Published 20-09-2023
Keywords
- catholic education,
- systems thinking,
- comprehensive education,
- social environment
Abstract
The social challenges of education in the 21st century have changed so rapidly that researchers have tried to support the current interpretation of education, the definition of goals, tasks and tools by means of ever newer systemic or at least systemic-analytical efforts. As a result of the problems that are deeply rooted in everyday life, and which are even global in nature, there is a renewed focus on faith as a point of reference for the transmission of culture and for increasing the impact of family and school education. This global process can also be seen in traditionally evangelised countries where Christian faith has become increasingly marginalised in the understanding of human existence. This paper analyses the writings of the theologian and canon lawyer Professor Géza Kuminetz on pedagogy within the framework of his distinctive holistic,
integrative systems model. They discuss education in the most comprehensive way by interpreting the existence of Catholic education and its overarching social challenges, to which they present models of the Christian educational ideal from the 20th century to the present day. The
pedagogical work of Géza Kuminetz focuses attention on the specific and joint tasks of clergy and lay educators. He also interprets the effectiveness of educational work, insofar as Catholic education is not merely the teaching of the faith, but a process leading the human person to
maturity. All this lays the foundations for the developments necessary for the implementation of the Global Pact for Education proclaimed on the basis of the Encyclical on the Protection of Creation. The paper discusses how Géza Kuminetz's work sheds contemporary light on the
task and practice of training and education in the Catholic university, which, set in the light of faith, helps to make a comprehensive sense of the response of pedagogy today.
References
- Bolberitz P. (2010). Schütz Antal, a filozófus. Teológia, 2010/3–4., 168–175.
- Ferenc pápa (2015). Laudato si’ kezdetű enciklika közös otthonunk gondozásáról. Szent István Társaulat, pp. 164
- Ferenc pápa (2020). Video message of His Holiness Pope Francis on the ocassion of the meeting organised by the Congregation for the Catholic Education: „Global Compact on Education. Together to look beyound”. Pontifical Lateran University – Thursday, 15 October 2020. https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20201015_videomessaggio-global-compact.html
- Kozma G. (2023). Az átfogó nevelés kihívása – a pedagógusképzés felelősségéről. In Energiatudatosság és környezeti nevelés – programok a magyar felsőoktatásban. PPKE, 7–39.
- Kuminetz G. (2009). A lelkiismeret mivolta és rendeltetése katolikus szemmel. In Iustum Aequum Salutare V. 2009/3. Szent István Társulat, 19–56.
- Kuminetz G. (2010a). Schütz Antal ismeretlen arca: a pedagógiatudós. In Schütz A.: Pedagógia. Szent István Társulat, 371–419.
- Kuminetz G. (2010b). Schütz Antal, a pedagógiatudós. Teológia, 2010/3–4., 190–209.
- Kuminetz G. (2010c). Schütz Antal, a pedagógiatudós. In Katolikus Pedagógia (szerk. Kozma G.), 2010/1., 75–98.
- Kuminetz G. (2012a). Klerikusok kézikönyve I. Szent szolgálattevők, vagyis klerikusok a katolikus egyházban. Szent István Társulat, pp. 797
- Kuminetz G. (2012b): Klerikusok kézikönyve II. A papnevelés és egy klerikusi etikai és illemkódex vázlata. Szent István Társulat, pp. 587
- Kuminetz G. (2013). Egy tomista jog- és állambölcselet vázlata I. (Bibliotheca Instituti Postgradualis Iuris Canonici II. Manualia 7/1.) Szent István Társulat, pp. 835
- Kuminetz G. (2018). Egy tomista jog- és állambölcselet vázlata II. (Bibliotheca Instituti Postgradualis Iuris Canonici II. Manualia 7/2.) Szent István Társulat, pp. 937
- Kuminetz G. (2020). A tudományos élet és a személyiségfejlesztés sajátos fellegvára a katolikus egyetemen. Szent István Társulat, pp. 82. Pázmány Könyvek Sorozat 10.
- Kuminetz G. (2021). A képzés és önképzés, a nevelés és önnevelés feladatai a katolikus egyetemen. Szent István Társulat, pp. 175. Pázmány Könyvek Sorozat 11.
- Kuminetz G. (2023a). A vezetés művészete Krisztus iskolájában. Szent István Társulat, pp. 179. Pázmány Könyvek Sorozat 12.
- Kuminetz G. (2023b). Rendszerszemlélet, stratégiai tervezés és vezetés a katolikus felsőoktatásban. Szent István Társulat, pp. 118. Pázmány Könyvek Sorozat 13.
- Kuminetz G. (2023c). Világi és vallási vezetéselméletek. Jel Kiadó, 2023, pp. 368
- Kuminetz G. (2023d). Emancipálható-e a pedagógia (s persze bármely szaktudomány) a világnézeti, vallási felfogás alól? In Pukánszky B. – Sárkány P. (szerk.): Pedagógia és kereszténység. Teológiai, neveléstörténeti és nevelésfilozófiai metszetek. Szent István Társulat, 149–166.
- MKPK (2008). Felelősségünk a teremtett világért. A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia körlevele. Szent István Társulat, pp. 110
- Molnár T. (1996). Az értelmiség alkonya. Akadémiai Kiadó, pp. 318
- Németh A. (2005). A magyar pedagógia tudománytörténete, Gondolat, 332
- Németh G. (2018). Bioetikai vázlatok. Bioetikai és más életerkölcsi kérdések. Szent István Társulat, pp. 422
- Pálvölgyi F. (2014). Az erkölcsi nevelés új perspektívái. Az értékközpontú pedagógia szerepe és feladatai korunk plurális társadalmában. L’Harmattan Kiadó, Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola, pp. 262
- Schütz A. (2014). Pedagógia. Szent István Társulat, pp. 419
- Szabó J. L. (2013). Gondolatok a katolikus nevelésről – szülőknek és pedagógusoknak. Kairosz Kiadó, pp. 214