New Series Vol. 2 No. 1 (2024)
Horizon

Trends in the History of Teacher Training (German Nationality) in Esztergom

Márta Juhász
PPKE BTK VJTK Óvó- és Tanítóképző Tanszék, tanszékvezető egyetemi docens

Published 11-07-2024

Keywords

  • teacher training,
  • education,
  • practice,
  • language and culture of German minority

Abstract

In this study I present the historical background, content and structure of the German minority teacher training project at Pázmány Péter Catholic University. I review recent social and legal changes related to teacher training and their impact on the educational process. Since teacher training is a highly practice-oriented field, the appropriate form and content of the practical side of the course are introduced alongside theory. At the end of this report, I shall look at ways to promote quality teacher education that enables our trainees to become efficient and responsible teachers of German as a minority language and culture.

References

  1. A nemzetiségek jogairól szóló törvény. https://njt.hu/jogszabaly/2023-57-00-00 (2024.02.22.)
  2. Bartal Alajos (1942). Az Esztergomi Érseki Római Katolikus Líceum és Tanítóképző Intézet története 1842–1942. Esztergom, Esztergomi Tanítóképző Intézet Igazgatósága.
  3. Brenner, Koloman (2003). A magyarországi németek oktatási rendszere válaszúton. In Ruda Gábor (szerk.) Kisebbségi oktatás és gyermekirodalom. Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület, Pilisvörösvár. 71−74.
  4. Homor Lajos (1996). Az esztergomi tanítóképzés múltja, jelene, jövője. In Cseh Sándor (főszerk.). Tanító- és óvóképző főiskolák az új évezred küszöbén. Debrecen. 69− 74.
  5. Forray Katalin–Hegedűs T. András (1991. Nincs kisebbségi oktatásügy hazánkban. In INFO- Társadalomtudomány 18, 39−42.
  6. Gaál Endre (2009). Pázmány Péter Katolikus Egyetem Vitéz János Kar. In Fusz György (szerk..). A felsőfokú tanító- és óvóképzés első 50 éve. Páskum Nyomda, Szekszárd. 165−172.
  7. Gábris József (1984). A nevelőképzés évtizedei Esztergomban. Esztergomi Tanítóképző Főiskola Kiskönyvtár, Esztergom.
  8. Gábris József (1988). Mozaikok az esztergomi nevelőképzés történetéből. Esztergomi Tanítóképző Főiskola Kiskönyvtár 9, Esztergom.
  9. Gábris József (2000). Az esztergomi nevelőképzés krónikája II. 1959-1993. Az Esztergomi Tanító- és Óvónőképző Öregdiákjainak Egyesülete – Balassa Bálint Alapítvány a Tanító- és Óvónőképzésért, Esztergom.
  10. Horváthné Farkas Éva (2012). Nemzetiségi képzés a Pázmány Péter Katolikus Egyetem
  11. Vitéz János Karán. Társadalmi Együttélés 2. szám, URL: http://epa.oszk.hu/02200/02245/00002/pdf/EPA02245_tarsadalmi_egyutteles_2012_2_horvathne_farkas.pdf
  12. Juhász Márta (2018). A német nemzetiségi óvodapedagógus- és tanítóképzés helyzete napjainkban. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.). Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE, Budapest, 192–201.
  13. Kelemen Elemér (2003). Eötvös József gondolatai államról, egyházról, iskoláról. In Világosság 3-4: 63−67.
  14. Kelemen Elemér (2007). A tanító a történelem sodrában. Tanulmányok a magyar tanítóság 19–20. századi történetéből. Iskolakultúra, Pécs.
  15. Kelemen Elemér (2019). Pedagógusképzés • 18(46), 2019. Különszám.
  16. Kozma Gábor (2010). A magyar egyházi oktatás ügye 1848/49-ben. Deliberationes, 2010/2, 121–138.
  17. Kozma Gábor (2014). Nemzeti nevelés – kultúra és identitás. In Nemzetiségi identitás – nemzetiségi kultúra. GFE Pedagógiai Kar Nemzetiségi Kutatóközpontja, 2014, 5–13.
  18. Márkus Éva–Klein Ágnes (2019). Német nemzetiségi tanítóképzés Magyarországon. In Szőke- Milinte Enikő (szerk.). Pedagógiai mozaik. PPKE, Budapest, 173–189.
  19. Müller Márta (2013). Zur aktuellen Lage des ungarndeutschen Bildungswesens. In Knipf- Komlósi, Elisabeth – Öhl, Peter – Péteri, Attila – V. Rada, Roberta. Dynamik der Sprache(n) und der Disziplinen. Budapester Beiträge zur Germanistik Band 70, Budapest, 375–380.
  20. Müllerné Seres Ágota (1991). A Vitéz János Tanítóképző Főiskola története 1842-1992. Esztergom, Esztergomi Tanítóképző Főiskola.
  21. Neszt Judit (2014). A középfokú elemi iskolai tanítóképzők intézményrendszerének kiépülése és változásai 1828-tól 1945-ig. Doktori értekezés, Debreceni Egyetem.
  22. Seewann, Gerhard (2012). Geschichte der Deutschen in Ungarn Band 2: 1860 bis 2006. Studien zur Ostmitteleuropaforschung 24/II., Verlag Herder Institut, Marburg.
  23. 63/2021. (XII. 29.) ITM rendelet a pedagógusképzés képzési terület egyes szakjainak képzési és kimeneti követelményeiről. https://jogkodex.hu/jsz/2021_63_itm_rendelet_7116951?ts=2021-12-30#ss13 (2024.02.22.)