Új folyam III. 1. szám
II. rész – Régi, mégis új színfoltok a módszertani megújulásban

Az iskolai bullying kezelésére felkészítő kompetenciák és stratégiák

Farkas Júlia
Pünkösdi Teológiai Főiskola, Pasztorálpszichológiai Tanszék
Életrajz
Szabó Gabriella
Váci Humán Szolgáltató Központ

Megjelent 2025-06-30

Kulcsszavak

  • bullying prevenció,
  • pedagógiai kompetenciák,
  • kérdőíves kutatás,
  • esetvignetták

Absztrakt

A tanulmány célja bemutatni, hogy az óvodai és iskolai zaklatás (bullying) hatékony megelőzése és kezelése nagymértékben függ a pedagógusok és segítő szakemberek speciális felkészültségétől. Kutatásunk során kidolgoztunk egy négyszintű kompetenciamodellt, amely az alapkompetenciáktól a rendszerszintű stratégiákig öleli fel a bullyingkezelés készségeit. Ezek közül az (1) alapkompetenciák, mint az empátia és a kongruencia, és a (2) szociális és érzelmi kompetenciák, mint a pártatlanság és az érzelmi intelligencia minden segítő szakember alapvető eszközei. A (3) speciális kompetenciák, azaz a bullyingspecifikus tudás, a csoportdinamikák felismerése és a konfliktuskezelés, valamint a (4) rendszerszntű kompetenciák, ideértve a prevenciós programok alkalmazását és az együttműködési stratégiákat, a szakemberek számára kihívásokat jelentenek, de elengedhetetlenek a sikerhez. A kutatás 145 fős mintán alapult, amelyből a végleges, 110 főt érintő elemzés a pedagógusokra, iskolai szociális munkásokra és pszichológusokra koncentrált. A kérdőíves felmérés és tartalomelemzés rámutatott, hogy a pedagógusok körében kiemelt az igény a konfliktuskezelési készségek fejlesztésére, míg a szociális és rendszerszintű kompetenciák megerősítése minden célcsoportban szükséges. Az előzetes empirikus adatok azt mutatták, hogy az általunk – valóságos esetek alapján és széles körű szakirodalmi adatok segítségével – kidolgozott modell jól tükrözi a terepen dolgozók véleményét, és támpontot nyújt a szakemberek képzéséhez és a bullying elleni rendszerszintű fellépés megalapozásához. Az eredmények hasznosíthatók felsőoktatási tananyagok fejlesztésében és prevenciós stratégiák megalkotásában.