Új folyam III. 1. szám
III. rész – A pályaorientációtól a mobileszközök fejlesztő hatásáig

A pályaorientáció és a pályán maradás lehetőségei, fogalmi megközelítései a kezdő óvodapedagógusok körében

Czipczerné Bartók Erika
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskola

Megjelent 2025-06-30

Kulcsszavak

  • pedagóguspálya, pályaorientáció, pályamotiváció, extrinzik és intinzik motiváció, reality shock

Absztrakt

A tanulmány célja bemutatni, hogy a pedagóguspálya különböző elemei és állomásai nagymértékben meghatározzák a gyakornok óvodapedagógusok pályaorientációját és pályán maradását. Kutatásunkban azt fogjuk vizsgálni, hogy az óvodapedagógusok pályán maradási motivációját milyen mértékben befolyásolja az intézmény munkahelyi légköre, azon belül a vezet pedagógiai kommunikációja. Magyarországon is nagy kihívás a képzett pedagógusok utánpótlása és az oktatási nevelési intézmények humánerőforrás-fejlesztése. Gyakran találkozunk pedagógushiánnyal, aggasztó a pályaelhagyók és a pályamódosítók száma. Napjainkban a pedagógus béremelésnek köszönhetően jogosan várhatjuk, hogy ez változni fog, hiszen a béremelés egy olyan környezeti hatás, amelynek nagy fokú motiváló ereje van. A pályaválasztással és a pályán maradással kapcsolatos extrinzik és intrinzik motivácó fogalmi megközelítéseivel és meghatározó tényezőinek feltárásával sok hasznos információra fókuszálhatunk a mentori tevékenység során. A pályaorientáció érdekes intellektuális kihívás a pályaválasztás és a pályára lépés során. A pályán maradás feltétele többek között a reality shock csökkentése, a mentori támogatottság, a vezető megerősítő attitűdje. A gondolkodási stratégiánk: a fogalmak tisztázása, információk szerzése, rendszerezése, továbbá releváns információk kutatása a kezdő óvodapedagógusok segítése érdekében.