Tanulmányok
Megjelent 2023-12-31 — Frissítve ekkor: 2024-06-11
Copyright (c) 2023 Koncsos Levente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A tanulmány célja, a pannoniai lelőhelyű, Egyiptomhoz kötődő leletanyag bemutatása és értelmezése. A témaválasztást indokolja, hogy ilyen összefoglaló munka az 1960-as évek óta nem született és kifejezetten ezeknek a leleteknek az értelmezésére fókuszáló kutatás nem létezik. A kutatás kiterjedt a jelenleg publikált legtöbb egyiptomi vonatkozású leletre, jelen cikk ezek közül a legérdekesebbekre és legkülönlegesebbekre fókuszál.
Hivatkozások
- Adamson, G. (2012). Letter from a Soldier in Pannonia. The Bulletin of the American Society of Papyrologists, 49, 79–94.
- Apuleius. Az Aranyszamár. Révay József (ford.), (1993). Európa Könyvkiadó.
- Bartus D. (2015). Bronzistenek. Római kori figurális bronzplasztika Brigetióban. Komáromi Klapka György Múzeum.
- Bíró, T. M. (1994). The Bone Objects of the Roman Collection. Magyar Nemzeti Múzeum.
- Deac, D. (2014). Imitating the Egyptian Hieroglyphic Script in the Roman Era. Zeitchrift für Ägyptische Sprache und Altertumskunde. 36-40. https://doi.org/10.1515/zaes-2014-0004
- Dobrovits A. (1943a). Egyiptom és a Hellénizmus. Parthenon – Franklin-Társulat.
- Dobrovits A. (1943b). Az egyiptomi kultuszok emlékei Aquincumban. Budapest Régiségei, 13, 47–75.
- Ferguson, J. (1970). The Religions of the Roman Empire. Thames and Hudson.
- Gesztelyi T. (1994). A római vallás története. Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Guimlia-Mair, A. & Mráv, Zs. (2014). The Aes Corinthium Vessels from Egyed, Hungary. Folia Archaeologica 56, 73–102.
- Kušan Špajl, D. (2015). AQUAE IASAE – a Centre of Health, Cult and Oracle. Aquae Iasae, Recent Discoveries of Roman Remains in the Region of Varaždinske Toplice. 82–106.
- Lakatos P. (1964). Pannoniai lelőhelyű egyiptomi emlékek rövid áttekntése. [PhD disszertáció]. Szegedi Tudományegyetem.
- Lassányi G. (2016). Horusz isten szeme Óbudán. Óbudai Anziksz, 2 (1), 98–100.
- Lieven, von, A. (2009). Scripts and Pseudo Scripts in Graeco-Roman Egypt. In Andrássy, P., Budka, J. & Kammerzell, F. (szerk.), Non-Textual Marking Systems, Writing and Pseudo Script from Prehistory to Modern Times, (pp. 101-111).
- Mommsen, T. (szerk.). (1873.) CIL III: Inscriptiones Asiae, provinciarum Europae Graecarum, Illyrici Latinae. G. Reimerum, Berolini.
- Mráv, Zs. (2000). Der Besuch Caracallas und der Deus Invictus Serapis-kult in Pannonien. Communicationes Archaeologicae Hungariae. 67–97.
- Mráv Zs. & Gabrieli G. (2011). A Scarbantiai Iseum és Feliratos Emlékei. Arrabona, 49(1), 201–239.
- Paulovics I. (1915). Alexandriai istenségek tiszteletének emlékei a magyarországi rómaiságban. Heisler és Kózol.
- Pearson, S. (2021). The Triumph and Trade of Egyptian Objects in Rome. De Gruyter.
- Póczy K. (1998). A pannóniai késő császárkori múmiatemetkezések néhány tanulsága. Budapest Régiségei 32, 59–75.
- Sosztarits O. (2016). Az Iseum Savariense és a pogányság végnapjai. In Tóth E., Vida T. & Takács I. (szerk.). Szent Márton és Pannónia, (pp. 35–43.) Pannonhalma.
- Sosztarits O., Balázs P. & Csapláros A. (szerk.). (2013). A savariai Isis szentély. Szombathely Megyei Jogú Város Önkormányzata.
- Tóth, I. (1974). Eine doppelheit der Geshichte des Isis- und Sarapiskultes in Pannonien. Studia Aegyptica, I, 345–360.
- Wessetzky, V. (1961). Die ägyptichen Kulte zur Römerzeit in Ungarn. Brill.
- Wessetzky V. (1969). Az egyiptomi kultuszemlékek jelentősége Veszprém megyében. A Veszprém Megyei Múzeumok Közleménye, 8, 147–149.