New Series Vol. 2 No. 1 (2024)
Horizon

A Global Perspective on the Family

Gábor Kozma
Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Vitéz János Tanárképző Központ Tanárképző Tanszék, tanszékvezető, dékánhelyettes

Published 11-07-2024

Keywords

  • comprehensive education,
  • family,
  • global,
  • effectiveness,
  • catholic education,
  • social environment,
  • crisis

Abstract

We live in an era of global crises, so it warranted to discuss the situation of the family in this light. In addition to education, other disciplines are also involved, and are being challenged by social processes that transcend all other frameworks. In this context, science is called upon to enter into responsible dialogue by institutions for strengthening the family, by social organisations and, above all, by the Catholic Church, which is building on the global responsibility of all human beings to find solutions. The study summarises knowledge useful primarily for those involved in teacher training and pedagogical practice, but also beyond, for those who share the social responsibility for the family in the care and development of communities. It draws their attention to the fact that a comprehensive discussion of family matters has become urgently necessary. The only tool that can be deployed globally, across cultures and religions, is education. Either we make education effective, or all is lost: not only is our culture falling apart, but we are literally living out our globe. Global action is needed to strengthen the family, redefining the effectiveness of education on the basis of social cohesion. Global social conventions that reach out to all people are the new framework. We must call on everyone to take action to implement these pacts, to participate in an alliance of science and faith, in social action. Universities and educational institutions have a crucial role to play in making this a reality.

References

  1. Baritz L. S. (2022): A fenntartható kék gazdaság. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, pp. 63-85.
  2. Benedek J. (2022): Átfogó ökológia: szempontok a fenntartható fejlődés és a teremtésvédelem integratív szemléletéhez. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, pp.13-31.
  3. Ferenc pápa (2015): Laudato si’ kezdetű enciklika közös otthonunk gondozásáról. Szent István Társulat, Budapest, 2015, pp. 164
  4. Ferenc pápa (2016): Amoris Laetitia kezdetű szinódus utáni buzdítása a püspököknek, a papoknak és diakónusoknak, az Istennek szentelt személyeknek, a keresztény házastársaknak és a világi híveknek a családban megélt szeretetről. Szent István Társulat, Budapest, 2016. pp. 208
  5. Ferenc pápa (2023a): A család a társadalom reménye – Ferenc pápa üzenete a globális családpaktum elindítása alkalmából. Hivatalos fordítás a Magyar Kurírban, 2023. június 2. https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-csalad-tarsadalom-remenye-ferenc-papa-uzenete-globalis-csaladpaktum-elinditasa-alkalmabol
  6. Ferenc pápa (2023b) Igazság és szelídség összekapcsolódnak – Ferenc pápa Magyarország vezetőihez. A Magyar Kurír tudósítása 2023. április 28. https://www.magyarkurir.hu/hirek/igazsag-es-szelidseg-osszekapcsolodnak-ferenc-papa-magyarorszag-vezetoihez
  7. Ferenc pápa (2023c): A család az a hely, ahol az ember megtanul szeretni és kilépni önmagából! Ferenc pápa homíliája a családok tizedik világtalálkozóján. Vatikán, 2022. június 25. https://www.magyarkurir.hu/ferenc-papa/ferenc-papa-csalad-az-hely-ahol-az-ember-megtanul-szeretni-es-kilepni-onmagabol
  8. Görföl T. (2022): A zöld patriarcha és a keleti zöld teológia. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, pp. 180-192.
  9. Juhász Márta (2018). A német nemzetiségi óvodapedagógus- és tanítóképzés helyzete napjainkban. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.). Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE, Budapest, 192–201.
  10. Kozma, G; Nemeskéri, Zs.; Pongrácz, A.; Zádori, I. (2022): Implementation of Energy Awareness and Environmental Education Programs in Hungarian Higher Education: Evaluation of a Pilot Program. In: Acta Cultura et Paedagogicae 2022/1. pp. 71-98. https://doi.org/10.15170/ACEP.2022.01.07. https://kpvk.pte.hu/sites/kpvk.pte.hu/files/acta_cultura_et_pedagogicae_2022_kesz.pdf#page=73&zoom=100,90,270
  11. Kozma G. (2023a): Az átfogó nevelés kihívása – a pedagógusképzés felelősségéről. In: Kozma G. és Szőke-Milinte E. (szerk.): Energiatudatossági és környezeti nevelés – programok a magyar felsőoktatásban. Szent István Társulat, 2023, pp. 7-39.
  12. Kozma G. (2023b): Fénybe állított pedagógia: Kuminetz Géza nevelési gondolatai. Mester és Tanítvány 1, pp. 21-52. (2023) https://doi.org/10.61178/MT.2023.I.1.2
  13. Nevelős G. (2022): A Laudato si’ enciklika a jezsuita lelkiség fényében – Szemlélődni és gondoskodni. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, p. 34-61.
  14. Pál VI. pápa (1965): Gaudium et Spes. A II. Vatikáni Zsinat Gaudium et Spes kezdetű lelkipásztori konstitúciója az Egyházról a mai világban. https://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651207_gaudium-et-spes_hu.html#
  15. Pope Francis (2023a): Third Edition of States General on Natality. Address of His Holiness Pope Francis. Auditorium Conciliazione, Friday, 12 May 2023. Holy See Press Office Bulletin, 12 May 2023. https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2023/may/documents/20230512-statigenerali-natalita.html
  16. Pope Francis (2023b): Message of His Holiness Pope Francis for the Launch of the Family Global Compact. Rome, Saint John Lateran, 13 May 2023. Holy See Press Office Bulletin, 30 May 2023. https://www.vatican.va/content/francesco/en/messages/pont-messages/2023/documents/20230513-messaggio-family-globalcompact.html
  17. Pope Francis (2023c): Family Global Compact. Dicastery for the Laity, Family and Life and the Pontifical Academy for Saciul Sciences, 2023. https://familyglobalcompact.org/wp-content/uploads/2023/05/Brochure-Family-Global-Compact-ENG.pdf
  18. Szabó J. L. (2013): Gondolatok a katolikus nevelésről – szülőknek és pedagógusoknak. Kairosz Kiadó, Budapest, 2013, pp. 214
  19. Székely J. (2022): Társadalmi igazságosság. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, p. 361-375.
  20. Xalxo, Prem (2023): https://www.magyarkurir.hu/hirek/-isten-latta-hogy-jo-teologiai-tanari-konferenciat-tartottak-pazmany-hittudomanyi-karan
  21. Zlinszky J. (2022): A fenntartható életmód. In: Benedek J. – Nevelős G. (szerk.): Átfogó ökológia. JTMR Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – Jezsuita Kiadó, 2022, pp. 137-159.