Évf. 15 szám 2 (2024)
Tanulmányok

Az energetikai paradigmaváltás oktatási igényei: A hidrogén technológiával kapcsolatos oktatás Magyarországon

Megjelent 2024-12-18

Kulcsszavak

  • energetikai paradigmaváltás, hidrogén, rendszerszemlélet, hidrogénnel kapcsolatos oktatás

Absztrakt

Az "energetikai paradigmaváltás" kifejezés az elmúlt években az energia megértésében, felhasználásában és kezelésében bekövetkezett jelentős átalakulást jelöli. Ez a váltás magába foglalja az energiarendszerek, technológiák, szabályozások és módszerek átalakítását, elmozdulva a fosszilis tüzelőanyagoktól való függéstől. Az energetikai paradigmaváltás koncepcióját övező viták széles körben elterjedtek, különösen az energiabiztonsági politikákban. Ezenkívül a Párizsi Megállapodással összhangban a környezetbarát megoldásokra való áttérés szükségessé teszi új operatív, szabályozási, szervezeti és társadalmi energiapolitikák megfogalmazását, valamint a társadalmi-gazdasági tudatosság forradalmi változásait. Az energiahatékonyságot, a biztonságot, a kereskedelmi szempontokat és az ökológiai tudatosságot integráló stratégiák kidolgozása interdiszciplináris, globálisan tudatos és életciklus orientált módszertant igényel. Az energetikai átállás jelentős változtatásokat tesz szükségessé oktatási és képzési rendszerünkben. Az oktatási tantervek és módszertanok mélyreható átalakítása, valamint a felsőoktatás hozzájárulásának növelése fontos annak biztosítása érdekében, hogy a szakemberek megfelelően felkészültek legyenek az energetika kihívásainak és lehetőségeinek fogadására. A tanulmány ezekkel a gondolatokkal összhangban mutatja be a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Zrt. hazai hidrogén technológiával kapcsolatos vizsgálatának eredményeit.