Új folyam III. 1. szám
I. rész – A pedagógiai gondolkodás változásai

Változó világ-, ember- és műveltségképek a pedagógiai gondolkodás történetében

Németh András
ELTE PPK Neveléstudományi Intézet

Megjelent 2025-06-30

Kulcsszavak

  • antropológia, világkép, emberkép, műveltség, művelődés

Absztrakt

A pedagógiai jelenségek elméleti-történeti vizsgálatának egyik kiindulópontja a filozófiai, illetve antropológiai megalapozottságú emberkép, amelynek hátterében a különböző történeti korszakok ember-, illetve világértelmezései állnak. Ez implicit formában megalapozza, továbbá jelentős mértékben befolyásolja az éppen aktuális, nevelésről folytatott diskurzusokat, azok értékrendszereit, ideológiáit, továbbá áttételesen a nevelés intézményesült kereteit és a nevelés gyakorlatát is. Munkánkban ebből a nézőpontból kiindulva tekintjük át vázlatosan az európai világ-, ember- és műveltségképek változásainak történeti folyamatait.