Évf. 1 szám 2 (2023)
Tanulmányok

Makrancos hölgyek megzabolázása

Kiss Fanni
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Folia Humanistica et Socialia 1(2) 2023

Megjelent 2023-12-31 — Frissítve ekkor: 2024-06-11

Absztrakt

A makrancos hölgy központi kérdése – avagy hogyan, illetve milyen eszközökkel szelídíthető meg egy féktelen, éles nyelvű nő, aki mindenkinek ellentmond – férfiak ezreit foglalkoztatja immáron évszázadok óta. Ezért e tanulmány középpontjában a rakoncátlan hölgyek megszelídítésének összehasonlítása áll, amihez Shakespeare híres színdarabját, A makrancos hölgyet, illetve annak népszerű filmadaptációját, Gil Junger 10 dolog, amit utálok benned című alkotását elemzem. A dolgozatban górcső alá veszem, hogyan próbálták a férfiak a kora újkorban, majd a modern világban engedelmességre késztetni a nőket. Emellett bemutatom, hogyan vélekedtek felvilágosult feminista gondolkodók a sokat emlegetett, úgynevezett szelídítési módszerekről, amiket a férfi főszereplők alkalmaznak a két műben.

Hivatkozások

  1. Balizet, A. M. (2004). Teen Scenes: Recognizing Shakespeare in Teen Film. In Keller, J.R & Staratyner, L. (eds.), Almost Shakespeare: Reinventing His Works for Cinema and Television. McFarland & Company, pp. 122-136.
  2. Birkin, L. (2017). Shakespearean Comedy Meets Teenage “Rom-Com” in 10 Things I Hate About You. MUsings: The Graduate Journal, https://blogs.millersville.edu/musings/shakespearean-comedy-meets-teenage-rom-com-in-10-things-i-hate-about-you/
  3. Blake, A. (2002). The Taming of the Shrew: Making Fun of Katherine. The Cambridge Quarterly, 31(3), 237–52. http://www.jstor.org/stable/42967805
  4. Detmer, E. (1997). Civilizing Subordination: Domestic Violence and The Taming of the Shrew. Shakespeare Quarterly, 48(3), 273–94. https://doi.org/10.2307/2871017
  5. Friedman, M. D. (2004). The Feminist as Shrew in 10 Things I Hate about You. Shakespeare Bulletin, 22(2), 45–65. http://www.jstor.org/stable/26349372
  6. Hutcheon, E. (2011). From Shrew to Subject: Petruchio’s Humanist Education of Katherine in The Taming of the Shrew. Comparative Drama, 45(4), 315–37. http://www.jstor.org/stable/23238783
  7. Junger, G, director. (1999). 10 Things I Hate About You. Touchstone Pictures.
  8. Koffler, L. (2019). Female Portrayals in The Taming of the Shrew Adaptations. Medium, https://medium.com/@londonskoffler/female-portrayals-in-the-taming-of-the-shrew-adaptations-b6eb5817a8e8
  9. Petzold, J. (2006). Subverting the Master Discourse? The Power of Women’s Words in Shakespeare’s The Taming of the Shrew and Fletcher’s The Woman’s Prize, or The Tamer Tamed. AAA: Arbeiten Aus Anglistik Und Amerikanistik, 31(2), 157–70. http://www.jstor.org/stable/26430831
  10. Pittman, L. M. (2004). Taming 10 Things I Hate About You: Shakespeare and the Teenage Film Audience. Literature/Film Quarterly, 32(2), 144–52. http://www.jstor.org/stable/43797167
  11. Raspa, R. (2010). Encouraging Whistle Berries: Paradoxical Intervention in The Taming of the Shrew. Mediterranean Studies, 19, 102–111. http://www.jstor.org/stable/41167030
  12. Rebhorn, W. A. (1995). Petruchio’s “Rope Tricks”: The Taming of the Shrew and the Renaissance Discourse of Rhetoric. Modern Philology, 92(3), 294–327. http://www.jstor.org/stable/438782
  13. Shakespeare, W. The Taming of the Shrew. Folger Shakespeare Library, Ed. Barbara Mowat, Paul Werstine, https://www.folger.edu/explore/shakespeares-works/the-taming-of-the-shrew/read/
  14. Shapiro, M. (1993). Framing the Taming: Metatheatrical Awareness of Female Impersonation in The Taming of the Shrew. The Yearbook of English Studies, 23, 143–66. https://doi.org/10.2307/3507978