New Series Vol. 1 No. 1 (2023)
Reflections

Identity and conflict : International cooperation in history teaching and history textbook revision

Richárd Fodor
Pázmány Péter Catholic University, Vitéz János Teacher Training Center, assistant lecturer; Mathias Corvinus Collegium, Learning Research Institute, research group leader

Published 20-09-2023

Keywords

  • history didactics,
  • history textbook,
  • textbook research,
  • education system,
  • textbook revision

Abstract

The study sheds light on several important aspects in the field of textbook research and history didactics. The  introduction presents the most significant professional events of the European history didactic discourse in recent years and new approaches to the scientific field, in all of which international cooperation plays an important role. Reasons for the general and professional interest in history teaching and history textbooks and the origin of textbook research are also presented. The history of international textbook revisions, interrupted by the world wars of the 20th century, the types, effectiveness, goals, and results of transnational cooperation are also introduced. Finally, the study details the changing results and products of some cross-border projects, paying special attention to the exemplary French-German textbook revision, the Polish-German, Scandinavian, Slovakian-Hungarian, European perspectives, and Asian and African examples that rarely appear in Hungarian textbook research.

In the conclusion of the study more than a dozen collaborations are summarized based on continent, duration, nature of participants, and function. Among the results two categories are established as the main goals: regional identity building and conflict resolution.

References

  1. Europa – Unsere Geschichte, Band 1: Von der Ur- und Frühgeschichte bis zum Mittelalter. Eduversum, 2016.
  2. Histoire/Geschichte – L’Europe et le monde depuis 1945. Nathan, 2006.
  3. Hansen, J.; Hung, J.; Ira, J.; Klement, J.; Lesage, S.; Simal, J. L. & Tompkins, A. (2022) The European Experience A Multi-Perspective History of Modern Europe, 1500–2000 European Comission. https://doi.org/10.11647/OBP.0323
  4. ASEAN. (2012). ASEAN Curriculum Sourcebook. ASEAN.
  5. Bihirabake, A.-M. (2021). Peace Education Handbook for the Great Lakes Region. Bujumbura: International Conference on the Great Lakes Region.
  6. Clavin, P. (2005). Defining Transnationalism. Contemporary European History, 14(4), 421–439. https://doi.org/10.1017/S0960777305002705
  7. EuroClio. (2023). Teaching European History in the 21st century.
  8. Falk, P. (2010). UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. Párizs-Braunschweig: UNESCO, Georg Eckert Institute for International Textbook Research.
  9. F. Dárdai, Á. (2006). Történelmi Megismerés – Történelmi gondolkodás. PTE Központi Könyvtár.
  10. Fodor R. (2023). Digitális remények és ígéretek – Történelemtanítást támogató nemzetközi és hazai virtuális tanulási környezetek komparatív vizsgálata. Bonus Intra Melior Exi, Mathias Corvinus Collegium.
  11. Fuchs, E., & Vera, E. R. (2018). Textbooks and War: Historical and Multinational Perspectives. Palgrave Studies in Educational Media.
  12. Gruber, B (2006). Joint German-French History Book a History-Maker Itself Deutsche Welle. https://www.dw.com/en/joint-german-french-history-book-a-history-maker-itself/a-2078903
  13. Gyertyánfy, A. & Fekete B. (2019). A történelemtanítás digitális bibliográfiája: Dinamikusan bővülő válogatás a történelemtanításhoz kapcsolódó írásokból https://diakoffice-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/fekete_balint_sulid_hu/EbukawLdUiBOjJrlRP2ZUOcBAKMoW6d8KFTFmz9c-MedQA?rtime=99R56m-A20g (2023.07.10.)
  14. Gyertyánfy, A. (2020). A tartalom kiválasztásának szempontjai és szakaszai. Német és magyar történelemdidaktikai elméletek összehasonlító elemzése [Criteria and stages of content selection. Comparative analysis of German and Hungarian didactic theories of history] Doctoral dissertation, University of Pécs.
  15. Gyáni, G. (2018). Nemzeti vagy transznacionális történelem Kalligram. Kalligram.
  16. Hardacre, H. (2023). Constitutional Revision in Japan Research Project. 2023. Január, https://www.crjapan.org/chapters
  17. Hung, J. (2021.). Towards a history education for the 21st Century: An interview with Dr. Jochen Hung. (A. Holtberget) EuroClio.
  18. Ivanova, A. (2020. szeptember). Learning History that is not yet History II. . Forrás: EuroClio: https://euroclio.eu/projects/learning-history-which-is-not-yet-history-ii/
  19. Jakab, G. (2007). Lehet-e kö zö s magyar-szlová k tö rté nelemkö nyvet í rni? Iskolakultúra, 8–10, 38–48.
  20. Jakab, G. (2021). Nem múló történelmünk: Az iskolai történelemoktatási kánon ellentmondásos alapmintázata. Új Pedagógiai Szemle, 31(09), 63–80.
  21. Jakab, G., ifj. Lator, L., Kratochvil, V. & Vajda, B. (2011). Magyar é s szlová k tö rté nelemtaná rok együ ttmű kö dé se. Történelemtanítás (XLVI.) Ú j folyam II(3). https://epa.oszk.hu/01900/01954/00007/pdf/EPA01954_tortenelemtanitas_02_03_05_Muhely.pdf
  22. Kaposi, J. (2021). Pendulum Movements: History Teaching in Hungary Circumstances and Issues. Passau: Schenk Verlag.
  23. Karlovitz J. (2001). Tankönyvtípusok, tankönyvmodellek Új Pedagógiai Szemle. https://epa.oszk.hu/00000/00035/00045/2001-01-tm-karlovitz-tankonyvtipusok.html
  24. Katona, A. (2022). Fé l é vszá zad a történelemtanítás szolgá latá ban. Magyar Tö rté nelmi Tá rsulat.
  25. Kovács, Á. A. (2009). A közös történelem és az európai identitás reprezentációjának lehetőségei egy francia–német történelemtankönyvben. Új Pedagógiai Szemle, 57(5), 77–85.
  26. Körber, A. (2009). The Franco-German history textbook from the perspective of specialist didactics. Eckert Dossiers, 1.
  27. Mihalik, G. (1941). A könyvnyomtatás jelentősége és szerepe gazdasági életünkben. Városi Szemle XXVIII.
  28. Peace Research Institute in the Middle East. (2007). A Joint Palestinian and Israeli Curriculum Development Project.
  29. Podeh, E., & Alayan, S. (2018). Multiple Alterities Views of Others in Textbooks of the Middle East. Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62244-6
  30. Rehman, S. (2013. May). The History Project: Inspiring Indian and Pakistani Children to Rethink the Past. The Diplomat.
  31. Ruth, F., Sami, A., & Falk, P. (2004). The Israeli-Palestinian Conflict in History and Civics Textbooks of Both Nations. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung.
  32. Strandling, R. (2001). Teaching 20th-century European History, Council of Europe
  33. Strandling, R. (2003). Multiperspectivity in History Teaching: a Guide for Teachers, Council of Europe
  34. Sekiguchi, R. (2016). School Textbooks and East Asia’s “History Wars”: A Comparative Approach to Teaching About Perspective, Bias, and Historical Memory Education about Asia
  35. Van der Leeuw, J. (2008). A common textbook for Europe? Utopia or a Crucial Challenge? in Bauer, Jan Patrick; Meyer-Hamme, Johannes; Körber, Andreas, eds. Geschichtslernen, Innovation und Reflexion. Geschichts-didaktik im Spannungsfeld von theoretischen Zuspitzungen, empirischen Erkundungen, normativen Überlegungen und pragmatischen Wendungen. festschrift für Bodo von Borries zum 65. Geburtstag. Geschictsdidaktik. Centaurus. https://doi.org/10.1007/978-3-86226-836-8_2
  36. Vajda, B. (2020). Tö rté nelemdidaktika é s tö rté nelemtankö nyv-kutatá s. Komárom: Selye János Egyetem Tanárképző Kar Történelem Tanszék.
  37. Vajda, B. (2021). Teaching the Cold War in the post-Cold War era. International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture Yearbook of the International Society for History Didactics, 42.
  38. Wang, Z. (2009). Old Wounds, New Narratives: Joint History Textbook Writing and Peacebuilding in East Asia. History and Memory, 21(1). https://doi.org/10.2979/his.2009.21.1.101