi és hazai helyzetkép. In: Csányi, Erzsébet; Ispánovics Csapó Julianna; Novák, Anikó (szerk.) Tudás és régió: Vajdasági Magyar Tudóstalálkozó 2015, Újvidék, Szerbia: Vajdasági Magyar Akadémiai Tanács, 153-165. o.
- Oktatási Hivatal (2023): Pályázati felhívás a 2023/2024. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/ped_szakmai_szolg/fenntarthatosagra_neveles/okoiskola_palyazat_kiirasa_2023_1216_2623.pdf Letöltve: 2024.08.17
- Our Common Future (1987): Report of the World Commission on Environment and Development. Oxford: Oxford University Press.
- Pecsenye Éva (1998): Marketing management a pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 48(11), 42-51. o.
- Szőcs Levente Álmos, Varga Attila és Angyal Zsuzsanna (2022): Tanulási tér és tanulási környezetek kapcsolatrendszere a környezeti nevelésben. Elméleti megközelítés a környezeti nevelés tanulási környezeteinek vizsgálatához. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(4). 245–255. o. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.245.255
- Tóthné Timár-Geng Csilla, Pálffyné Nagy Éva, Molnár Zoltán és Lendvai Józsefné (2016): Út az ökoiskola felé: Módszertani segédanyag útmutató leendő ökoiskoláknak. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet,.
- Varga Attila (2009): A magyarországi ökoiskolák hálózata. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
- Varga Attila (2020): A fenntarthatóságra nevelés elméleti alapjai és egész intézményes megközelítése. Habilitációs dolgozat. Budapest: ELTE.
- Zádori Iván (2022, szerk.): Környezeti nevelés és fenntarthatóság. Pécs: Pécsi Tudományegyetem.