Évf. 3 szám 1-2 (2012)
Tudományos szakmai, kutatási és ismeretterjesztő közlemények

A szociális munka oktatása, közösségi tanulás és közösségi partnerség

Patty Stow Bolea, Ph.D., M.S.W., L.C.S.W.
Grand Valley State University
Életrajz

Megjelent 2012-12-01

Kulcsszavak

  • elkötelezett tudományos munka,
  • transzformatív tanulás,
  • szociális munka,
  • közösségi tanulás,
  • társadalmi és közösségi problémák

Absztrakt

A szociális munka egy fiatal tudományág, amely rövid története során elméleti és bizonyos gyakorlati elemeit egyéb társadalomtudományoktól, többek között a szociológiából, pszichológiából vagy a közigazgatásból vette át. A felsőoktatás és a szociális munka oktatásának jelenlegi fejlődési iránya magában foglalja az úgynevezett „elkötelezett tudományos munka” elemeit (Boyer, 1996). Ez a nézet arra az elképzelésre támaszkodik, miszerint az egyetemek a szélesebb társadalomhoz vezető utat nyitják meg, ezért az oktatók és hallgatók számára egyfajta kapcsolódási pontként lehetőséget biztosítanak arra, hogy részt vegyenek a társadalmi és közösségi problémák megoldásában, ezáltal egy inkluzív és civil jellegű társadalom kialakulását segítsék elő. Az egyetemen létesített partnerségi kapcsolatok a hallgatók részére többet jelentenek az oktatási célok elérésénél és olyan utat jelölnek ki, amelyen az oktatók a szolgáltató tanulás alkalmazásával a kutatás, szolgálat és a tanulás egyesítésével vezetik végig a hallgatókat.
A szociális munkát oktatók, akiknek alapvetően fontos a társadalmi igazságosság érvényesülése, felelősséggel tartoznak azért, hogy pedagógiai módszereik transzformatívak legyenek oly módon, hogy a hallgatók ezek hatására folyamatos szakmai fejlődésüket szem előtt tartva haladjanak tovább.