Vol. 16 No. 1 (2025)
Studies

The Importance of Sustainable Development and the Marketing Activities of Eco-Schools

Kitti Csató
Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary
Györgyi Kővágó
Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary
Judit Pálmai
Károli Gáspár University of the Reformed Church in Hungary

Published 25-06-2025

Keywords

  • eco-school,
  • sustainable development,
  • marketing,
  • educational marketing

Abstract

Sustainable development has become increasingly important worldwide in recent decades. The issue is crucial in terms of the need to preserve the Earth's natural resources in the long run, while also being essential for building a more livable future.

This article examines the marketing activities of eco-schools. These institutions embody everything that education can contribute to sustainability, while also engaging in marketing efforts to achieve their sustainability and other objectives. Our study aims to explore how the environmental programs and sustainability initiatives of eco-schools, as marketing activities, impact student enrollment rates, institutional social responsibility, and students' environmentally conscious behavior.

The research was conducted using a quantitative method, specifically through a questionnaire survey. Out of the 1,402 schools in the Hungarian Eco-School Network, 148 completed questionnaires were returned.

The preliminary results indicate that environmentally conscious programs and sustainability initiatives have a significant impact on student enrollment. Schools that actively engage in eco-friendly activities attract more interest. Additionally, eco-conscious marketing efforts and participation in local and national environmental actions enhance the institution's social reputation and strengthen cooperation with local communities. Moreover, these eco-activities positively influence students' environmentally conscious behavior.

References

  1. Bauer András, Berács József és Kenesei Zsófia (2017): Marketing alapismeretek. Budapest: Akadémiai Kiadó.
  2. Boda Zsolt és Gulyás Emese (2010): A civilek és a vállalatok: a gazdaság társadalmi szabályozásáról. Műhelytanulmány, Budapest: Budapesti Corvinus Egyetem.
  3. Czékus Mihály (2023): A zöld marketing az egész vállalatról szól. https://transpack.hu/2023/10/14/zold-marketing-egesz-vallalatrol-szol/ Letöltve: 2024.07.19
  4. Czimmer Julianna (2008): Marketing kommunikáció. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
  5. Horváth Réka (2022): A fenntarthatóság pedagógiája - A környezeti nevelés bemutatása az ökoiskola működésén keresztül. Danubius Noster, 10(1-2), 79-98. o. https://doi.org/10.55072/DN.2022.1-2.79
  6. Kézy Ágnes és Varga Attila (2007): Az ökoiskolák szerepe a közoktatás reformjában. Új Pedagógiai Szemle, 57(12), 41-52. o.
  7. Kiss Mariann (2016): Alapmarketing. Budapest: Akadémiai Kiadó.
  8. Kónya György (2019): Az ökoiskola hatása a középiskolások környezeti attitűdjére. Képzés és Gyakorlat, 17(2), 125-126. o. https://doi.org/10.17165/TP.2019.2.10
  9. Kotler, Ph. és Fox, K. F. A. (2009): Oktatásmarketing. https://ofi.oh.gov.hu/oktatasmarketing Letöltve: 2024. 01.31.
  10. Kotler, Ph. és Fox, K. F. A. (1998b): Oktatásmarketing. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI).
  11. Kotler, Ph. (1998a): Marketingmenedzsment. Budapest: Műszaki Könyvkiadó.
  12. Kovács Edina Zita (2008): Marketingkommunikáció, PR alapismeretek. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
  13. Könczey Réka, Szabó Mária és Varga Attila (2016): Út az ökoiskola felé: Módszertani segédanyag útmutató leendő ökoiskoláknak. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
  14. KSH (2022): A Magyarországi Ökoiskola Hálózat tagintézményeinek száma. https://ksh.hu/s/kiadvanyok/fenntarthato-fejlodes-indikatorai-2022/1-32-sdg-13 Letöltve: 2024.06.19
  15. Magdáné Német Ildikó (2008): A marketing alapjai. Budapest: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet.
  16. Medvey Tamás (2018): Térképen az ökoiskolák. https://ofi.oh.gov.hu/en/node/181298 Letöltve: 2025. 02. 10.
  17. Mónusz Ferenc (2020): A fenntarthatóságra nevelés trendjei, lehetőségei és gyakorlata a közép- és felsőoktatásban. Debrecen: CHERD.
  18. Muhi B. Béla (2012): Az iskolamarketing elméleti és gyakorlati kérdései. Fókusz. Vajdasági Ismeretterjesztő És Tudománynépszerűsítő Portál, 2012/98. sz. https://www.fokusz.info/index.php?cid=1687304874&aid=1454336408&lista=1 Letöltve: 2025.01.30.
  19. Muhi B. Béla (2015): A marketing szerepe az oktatási intézmények működésében – nemzetközi és hazai helyzetkép. In: Csányi, Erzsébet; Ispánovics Csapó Julianna; Novák, Anikó (szerk.) Tudás és régió: Vajdasági Magyar Tudóstalálkozó 2015, Újvidék, Szerbia: Vajdasági Magyar Akadémiai Tanács, 153-165. o.
  20. Oktatási Hivatal (2023): Pályázati felhívás a 2023/2024. tanévre szóló Ökoiskola cím és Örökös Ökoiskola cím elnyerésére. https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/ped_szakmai_szolg/fenntarthatosagra_neveles/okoiskola_palyazat_kiirasa_2023_1216_2623.pdf Letöltve: 2024.08.17
  21. Our Common Future (1987): Report of the World Commission on Environment and Development. Oxford: Oxford University Press.
  22. Pecsenye Éva (1998): Marketing management a pedagógiában. Új Pedagógiai Szemle, 48(11), 42-51. o.
  23. Szőcs Levente Álmos, Varga Attila és Angyal Zsuzsanna (2022): Tanulási tér és tanulási környezetek kapcsolatrendszere a környezeti nevelésben. Elméleti megközelítés a környezeti nevelés tanulási környezeteinek vizsgálatához. Gyermeknevelés Tudományos Folyóirat, 10(4). 245–255. o. https://doi.org/10.31074/gyntf.2022.4.245.255
  24. Tóthné Timár-Geng Csilla, Pálffyné Nagy Éva, Molnár Zoltán és Lendvai Józsefné (2016): Út az ökoiskola felé: Módszertani segédanyag útmutató leendő ökoiskoláknak. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet,.
  25. Varga Attila (2009): A magyarországi ökoiskolák hálózata. Budapest: Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
  26. Varga Attila (2020): A fenntarthatóságra nevelés elméleti alapjai és egész intézményes megközelítése. Habilitációs dolgozat. Budapest: ELTE.
  27. Zádori Iván (2022, szerk.): Környezeti nevelés és fenntarthatóság. Pécs: Pécsi Tudományegyetem.