Évf. 1 szám 2 (2023)
Tanulmányok

A mérleg serpenyői: szent vagy ötvös? Petrus Christus Ötvös műhelyében

Kolma Eszter
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Folia Humanistica et Socialia 1(2) 2023

Megjelent 2023-12-31 — Frissítve ekkor: 2024-06-11

Absztrakt

Petrus Christus kevés szignált és datált táblái közül az egyik, az 1449-ben készült Ötvös műhelyében (1. kép), amelyet sokáig Szent Eligiusz néven ismert a tudomány. Miután 1993-ban a főalak feje körül lévő dicsfényt eltávolították, több hipotézis is született, mely szerint nem az ötvösök védőszentjét, Szent Eligiuszt ábrázolja a tábla. Egyes vélemények szerint reklámtáblaként használta a képet a bruges-i ötvöscéh (Wolff, 1998, 71), mások szerint a táblát egy ötvös rendelhette meg, aki főszereplője is a képnek (Velden, 1998, 253), míg Schabacker (1972, 104) és Ainsworth (1998, 96) szerint a tábla hivatás-portré, úgy, mint Rogier van der Weyden Szent Lukács Madonnát rajzolja-táblája. Tanulmányomban arra keresem a választ, hogy ki lehet a főalak a képen; egy XV. századi bruges-i ötvös vagy Szent Eligiusz, mi lehet a tábla eredeti funkciója, hol állhatott eredetileg és kik lehettek a megrendelők.

Hivatkozások

  1. Ainsworth, M. W. (szerk.). (1994). Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, Metropolitan Museum of Art, New York
  2. Ainsworth, M. W. (szerk.). (1998). From Van Eyck to Bruegel: Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art, New York
  3. Ainsworth, M. W. (2005). Intentional Alterations of Early Netherlandish Painting. Metropolitan Museum Journal, 40, 51–65. https://doi.org/10.1086/met.40.20320643
  4. Friedländer, M. J. (1967). Early Netherlandish Painting, vol.1., The van Eycks, Petrus Christus. Frederick A. Praeger.
  5. Farmer, D. H. (1987). The Oxford Dictionary of Saints. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acref/9780199596607.001.0001
  6. Kaster, K. G. (szerk.). (1974). Lexikon der Christlichen Ikonographie, Verlag Herder Freiburg.
  7. Luber, K. C. (1998). Patronage and Pilgrimage: Jan van Eyck, the Adornes Family, and Two Paintings of "Saint Francis in Portraiture". Philadelphia Museum of Art Bulletin, 91 (386/387). Philadelphia Museum of Art. https://doi.org/10.2307/3795461
  8. Martens, P. J. M. (1994). Bruges During Petrus Christus’s Lifetime. In: M. W. Ainsworth (szerk.), Petrus Christus, Renaissance Master of Bruges, (pp. 3 – 15). Metropolitan Museum of Art, New York.
  9. Martens, P. J. M. (2021) Albrecht Dürer’s Iconic Image of Saint Jerome. In: Susan Foister (szerk.), Dürer's Journeys: Travels of a Renaissance Artist, (pp. 253 – 265). The National Gallery, London.
  10. Panofsky, E. (1996). Early Netherlandish Painting: Its Origins and Character. Harvard University Press.
  11. Rishel, J. J. (1997). The Philadelphia and Turin Paintings: The Literature and Controversy over Attribution. In Jane Watkins (szerk.), Jan van Eyck: Two Paintings of Saint Francis Receiving the Stigmata (pp. 3 – 12). Philadelphia Museum of Art.
  12. Schabacker, P. H. (1972). Petrus Christus’ Saint Eloy: Problems of Provenance, Sources and Meaning. The Art Quarterly, 35. (103 – 118).
  13. Schabacker, P. H. (1974). Petrus Christus. Haentjens Dekker & Gumbert.
  14. Sintobin, V. (1998). Jan Gossart: Virgin and Child. In: M. W. Ainsworth & K. Christiansen (szerk.), From Van Eyck to Bruegel, Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art (pp. 192 – 194). Metropolitan Museum of Art.
  15. Smith, H. C. (1914). The Legend of S. Eloy and S. Godeberta, by Petrus Christus. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 25 (138), 326 – 335.
  16. Sonnenburg, H. (1993/1994). Introduction. The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, 51 (3), 5–7.
  17. Sonnenburg, H. (1995). Discuccion. In M. W. Ainsworth (szerk.), Petrus Christus In Renaissance Bruges: An Interdisciplinary Approach (181–189). Metropolitan Museum of Art.
  18. Sperling, D. C. (1998). Petrus Christus: A Goldsmith in His Shop, Possibly Saint Eligius. In: M. W. Ainsworth & K. Christiansen (szerk.), From Van Eyck to Bruegel Early Netherlandish Painting in The Metropolitan Museum of Art, (150–153). Metropolitan Museum of Art.
  19. Szabó, G. (1975). The Robert Lehman Collection: A Guide. Metropolitan Museum of Art.
  20. Takács I. (1991). A budapesti Eligius-táblakép: A bécsi későgótikus festészet ismeretlen emléke. In Takács I., Buzási E., Jávor A., Mikó Á. (szerk.). A Magyar Nemzeti Galéria Évkönyve, Művészettörténeti tanulmányok Mojzer Miklós hatvanadik születésnapjára, (85–92). Magyar Nemzeti Galéria.
  21. Upton, J. M. (1990). Petrus Christus: His Place in Fifteenth-Century Flemish Painting. Pennsylvania State University Press.
  22. Velden, H. (1998). Defrocking St.Eloy: Petrus Christus's "Vocational Portrait of a Goldsmith". Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 26 (4), 242–276. https://doi.org/10.2307/3780846
  23. Weale, W. H. J. (1865). Pierre et Sebastien Cristus. In Le Beffroi Arts Heraldique Archeologie (pp. 235–242.) Bruges.
  24. Weale, W. H. J. (1903). The Early Painters of the Netherlands as Illustrated by the Bruges Exhibition of 1902. The Burlington Magazine for Connoisseurs, 1, (1), 41–52.
  25. Wolff, M. (1998). The Southern Netherlands, Fifteenth and Sixteenth Centuries. In: Charles Sterling (szerk.), Fifteenth- to Eighteenth-Century European Paintings in the Robert Lehman Collection (pp. 61–125). Metropolitan Museum of Art.