Megjelent 2025-01-07
Kulcsszavak
- Kodály,
- kortárs zenepedagógia,
- társadalmi értékek
Copyright (c) 2024 János Bali
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
Ének-zene tanárként az ember frontális ütközést lát az iskolai tananyag és a fiatalok zenéhez való viszonya között. Néhány kivételesen tehetséges tanár tevékenységét leszámítva az énekórák többnyire kudarcok: a tanárok és a diákok többsége is túlélésre játszik. Az oktatásfinanszírozás világszerte a legolcsóbban elérhető, gazdaságilag leggyorsabban hasznosuló képzéseket preferálja: így a zeneoktatás megtartásáért, netán fejlesztéséért szakadatlan harc folyik, ahol állandóan a gazdasági hasznosság érveit kell valahogyan prezentálniuk a művészeknek és oktatóknak. A mostani iskolások már úgy cseperedtek fel, hogy a szüleik nem énekeltek nekik, csak szólt mellettük a rádió reggeltől estig. A magaskultúra egyre több helyen szorul hátra a tömegkultúrával szemben. Magyarországon Kodály magyar népzenéhez kötődő pedagógiai programja és a személyének tekintélyére alapozott, ma is működő intézményrendszer miatt a zenetanítás helyzete speciális. Megvizsgáljuk, miben tér el Kodály korától a mai társadalmi helyzet és kulturális háttér, hogyan változtak a gyerekek adottságai, a számukra lehetséges életstratégiák. Kodály a maga korának feszítő kérdéseire talált adekvát választ: szellemiségének méltó követése csak az lehet, ha a jelenben az övéhez hasonló szabadsággal, erővel és realitásérzékkel tudunk járható utakat kialakítani.
Hivatkozások
- — Bali J. (2016). Tanítás és szabadság. Új pedagógiai szemle, 2016/7–8, 18–24.
- — Bali J. (2017). Essai a zenetanítás problémáinak áttekintésére. https://janosbali.com/wp/wp-content/uploads/2018/12/zenetanitas-essai.pdf
- — Bali J. (2023). „Dieses Buch habe ich von meinen Schülern gelernt”. Mester és tanítvány, Új folyam, I/1, 127–130. https://doi.org/10.61178/MT.2023.I.1.8
- — Baumgarten, A. G. (1750). Aesthetica. Kleyb, Frankfurt an der Oder. Válogatott részei magyarul, Bolonyai G. ford.: Esztétika (1999). Atlantisz, Budapest.
- — Dahlhaus, C. (2004). Az abszolút zene eszménye. Ford. Zoltai D. Typotex, Budapest.
- — Dobszay L. (1972). The Kodály Method and Its Musical Basis. In Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae, 1972, T. 14, Fasc. 1/4, 15–33.
- — Gábor L. (2023). Kodály zenepedagógiai koncepciója a XXI. század perspektívájában. https://kodalyhub.hu/kodaly-koncepcioja-a-xxi-szazad-perspektivajaban
- — Green, L. (2008). Music, informal learning and the school: a new classroom pedagogy. Ashgate, Aldershot.
- — Hanák P. (1978). Magyarország társadalma a századforduló idején. In Hanák P., Mucsi F. szerk. Magyarország története, 1890–1918. Akadémiai Kiadó, Budapest. 403–515.
- — headphonesaddict (2024). https://headphonesaddict.com/music-genre-statistics/
- — Hegel, W. F. (1807). Phänomenologie des Geistes. Szemere S. ford. (1979) A szellem fenomenológiája. Akadémiaia Kiadó, Budapest.
- — Kovács G. (2024). Van valami eléggé aggasztó a magyar Z generációsok munkavállalási terveiben.
- https://hvg.hu/360/20240830_hvg-z-y-generacio-munka-munkahely-munkavallalo-nix-ugribugri
- — Maniates, M. R. (1989) The Combinative Chanson: An Anthology. A-R Editions Inc., Madison.
- — Ormay I. (1958). Megbukott zeneritikák. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest.
- — Pukánszky B., Németh A. (1996) Neveléstörténet. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Online: https://mek.oszk.hu/01800/01893/html/
- — Püski L., Barta R., Gyarmati Gy. (2000) Magyarország a XX. században, I–V. Babits Kiadó, Szekszárd.
- — Rainbow, B. (2001). Tonic Sol-fa. Szócikk: New Grove Dictionary of Music and Musicians, 2nd edition. Macmillan, New York.
- — Riegl, A. (1919). Der moderne Denkmalkultus. In Gesammelte Aufsätze. Dr. Benno Filser Verlag GmbH, Augsburg–Wien. 144–193. Magyarul: A modern műemlékkultusz lényege és kialakulása. In Adamik L. (ford.), Beke L. (szerk.) (1998). Művészettörténeti tanulmányok. Balassi, Budapest. 7–47.
- — Safransky, R. (2017). Idő. Simon József ford. Typotex, Budapest.
- — Schaeffer, P. (1967): Solfège de l'objet sonore. Új kiadás: (1998) Institut National de l'Audiovisuel, Paris.
- — Schafer, R. M. (1965). The Composer in the Classroom. Univ. of Michigan.
- — Schafer, R. M. (1976). Creative Music Education: A Handbook for the Modern Music Teacher. Macmillan Pub. Co.
- — Schönberg, A. (1911). Harmonielehre. Universal Edition, Wien.
- — Sorokowski, P., Puts, D., Johnson, J. és tsi (2019). Voice of Authority: Professionals Lower Their Vocal Frequencies When Giving Expert Advice. J Nonverbal Behav 43, 257–269. https://doi.org/10.1007/s10919-019-00307-0
- — Steigervald Krisztián (2023). Generációk és szakadékok – interjú Friderikusz Sándor műsorában. https://www.youtube.com/watch?v=j7I7pr3kFrI
- — talkclassical (2017). https://www.talkclassical.com/threads/popularity-within-classical-music-optimism-or-pessimism.51353/
- — Tábor B. (1939). A zsidóság két útja. Hajnal Nyomda, Budapest. Új kiadása: (1990) Pesti szalon, Budapest.
- — Váradi J. (2023). A művészeti nevelés helyzete és szerepe a 21. században. Balassi, Budapest.
- — Vose, J. (2021). Youth and Classical Music. https://www.virtualsheetmusic.com/blog/youth-and-classical-music/
- — Waddington, E. (2022). Noise pollution and its impact on human health. https://earth.fm/earth-stories/noise-pollution-and-its-impact-on-human-health/
- — Webern, A. (1933). Út az új zenéhez. Ford. Maurer Dóra. In Webern, A. (1983) Előadások–írások–levelek. Zeneműkiadó, Budapest. 7–56.
- — winwinwin (2023). Proart Zeneipari Jelentés. https://zeneipar.info
- — Zalai B. (1984). A rendszerek általános elmélete. Gondolat, Budapest.