Évf. 4 szám 1-2 (2013)
Tanulmányok

Összenyitott tér-időben: Nádas Péter Párhuzamos történetek és Ottlik Géza Iskola a határon című regényéről

Molnár Zsófia
Babeş-Bolyai Tudományegyetem
Életrajz

Megjelent 2023-03-10

Kulcsszavak

  • párhuzamosság,
  • viszonylétesítés,
  • kapcsolatteremtés,
  • átjárás,
  • gyakorlás-kutatás

Absztrakt

A dolgozat a két regény összehasonlító elemzését tűzte ki célul, különös tekintettel az egyetlen viszonyrendszerbe nem illeszthető történetek közötti lehetséges kapcsolatokra. A gyakorlás- és hálózatkutatás, valamint a káoszelmélet segítségével veszek számba néhány tájékozódási kísérletet, olykor a társművészetekre is reflektálva. Az idevágó szakirodalom tanulmányozása mellett a két mű sajátos téridejének feltérképezésekor új, kísérleti szempontokat is fontosnak tartottam alkalmazni, hiszen különösen a közelmúltban megjelent Nádas-mű még sok megoldatlan kérdést vet fel: Mi tart össze egy olyan regényt, amely célzatosan bontja meg önnön kompozícióját? Vajon az egyetlen vonatkoztatási rendszer kimozdítása megengedi-e a történetek közötti társadalomtörténeti viszonylétesítést? A kapcsolatteremtés milyen esélyeit kínálják fel a radikálisan párhuzamos történések? A teljesség, illetve a végső válaszok igénye nélkül ezekben a dilemmákban próbálok eligazodni, és az eredményekről beszámolni.