Mobil és okos, morálfilozófiai ismeretlenek a(z) (okos)telefon-használatban: Pedagógiai kísérlet a problémás okostelefon-használat megelőzésére 8.-os és 11.-es diákok körében
Megjelent 2023-12-31 — Frissítve ekkor: 2024-06-11
Copyright (c) 2023 Mátó Áron
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
Jelen tanulmány elméleti állítása, hogy az okostelefon két magától értetődő tulajdonsága (mobilitása és technológiai lehetőségei) miatt etikai problémává válik. Az okostelefon négy etikai problémahalmaza az idő, az én, a közösség és a társadalom összefüggésében tárul fel. A pedagógiai kísérlet célja empirikus módon összemérni a problémás használat legfontosabb védőfaktorait (önkontroll és reziliencia) a vizsgálathoz elkészített, morális jellegű konstruktummal, a morális beállítódással, valamint a problémás használat prevenciója. A kísérlet 2022 szeptemberétől 2023 áprilisáig tartott, két korosztályban, kontrollcsoportokkal, heti egy etikaóra keretein belül. Az órákon különböző etikai témák az okostelefon összefüggésében jelentek meg, különböző pedagógiai eszközökkel és módszerekkel feldolgozva. A kísérlet eredményei ellentmondásosak, a 8.-osoknál a kontrollcsoport esetén nagyobb a változások mértéke, jóllehet visszafejlődés is tapasztalható (a kísérleti csoportban nem), a 11.-es csoportnál a kísérleti csoportban nagyobb változás, és nagyobb fokú fejlődés tapasztalható. A korrelációanalízis eredményei alapján a feltételezésekkel szemben a reziliencia szorosabb kapcsolatban van a morális beállítódással, mint az önkontroll, de a legszorosabb viszony a problémás okostelefon-használat és a morális beállítódás között van. Az eredmények újabb kérdéseket vetnek fel, valamint az adatok korlátozott mennyisége, valamint a módszertani nehézségek miatt további kutatások szükségesek az okostelefon morális jellegű feltárásához.
Hivatkozások
- Aquino, K. & Reed, A. (2002): The self-importance moral identity. Journal of personality and social psychology. 83. 1423-40. https://doi.org/10.1037/0022-3514.83.6.1423
- Auger, G. A. & Gee, C. (2016): Developing moral maturity: An evaluation of the media ethics course using the DIT-2. Journalism & Mass Communication Educator. 71(2), 146–162. https://doi.org/10.1177/1077695815584460
- Baumeister, R. F., & Vohs, K. D. (2004). Self-regulation. Character strengths and virtues: A handbook and classification, 499-516.
- Berger, S., Wyss, A. és Knoch, D. (2018): Low self-control capacity is associated with immediate responses to smartphone signals [Absztrakt]. Computers in Human Behavior, 86. 45–51. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.04.031
- Campbell-Sills, L. & Stein, M. B. (2007): Psychometric analysis and refinement of the Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC): Validation of a 10-item measure of resilience. Journal of Traumatic Stress. 20(6), 1019–1028. https://doi.org/10.1002/jts.20271
- Castells, M. (2005): Az információ kora. Gazdaság, társadalom, kultúra. 1. kötet. A hálózati társadalom kialakulása. Gondolat.
- Clark, A. J. & Chalmers, D. (1998): The Extended Mind. Analysis. 58(1), 7–19.
- Csibi, S., Griffiths, M.D., Demetrovics, Z. et al. (2021): Analysis of Problematic Smartphone Use Across Different Age Groups within the ‘Components Model of Addiction. International Journal of Mental Health and Addiction,19(3), 616–631. https://doi.org/10.1007/s11469-019-00095-0
- Csillag, S. (2012): Az emberi erőforrás menedzsment mint morális útvesztő. Etikai kérdések az emberi erőforrás menedzsment tevékenységben. [PhD-értekezés]. Budapesti Corvinus Egyetem. http://phd.lib.uni-corvinus.hu/661/
- Datareportal. (2023). DIGITAL 2023: Global Overview Report. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report
- Demetrovics, Zs. (2013): Viselkedési addikciók: spektrumszemléletű kutatások. Akadémiai doktori értekezés. http://real-d.mtak.hu/656/7/dc_372_12_doktori_mu.pdf
- Ding, Y. & Wan, X. & Lu, G. & Huang, H. & Liang, Y. & Yu, J. & Chen, C. (2022): The associations between smartphone addiction and self-esteem, self-control, and social support among Chinese adolescents: A meta-analysis. Frontiers in Psychology. 13. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1029323
- Donald, M. (2001): Az emberi gondolkodás eredete (Osiris Tankönyvek). Osiris.
- Feith, H. J., Melicher, D., Máthé, G., Gradvohl, E, Füzi, R., Darvay, S. et al. (2016): Tapasztalatok és motiváltság: magyar középiskolások véleménye az egészségvédő programokról [Absztrakt]. Orvosi Hetilap. 157(2), 65–69. https://doi.org/10.1556/650.2015.30338
- Goranson, A., O’Fallon, C. & Gray, K. (2022): The moral identity picture scale (MIPS): Measuring the full scope of moral identity. Self and Identity. 21( 6–9), 609–643. https://doi.org/10.1080/15298868.2021.1990118
- Heidegger, M. (2001): A fenomenológia alapproblémái. Osiris. 282–332.
- Heidegger, M. (2004): A metafizika alapfogalmai. Világ, végesség, magány. Osiris. 116–225.
- Jang, M. H. & Ji, E. S. (2012): Gender differences in associations between parental problem drinking and early adolescents’ Internet addiction. Journal for Specialists in Pediatric Nursing. 17(4)., 288–300. https://doi.org/10.1111/j.1744-6155.2012.00344.x
- Járai, R., Vajda, D., Hargitai, R., Nagy, L., Csókási, K. & Kiss, E. Cs. (2015): A Connor-Davidson Reziliencia Kérdőív 10 itemes változatának jellemzői. Alkalmazott Pszichológia. 15. 1. sz., 129–136. https://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2015.1.129
- Jordan J., Leliveld MC. & Tenbrunsel, AE. (2015): The Moral Self-Image Scale: Measuring and Understanding the Malleability of the Moral Self. Frontiers in Psychology. 6.: 1878. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01878
- Kierkegaard, S. (1978): Vagy-vagy. Gondolat.
- Kim, H-J., Min, J-Y., Min, K-B., Lee, T-J. & Yoo, S. (2018): Relationship among family environment, self-control, friendship quality, and adolescents smartphone addiction in South Korea: Findings from nationwide data [Absztrakt]. PLoS ONE. 13. 2. sz. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0190896
- Kiss, H., Pikó, B. & Fitzpatrick, K. M. (2020): The digital divide: Risk and protective factors and the differences in problematic use of digital devices among Hungarian youth. Children and Youth Services Review. 108.: 104612. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104612
- Kiss, H. (2021): A problémás internet-, okostelefon- és közösségi média-használat jellegzetességei, protektív és rizikótényezői a fiatalok körében. PhD-értekezés. https://doktori.bibl.u-szeged.hu/id/eprint/10810/
- Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, J., Helgeson, V. & Crawford, A. (2002): Internet paradox revisited. Journal of Social Issues. 58. 49–74. https://doi.org/10.1111/1540-4560.00248
- Kwon, M., Dai-Jin, K., Hyun, C., & Soo, Y. (2013): The Smartphone Addiction Scale: Development and Validation of a Short Version for Adolescents. PlosOne. 8(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0083558
- Lind, G. (1998): An Introduction to the Moral Judment Test (MJT). Kiadatlan kézirat. Konstanz: University of Konstanz. http://www.moralcompetence.net/pdf/Lind-1999_MJT-Introduction-E.pdf
- Lind, G. (2015): Favorable learning environments for moral development – A multiple intervention study with nearly 3.000 students in a higher education context. International Journal of University Teaching and Faculty Development. 4(4)
- Luszczynska, A., Diehl, M., Gutiérrez-Dona, B., Kuusinen, P., & Schwarzer, R. (2004): Measuring one component of dispositional self-regulation. Attention control in goal pursuit. Personality and Individual Differences. 37. 555–566. https://doi.org/10.1016/j.paid.2003.09.026
- Mei, S., Yau, Y. H. C., Chai, J., Guo, J., & Potenza, M. N. (2016). Problematic internet use, well-being, self-esteem and self-control: Data from a high-school survey in China. Addictive Behaviors. 61. 74–79. https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2016.05.009
- Nunes, P. P. D. B. et al. (2021): Factors related to smartphone addiction in adolescents from a region in Northeastern Brazil [Absztrakt]. Ciência & Saúde Coletiva. 26. 2749–2758. https://doi.org/10.1590/1413-81232021267.08872021
- Nyíri K. (2010. összeállító): Mobilvilág a kapcsolat és közösség új élményei. Magyar Telekom Nyrt.
- Nyíri T. (1988): Alapvető Etika. Pázmány Péter Hittudományi Akadémia Levelező Tagozat.
- Pikó B. (2012): Fiatalok lelki egészsége és problémaviselkedése a rizikó- és protektív elmélet, a pozitív pszichológia és a társadalomlélektan tükrében. Akadémiai doktori értekezés, Szeged. http://real-d.mtak.hu/566/7/dc_310_11_doktori_mu.pdf
- Pikó B. & Kiss, H. (2019): Az okostelefon- és közösségimédia-használat néhány sajátossága egy fiatalok körében végzett online felmérés alapján. Információs Társadalom. 19(1), 108–122. https://dx.doi.org/10.22503/inftars.XIX.2019.1.5
- Robertson, T. W., Yan, Z. & Rapoza, K. A. (2018): Is resilience a protective factor of internet addiction? Computers in Human Behavior. 78. 255–260. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.09.027
- Shi, Z., Guan, J., Chen, H. et al. (2022): Teacher-student relationships and smartphone addiction: the roles of achievement goal orientation and psychological resilience. Current Psycholgy. https://doi.org/10.1007/s12144-022-02902-9
- Sohn, S., Rees, P., Wildridge, B., Kalk, N. J. & Carter, B. (2019): Prevalence of problematic smartphone usage and associated mental health outcomes amongst children and young people: a systematic review, meta-analysis and GRADE of the evidence. BMC Psychiatry, 19, 356. https://doi.org/10.1186/s12888-019-2350-x
- Song, I., LaRose, R., Eastin, M. S. & Lin, C. A. (2004): Internet gratifications and Internet addiction: On the uses and abuses of new media. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. 7(4), 384–394. https://doi.org/10.1089/cpb.2004.7.384
- van Deursen, A. J. A. M., Bolle, C. L., Hegner, S. M. & Kommers, P. A. M. (2015): Modeling habitual and addictive smartphone behavior: The role of smartphone usage types, emotional intelligence, social stress, self-regulation, age, and gender. Computers in Human Behavior. 45. 411–420. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.039
- Williams, O. (1997): The moral imagination. The University of Notre Dame – Notre Dame Press, Notre Dame (Indiana).
- Yurtsever, G. (2006): Measuring moral imagination. Social Behavior and Personality: an International Journal. 34(3), 205–220.