Az innovációs tevékenység rejtett tényezői a magyar kis- és közepes méretű vállalkozásokban
Megjelent 2011-05-01
Kulcsszavak
- innováció,
- versenyképesség,
- kis és közepes vállalkozások,
- Európai Innovációs Eredménytábla,
- sikeres magyar kis- és középvállalkozások
Absztrakt
A magyar KKV-szektor innovációs teljesítménye mind a saját, mind pedig a más vállalkozásokkal kooperációban megvalósított innovációk tekintetében jelentős mértékben elmarad az európai átlagtól. A kis- és közepes méretű vállalkozások a külső, más vállalatok által megvalósított innovációkat sem használják fel olyan arányban, mint európai versenytársaik, így minimális az újításoknak köszönhető munkaerő-, valamint nyersanyag- és energiaköltség megtakarítása. A gyenge eredmény egyaránt köszönhető a kedvezőtlen gazdasági, társadalmi és politikai hatásoknak, valamint különböző pszichológiai és egyéb humán tényezőknek. A magyar vállalkozók dolgát megnehezíti az országba betelepült multinacionális vállalatoknak kedvező gazdaságpolitika, valamint az elutasító társadalmi környezet.
A nehéz körülmények ellenére vannak Magyarországon olyan sikeres KKV-k, amelyek folyamatos innovációs tevékenységüknek és egyedülálló fejlesztéseiknek köszönhetően nemcsak a magyar, de a nemzetközi piacon is megállják a helyüket, akár piacvezető szerepben is. A vezetők megítélése szerint azonban az elvégzett munkának és elért eredményeknek mind szakmai, mind pedig felhasználói körökben nagyobb megbecsülése van külföldön, mint hazánkban.
Egy kisvállalkozás sikere a legnagyobb mértékben a cégvezető személyén, személyiségén múlik. A legsikeresebb üzletek vezetői jellemzően kreatív, ambiciózus, másokat motiválni képes, magas szintű tudással rendelkező szakemberek. A jó vezető azonban önmagában nem elég, a jó képességű, lendületes és rugalmas gondolkodású dolgozók legalább annyira fontosak.
Egyre több vállalkozás felismeri, hogy az innováció nem merül ki egy új termék/szolgáltatás bevezetésén, a szervezeti és technológiai innováció legalább ennyire fontos. Ez azonban méretfüggő is. A szervezet méretének (létszám, éves bevétel) növekedésével párhuzamosan nő a szervezeti és technológiai innováció gyakorisága.