Új folyam III. 1. szám
II. rész – Régi, mégis új színfoltok a módszertani megújulásban

Varázsegyetem az óvodában: Kémiai kísérletekkel a természettudományos gondolkodásért

Sógor Csilla
Babes-Bolyai Tudományegyetem, Magyar Kémia és Vegyészmérnöki Intézet, Kolozsvár
Bálint-Svella Éva-Katalin
Babes-Bolyai Tudományegyetem, Alkalmazott Pedagógia és Didaktika Intézet„Bambi” óvoda, Kolozsvár
Müller Nikoletta
Babes-Bolyai Tudományegyetem

Megjelent 2025-06-30

Kulcsszavak

  • kémiai kísérletek az óvodában, óvópedagógus-továbbképzés, természettudományos gondolkodás

Absztrakt

Az óvodáskorban végzett kémiai kísérletek nemcsak szórakoztatóak, érdekesek, hanem segítenek kialakítani a gyerekek tudomány iránti szeretetét és érdeklődését valamint fejlesztik a problémamegoldó és kritikai gondolkodásukat. Kutatásunk az óvópedagógusok kémiai és fizikai kísérletekhez való viszonyát és tapasztalatait vizsgálja. 50 Kolozs megyei óvópedagógus töltötte ki a kérdőívet, amiben rákérdeztünk arra, hogy iskolai tanulmányaik során hogyan viszonyultak a természettudományos tantárgyakhoz, milyen gyakran végeznek egyszerű kísérleteket óvodai tevékenységeik során, honnan származnak ezek a kísérletötletek. Arra is rákérdeztünk, hogy a pedagógusok részt vettek-e már kémiai/fizikai témájú továbbképzéseken, illetve hogy részt vennének-e ilyen jellegű képzésen a jövőben. Az eredmények azt mutatják, hogy a pedagógusok 62%-a gyakran végez kísérleteket az óvodában, 38% viszont nagyon ritkán, vagy egyáltalán nem szokott kísérletezni. A válaszadók 83%-a az interneten talált források alapján végzett kísérleteket, 44,7% saját ötleteket fejlesztett ki, 40,4% kollegáktól kért tanácsot. 8 fő az iskolai, 6 fő az egyetemi tanulmányai során megismert kísérleteket alkalmazta. Kérdőívünkből az derült ki, hogy az óvópedagógusok szívesen vennének részt olyan továbbképzésen, ahol különböző kísérletek munkamenetét és tudományos magyarázatát is megismerhetik. Célunk a továbbiakban ilyen szakmai továbbképzés létrehozása, hogy az óvodapedagógusok magabiztosan sajátítsák el a szakmai hátteret ahhoz, hogy hatékonyan tervezzék és valósítsák meg a természettudományos tevékenységeket.