Új folyam II. 2. szám (2024)
Cikkek

Alkosd újra fényképpel: Inkluzív élmények a Vasarely Múzeumban

Megjelent 2025-01-07

Absztrakt

A súlyos-halmozott fogyatékossággal élő gyermekekkel vagy felnőttekkel való munka gyakran jelent kihívást mind a pedagógusok, mind a szociális területen dolgozó szakemberek számára. A pedagógiai és művészetterápiás módszerek gyakran építenek a verbalitásra, így a korlátozott nyelvi kódot használó emberek számára kidolgozott módszerek átadása fontos feladat. A képzést, amelynek során súlyos-halmozott fogyatékossággal élő emberekkel alkalmazható művészetterápiás módszereket mutattunk be, az ipolytölgyesi Szent Erzsébet Otthonban tartottuk. A képzés sajátossága az volt, hogy a délelőtti elméleti blokkok után a tanult módszerek gyakorlati bemutatásában az intézmény lakói, akik az adott módszert ismerik, tapasztalati szakértőként segítették a munkánkat. Akik korlátozott verbális kóddal képesek kommunikálni, gyakran gazdag képi fantáziával rendelkeznek, és szeretnek fényképeket készíteni. A képzés zárónapján a Vasarely Múzeumban voltunk, minden résztvevő egy-egy tapasztalati szakértővel párban dolgozott. Az volt a feladat, hogy gondolják újra a látott műveket: alkossanak új képeket a társak és fényképezőgép segítségével, amely alapot adott arra, hogy a résztvevők ne alá-fölérendelt kapcsolatban, hanem kölcsönös és egyenlő felekként tudjanak részt venni a projektben. Vasarely művészete megihlette a résztvevőket. A kezdeti párosok mellett számos esetben a képet újjáalkotó fotós a résztvevők teljes csapatából választott egy vagy több modellt, akiknek segítségével az eredeti művek színeivel és formáival harmonizáló, vagy azt kiegészítő kompozíciót alakított ki.

Hivatkozások

  1. Balázs, J (2010) Értékrend, egyenlőtlen esélyek és a befogadás esélyei. Kultúra és közösség 1.(14.) évf.) 3. sz. 5-10. old. http://www.kulturaeskozosseg.hu/pdf/2010/3/kek_2010_3_1.pdf . Utolsó megtekintés: 2017.01.26.
  2. Bandoroff, S., & Newes, S.L. (2006). Coming of Age: The Evolving Field of Adventure Therapy.Association for Experiential Education,
  3. Feuer, M (2000). A gyermekrajzok fejlődéslélektana. Akadémiai Kiadó, Budapest. ISBN 963-05-7732-1
  4. Holzhey, M (2005). Vasarely. Taschen. ISBN 3-8228-3908-6
  5. Illés A (2009). Művészetterápia a közoktatásban: elméleti lehetőségek és etikai megfontolások. Új Pedagógiai Szemle, 2009/5-6. sz., 233–240
  6. Márkus E (2023) „Súlyos-halmozott fogyatékosság 2.0” – avagy a második generációs alapozás. KÖNYVAJÁNLÓ in: Tiszai Luca (2023) Az élet minden területén... A súlyos-halmozott fogyatékosságról a mai kutatások fényében. Budapest: Gondolat pp.13-19
  7. Ringer, M. (1994). Adventure therapy: A map of the field: Towards a definition of adventure-based therapy: Workshop Report. Unpublished manuscript.
  8. Sándor, É (2006). Fejlesztés művészettel. ELTE BGGYFK. ISBN 963 7155 36 8
  9. Sándor É. & Horváth P. (1995). Képzőművészeti pedagógiai terápia. ELTE BGGYFK.
  10. Sándor Katalin & Illés Anikó (2021) Tapasztalatok vizuális alkotásról és befogadásról egy bentlakásos intézmény festőműhelyében VIZUÁLIS KULTÚRA (MROE) 1 pp. 45-48.
  11. Tiszai Luca (2023) Az élet minden területén... A súlyos-halmozott fogyatékosságról a mai kutatások fényében. Budapest: Gondolat
  12. Tiszai Luca - Szűcs-Ittzés Zsuzsanna - Devosa Iván (2022) Súlyosan-halmozottan sérült felnőttek zenebefogadása az „embodied music cognition” paradigma fényében In: Neveléstudomány : oktatás - kutatás - innováció, 2022. (10. évf.) 3. sz. 62-77. old.
  13. Tiszai L & Váróczy V (2022) Kalandterápiás és művészetterápiás elemek szerepe súlyosan-halmozottan fogyatékos személyekkel való találkozások facilitálásában. Különleges Bánásmód 8. évf. 2.sz) 105-112 DOI 10.18458/KB.2022.2.105
  14. Tiszai L. (2019a): Preverbal and Nonverbal Musicality: Musical interventions for nonverbal children and adults with severe disabilities. SZTE Egyetemi Kiadó
  15. Tiszai L. (2019b): Community Music Therapy and Intellectual Disability. SZTE Egyetemi Kiadó 2019
  16. Tiszai L. (2018a): A közös zenélés szerepe a befogadó attitűd kialakításában: Modellprojekt és hatásvizsgálat. Doktori értekezés EKE NTDI
  17. Tiszai L. (2018b): Therapeutic use of ’Kokas-method’ in music therapy for people with severe disabilities. Journal of Russian & East European Psychology, (55), Issue 1: Music Therapy
  18. Zijlstra H. P. & Vlaskamp C. (2005): Leisure provision for persons with profound intellectual and multiple disabilities: quality time or killing time? Journal of Intellectual Disability Research, 49(6), 434–448.