Megjelent 2023-12-31 — Frissítve ekkor: 2024-06-11
Copyright (c) 2023 Kolma Eszter
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
Petrus Christus kevés szignált és datált táblái közül az egyik, az 1449-ben készült Ötvös műhelyében (1. kép), amelyet sokáig Szent Eligiusz néven ismert a tudomány. Miután 1993-ban a főalak feje körül lévő dicsfényt eltávolították, több hipotézis is született, mely szerint nem az ötvösök védőszentjét, Szent Eligiuszt ábrázolja a tábla. Egyes vélemények szerint reklámtáblaként használta a képet a bruges-i ötvöscéh (Wolff, 1998, 71), mások szerint a táblát egy ötvös rendelhette meg, aki főszereplője is a képnek (Velden, 1998, 253), míg Schabacker (1972, 104) és Ainsworth (1998, 96) szerint a tábla hivatás-portré, úgy, mint Rogier van der Weyden Szent Lukács Madonnát rajzolja-táblája. Tanulmányomban arra keresem a választ, hogy ki lehet a főalak a képen; egy XV. századi bruges-i ötvös vagy Szent Eligiusz, mi lehet a tábla eredeti funkciója, hol állhatott eredetileg és kik lehettek a megrendelők.
Hivatkozások
- Ainsworth, M. W. (szerk.). (1994). Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, Metropolitan Museum of Art, New York
- Ainsworth, M. W. (szerk.). (1998). From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art, New York
- Ainsworth, M. W. (2005). Intentional Alterations of Early Netherlandish Painting. Metropolitan Museum Journal, 40, 51–65. https://doi.org/10.1086/met.40.20320643
- Friedländer, M. J. (1967). Early Netherlandish Painting, vol.1., The van Eycks, Petrus Christus. Frederick A. Praeger.
- Farmer, D. H. (1987). The Oxford Dictionary of Saints. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acref/9780199596607.001.0001
- Kaster, K. G. (szerk.). (1974). Lexikon der Christlichen Ikonographie, Verlag Herder Freiburg.
- Luber, K. C. (1998). Patronage and Pilgrimage: Jan van Eyck, the Adornes Family, and Two Paintings of "Saint Francis in Portraiture". Philadelphia Museum of Art Bulletin, 91 (386/387). Philadelphia Museum of Art. https://doi.org/10.2307/3795461
- Martens, P. J. M. (1994). Bruges During Petrus Christus’s Lifetime. In: M. W. Ainsworth (szerk.), Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, (pp. 3 – 15). Metropolitan Museum of Art, New York.
- Martens, P. J. M. (2021) Albrecht Dürer’s Iconic Image of Saint Jerome. In: Susan Foister (szerk.), Dürer's Journeys: Travels of a Renaissance Artist, (pp. 253 – 265). The National Gallery, London.
- Panofsky, E. (1996). Early Netherlandish Painting: Its Origins and Character. Harvard University Press.
- Rishel, J. J. (1997). The Philadelphia and Turin Paintings: The Literature and Controversy over Attribution. In Jane Watkins (szerk.), Jan van Eyck: Two Paintings of Saint Francis Receiving the Stigmata (pp. 3 – 12). Philadelphia Museum of Art.
- Schabacker, P. H. (1972). Petrus Christus’ Saint Eloy: Problems of Provenance, Sources and Meaning. The Art Quarterly, 35. (103 – 118).
- Schabacker, P. H. (1974). Petrus Christus. Haentjens Dekker & Gumbert.
- Sintobin, V. (1998). Jan Gossart: Virgin and Child. In: M. W. Ainsworth & K. Christiansen (szerk.), From Van Eyck to Bruegel, Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art (pp. 192 – 194). Metropolitan Museum of Art.
- Smith, H. C. (1914). The Legend of S. Eloy and S. Godeberta, by Petrus Christus. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 25 (138), 326 – 335.
- Sonnenburg, H. (1993/1994). Introduction. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, 51 (3), 5–7.
- Sonnenburg, H. (1995). Discuccion. In M. W. Ainsworth (szerk.), Petrus Christus In Renaissance Bruges: An Interdisciplinary Approach (181–189). Metropolitan Museum of Art.
- Sperling, D. C. (1998). Petrus Christus: A Goldsmith in His Shop, Possibly Saint Eligius. In: M. W. Ainsworth & K. Christiansen (szerk.), From Van Eyck to Bruegel Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art, (150–153). Metropolitan Museum of Art.
- Szabó, G. (1975). The Robert Lehman Collection: A Guide. Metropolitan Museum of Art.
- Takács I. (1991). A budapesti Eligius-táblakép: A bécsi későgótikus festészet ismeretlen emléke. In Takács I., Buzási E., Jávor A., Mikó Á. (szerk.). A Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve, Művészettörténeti tanulmányok Mojzer Miklós hatvanadik születésnapjára, (85–92). Magyar Nemzeti Galéria.
- Upton, J. M. (1990). Petrus Christus: His Place in Fifteenth-Century Flemish Painting. Pennsylvania State University Press.
- Velden, H. (1998). Defrocking St.Eloy: Petrus Christus's "Vocational Portrait of a Goldsmith". Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 26 (4), 242–276. https://doi.org/10.2307/3780846
- Weale, W. H. J. (1865). Pierre et Sebastien Cristus. In Le Beffroi Arts Heraldique Archeologie (pp. 235–242.) Bruges.
- Weale, W. H. J. (1903). The Early Painters of the Netherlands as Illustrated by the Bruges Exhibition of 1902. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 1, (1), 41–52.
- Wolff, M. (1998). The Southern Netherlands, Fifteenth and Sixteenth Centuries. In: Charles Sterling (szerk.), Fifteenth- to Eighteenth-Century European Paintings in the Robert Lehman Collection (pp. 61–125). Metropolitan Museum of Art.