Published 11-07-2024
Keywords
- teacher training,
- education,
- practice,
- language and culture of German minority
Copyright (c) 2024 Juhász Márta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In this study I present the historical background, content and structure of the German minority teacher training project at Pázmány Péter Catholic University. I review recent social and legal changes related to teacher training and their impact on the educational process. Since teacher training is a highly practice-oriented field, the appropriate form and content of the practical side of the course are introduced alongside theory. At the end of this report, I shall look at ways to promote quality teacher education that enables our trainees to become efficient and responsible teachers of German as a minority language and culture.
References
- A nemzetiségek jogairól szóló törvény. https://njt.hu/jogszabaly/2023-57-00-00 (2024.02.22.)
- Bartal Alajos (1942). Az Esztergomi Érseki Római Katolikus Líceum és Tanítóképző Intézet története 1842–1942. Esztergom, Esztergomi Tanítóképző Intézet Igazgatósága.
- Brenner, Koloman (2003). A magyarországi németek oktatási rendszere válaszúton. In Ruda Gábor (szerk.) Kisebbségi oktatás és gyermekirodalom. Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület, Pilisvörösvár. 71−74.
- Homor Lajos (1996). Az esztergomi tanítóképzés múltja, jelene, jövője. In Cseh Sándor (főszerk.). Tanító- és óvóképző főiskolák az új évezred küszöbén. Debrecen. 69− 74.
- Forray Katalin–Hegedűs T. András (1991. Nincs kisebbségi oktatásügy hazánkban. In INFO- Társadalomtudomány 18, 39−42.
- Gaál Endre (2009). Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Kar. In Fusz György (szerk..). A felsőfokú tanító- és óvóképzés első 50 éve. Páskum Nyomda, Szekszárd. 165−172.
- Gábris József (1984). A nevelőképzés évtizedei Esztergomban. Esztergomi Tanítóképző Főiskola Kiskönyvtár, Esztergom.
- Gábris József (1988). Mozaikok az esztergomi nevelőképzés történetéből. Esztergomi Tanítóképző Főiskola Kiskönyvtár 9, Esztergom.
- Gábris József (2000). Az esztergomi nevelőképzés krónikája II. 1959-1993. Az Esztergomi Tanító- és Óvónőképző Öregdiákjainak Egyesülete – Balassa Bálint Alapítvány a Tanító- és Óvónőképzésért, Esztergom.
- Horváthné Farkas Éva (2012). Nemzetiségi képzés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
- Vitéz János Karán. Társadalmi Együttélés 2. szám, URL: http://epa.oszk.hu/02200/02245/00002/pdf/EPA02245_tarsadalmi_egyutteles_2012_2_horvathne_farkas.pdf
- Juhász Márta (2018). A német nemzetiségi óvodapedagógus- és tanítóképzés helyzete napjainkban. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.). Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE, Budapest, 192–201.
- Kelemen Elemér (2003). Eötvös József gondolatai államról, egyházról, iskoláról. In Világosság 3-4: 63−67.
- Kelemen Elemér (2007). A tanító a történelem sodrában. Tanulmányok a magyar tanítóság 19–20. századi történetéből. Iskolakultúra, Pécs.
- Kelemen Elemér (2019). Pedagógusképzés • 18(46), 2019. Különszám.
- Kozma Gábor (2010). A magyar egyházi oktatás ügye 1848/49-ben. Deliberationes, 2010/2, 121–138.
- Kozma Gábor (2014). Nemzeti nevelés – kultúra és identitás. In Nemzetiségi identitás – nemzetiségi kultúra. GFE Pedagógiai Kar Nemzetiségi Kutatóközpontja, 2014, 5–13.
- Márkus Éva–Klein Ágnes (2019). Német nemzetiségi tanítóképzés Magyarországon. In Szőke- Milinte Enikő (szerk.). Pedagógiai mozaik. PPKE, Budapest, 173–189.
- Müller Márta (2013). Zur aktuellen Lage des ungarndeutschen Bildungswesens. In Knipf- Komlósi, Elisabeth – Öhl, Peter – Péteri, Attila – V. Rada, Roberta. Dynamik der Sprache(n) und der Disziplinen. Budapester Beiträge zur Germanistik Band 70, Budapest, 375–380.
- Müllerné Seres Ágota (1991). A Vitéz János Tanítóképző Főiskola története 1842-1992. Esztergom, Esztergomi Tanítóképző Főiskola.
- Neszt Judit (2014). A középfokú elemi iskolai tanítóképzők intézményrendszerének kiépülése és változásai 1828-tól 1945-ig. Doktori értekezés, Debreceni Egyetem.
- Seewann, Gerhard (2012). Geschichte der Deutschen in Ungarn Band 2: 1860 bis 2006. Studien zur Ostmitteleuropaforschung 24/II., Verlag Herder Institut, Marburg.
- 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet a pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről. https://jogkodex.hu/jsz/2021_63_itm_rendelet_7116951?ts=2021-12-30#ss13 (2024.02.22.)