Identitás és konfliktus: Nemzetközi együttműködés a történelemtanításban és a történelemtankönyvek revíziójában
Megjelent 2023-09-20
Kulcsszavak
- történelemdidaktika,
- történelemtankönyv,
- tankönyvkutatás,
- oktatási rendszer,
- tankönyvrevízió
Absztrakt
Tanulmányom a tankönyvvizsgálatok kutatási területének legfontosabb csomópontjait világítja meg. A bevezetőben megjelennek az elmúlt évek európai történelemdidaktikai diskurzusának legfontosabb szakmai eseményei és a tudományterület újabb megközelítései, amelyek mindegyikében fontos szerepet játszik a nemzetközi együttműködés. Röviden bemutatom a történelemtanítás és a történelemtankönyvek iránti általános és szakmai érdeklődés okait és a tankönyvek kutatásának origóját. Kitérek a 20. század világháborúival szabdalt nemzetközi tankönyvtörténetére, a transznacionális együttműködések típusaira, hatékonyságára, céljaira és eredményeire. Végül bemutatom néhány határokon átívelő projekt változó eredményeit és produktumait, kiemelt figyelmet szentelve a mintaadó francia–német tankönyvrevíziónak, a lengyel-német, skandináv, szlovák–magyar, európai nézőpontoknak, illetve a magyar tankönyvkutatásokban ritkán megjelenő ázsiai és afrikai példáknak.
A tanulmány konklúziójában kontinens, időtartam, résztvevők jellege, és a funkció alapján összesítek több mint egy tucat együttműködést, amelyeket két kategória, a regionális identitásépítés és a konfliktusrendezés szerint értékelek.
Hivatkozások
- Europa – Unsere Geschichte, Band 1: Von der Ur- und Frühgeschichte bis zum Mittelalter. Eduversum, 2016.
- Histoire/Geschichte – L’Europe et le monde depuis 1945. Nathan, 2006.
- Hansen, J.; Hung, J.; Ira, J.; Klement, J.; Lesage, S.; Simal, J. L. & Tompkins, A. (2022) The European Experience A Multi-Perspective History of Modern Europe, 1500–2000 European Comission. https://doi.org/10.11647/OBP.0323
- ASEAN. (2012). ASEAN Curriculum Sourcebook. ASEAN.
- Bihirabake, A.-M. (2021). Peace Education Handbook for the Great Lakes Region. Bujumbura: International Conference on the Great Lakes Region.
- Clavin, P. (2005). Defining Transnationalism. Contemporary European History, 14(4), 421–439. https://doi.org/10.1017/S0960777305002705
- EuroClio. (2023). Teaching European History in the 21st century.
- Falk, P. (2010). UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. Párizs-Braunschweig: UNESCO, Georg Eckert Institute for International Textbook Research.
- F. Dárdai, Á. (2006). Történelmi Megismerés – Történelmi gondolkodás. PTE Központi Könyvtár.
- Fodor R. (2023). Digitális remények és ígéretek – Történelemtanítást támogató nemzetközi és hazai virtuális tanulási környezetek komparatív vizsgálata. Bonus Intra Melior Exi, Mathias Corvinus Collegium.
- Fuchs, E., & Vera, E. R. (2018). Textbooks and War: Historical and Multinational Perspectives. Palgrave Studies in Educational Media.
- Gruber, B (2006). Joint German-French History Book a History-Maker Itself Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/joint-german-french-history-book-a-history-maker-itself/a-2078903
- Gyertyánfy, A. & Fekete B. (2019). A történelemtanítás digitális bibliográfiája: Dinamikusan bővülő válogatás a történelemtanításhoz kapcsolódó írásokból https://diakoffice-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/fekete_balint_sulid_hu/EbukawLdUiBOjJrlRP2ZUOcBAKMoW6d8KFTFmz9c-MedQA?rtime=99R56m-A20g (2023.07.10.)
- Gyertyánfy, A. (2020). A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai. Német és magyar történelemdidaktikai elméletek összehasonlító elemzése [Criteria and stages of content selection. Comparative analysis of German and Hungarian didactic theories of history] Doctoral dissertation, University of Pécs.
- Gyáni, G. (2018). Nemzeti vagy transznacionális történelem Kalligram. Kalligram.
- Hardacre, H. (2023). Constitutional Revision in Japan Research Project. 2023. Január, https://www.crjapan.org/chapters
- Hung, J. (2021.). Towards a history education for the 21st Century: An interview with Dr. Jochen Hung. (A. Holtberget) EuroClio.
- Ivanova, A. (2020. szeptember). Learning History that is not yet History II. . Forrás: EuroClio: https://euroclio.eu/projects/learning-history-which-is-not-yet-history-ii/
- Jakab, G. (2007). Lehet-e kö zö s magyar-szlová k tö rté nelemkö nyvet í rni? Iskolakultúra, 8–10, 38–48.
- Jakab, G. (2021). Nem múló történelmünk: Az iskolai történelemoktatási kánon ellentmondásos alapmintázata. Új Pedagógiai Szemle, 31(09), 63–80.
- Jakab, G., ifj. Lator, L., Kratochvil, V. & Vajda, B. (2011). Magyar é s szlová k tö rté nelemtaná rok együ ttmű kö dé se. Történelemtanítás (XLVI.) Ú j folyam II(3). https://epa.oszk.hu/01900/01954/00007/pdf/EPA01954_tortenelemtanitas_02_03_05_Muhely.pdf
- Kaposi, J. (2021). Pendulum Movements: History Teaching in Hungary Circumstances and Issues. Passau: Schenk Verlag.
- Karlovitz J. (2001). Tankönyvtípusok, tankönyvmodellek Új Pedagógiai Szemle. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00045/2001-01-tm-karlovitz-tankonyvtipusok.html
- Katona, A. (2022). Fé l é vszá zad a történelemtanítás szolgá latá ban. Magyar Tö rté nelmi Tá rsulat.
- Kovács, Á. A. (2009). A közös történelem és az európai identitás reprezentációjának lehetőségei egy francia–német történelemtankönyvben. Új Pedagógiai Szemle, 57(5), 77–85.
- Körber, A. (2009). The Franco-German history textbook from the perspective of specialist didactics. Eckert Dossiers, 1.
- Mihalik, G. (1941). A könyvnyomtatás jelentősége és szerepe gazdasági életünkben. Városi Szemle XXVIII.
- Peace Research Institute in the Middle East. (2007). A Joint Palestinian and Israeli Curriculum Development Project.
- Podeh, E., & Alayan, S. (2018). Multiple Alterities Views of Others in Textbooks of the Middle East. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62244-6
- Rehman, S. (2013. May). The History Project: Inspiring Indian and Pakistani Children to Rethink the Past. The Diplomat.
- Ruth, F., Sami, A., & Falk, P. (2004). The Israeli-Palestinian Conflict in History and Civics Textbooks of Both Nations. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.
- Strandling, R. (2001). Teaching 20th-century European History, Council of Europe
- Strandling, R. (2003). Multiperspectivity in History Teaching: a Guide for Teachers, Council of Europe
- Sekiguchi, R. (2016). School Textbooks and East Asia’s “History Wars”: A Comparative Approach to Teaching About Perspective, Bias, and Historical Memory Education about Asia
- Van der Leeuw, J. (2008). A common textbook for Europe? Utopia or a Crucial Challenge? in Bauer, Jan Patrick; Meyer-Hamme, Johannes; Körber, Andreas, eds. Geschichtslernen, Innovation und Reflexion. Geschichts-didaktik im Spannungsfeld von theoretischen Zuspitzungen, empirischen Erkundungen, normativen Überlegungen und pragmatischen Wendungen. festschrift für Bodo von Borries zum 65. Geburtstag. Geschictsdidaktik. Centaurus. https://doi.org/10.1007/978-3-86226-836-8_2
- Vajda, B. (2020). Tö rté nelemdidaktika é s tö rté nelemtankö nyv-kutatá s. Komárom: Selye János Egyetem Tanárképző Kar Történelem Tanszék.
- Vajda, B. (2021). Teaching the Cold War in the post-Cold War era. International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture Yearbook of the International Society for History Didactics, 42.
- Wang, Z. (2009). Old Wounds, New Narratives: Joint History Textbook Writing and Peacebuilding in East Asia. History and Memory, 21(1). https://doi.org/10.2979/his.2009.21.1.101