Megjelent 2023-12-31
Kulcsszavak
- játékosítás,
- oktatásszervezés,
- didaktikai dizájn,
- szakértelem a politikatudományban,
- 21. századi képességek
Copyright (c) 2023 Boksay-Pap Emese
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Absztrakt
A tanulmány egy olyan saját fejlesztésű játékelméletre épülő tanulásszervezési keretet ismertet, amely tanulási tartalmak és élményszerű tanulási tapasztalatok társítását teszi lehetővé azzal a céllal, hogy fejlessze a tanulók/hallgatók azon képességeit, melyek bizonyítottan jól hasznosíthatók a 21. század munkapiacán. A tanulmány bevezeti az olvasót a tanulásszervezési keret szerkezeti sajátosságaiba, oktatáselméleti és tanulásfelfogási hátterébe és konkrét példák segítségével bemutatja alkalmazhatóságát és működését.
A bemutatott tanulásszervezési keret szerkezeti alapelvei a rugalmasság, változatosság, költséghatékonyság és transzmedialitás. Rugalmas keretének köszönhetően változatos tantárgyi tartalmak integrálását teszi lehetővé a hagyományos oktatási munkabeosztás (45 vagy 90 perces tanórák) megtartásával. Segítségével, az oktató a konkrét feltételek – tananyag, tanulók tanulási készségei és tanulási sajátosságai – figyelembevételével egy egyedi, tanulói csoportra kalibrált tanulási környezetet hozhat létre.
A tanulmány alábbi I. része a tanulásszervezési keret tervezési és felépítési problematikáját tárgyalja.
Hivatkozások
- Abadzi, H. (2020). Skills to stay: Memory functions in 21st-century education (Transforming societies through education, o. 1–24).
- Al Atasi, H., & Salama, A. (2019). Are you gritty and resilient enough to succeed? Grit and resilience may be related to dental students’ academic success during training. Journal of Oral and Maxillofacial Surgery, 77(9), 91–92. https://doi.org/10.1016/j.joms.2019.06.129
- Amabile, T. M. (1983). The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of Personality and Social Psychology, 45(2), 357–376. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.45.2.357
- Amabile, T. M. (1996). Creativity in context. Westview Press.
- Amabile, T. M. (2013). Componential theory of creativity. In E. H. Kessler (Szerk.), Encyclopedia of management theory (Köt. 1, o. 134–139). SAGE Reference.
- American Philosophical Association. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction/The Delphi report (ED 315423). American Philosophical Association. www.insightassessment.com
- Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Nolen-Hoeksema, S. (1999). Pszichológia (P. Bodor, A. Csontos, M. Farkas, I. Kovács, J. Nagy, T. Szecskó, G. Csibra, B. Ehman, S. Kiss, Z. Nádasdy, C. Pléh, & K. Varga, Ford.). Osiris.
- Baldwin, T. T., & Ford, J. K. (1988). Transfer of learning: A review and directions for future research. Personne Psychologyl, 41(1), 63–105. http://dx.doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x
- Bárdossy, I. (2011). Lehetséges kérdések és válaszok a curriculumfejlesztéshez. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszék. https://janus.ttk.pte.hu/tamop/tananyagok/curriculum/index.html
- Barnes, C. L. (2016). Where is the teacher? Defining the role of instructor presence in social presence and cognition in online education. In W. Kilgore (Szerk.), Humanizing online teaching and learning. Pressbooks. https://pressbooks.pub/humanmooc/chapter/wheres-the-teacher-defining-the-role-of-instructor-presence-in-social-presence-and-cognition-in-online-education/
- Barragán-Pulido, S., Barragán-Pulido, maria-L., Alonso-Hernández, J., Castro-Sanchez, J. J., & Rabazo-Mendez, M. J. (2023). Development of students’ skills through gamification and serious games: An exploratory study. Applied Sciences, 13(9). https://doi.org/10.3390/app13095495
- Bateman, T. S., & Crant, J. M. (1993). The proactive component of organizational behavior: A measure and correlates. Journal of Organizational Behavior, 14(2), 103–108. https://doi.org/10.1002/job.4030140202
- Bereiter, C., & Scardamalia, M. (2003). Learning to work creatively with knowledge. In E. De Corte, L. Verschaffel, N. Entwistle, & J. van Merrienböer (Szerk.), Powerful learning environments: Unravelling basic components and dimensions (o. 55–67). Emerald.
- Black, M. (2018). Critical thinking. An introduction to logic and scientific method. Muriwai Books.
- Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Huang, J. L. (2010). Transfer of learning: A meta-analytic review. Journal of Management, 36(4), 1065–1105. https://doi.org/10.1177/0149206309352880
- Boksay-Pap, E. (2023, május 11). Watching from the Wayside? Teaching Presence in a Gamified Instructional Design of Academic Reading [Előadás kivonat]. 32nd International Conference on British and American Studies, West University of Timisoara, Timisoara, RO. https://bas.events.uvt.ro/wp-content/uploads/BAS-2023-programme-web_cu_logo.pdf
- Bonanno, G. A. (2004). Loss, trauma, and human resilience. How we underestimate the human capacity to thrive after extremely aversive events? American Psychologist, 59(1), 20–28. https://doi.org/10.1037/0003-066x.59.1.20
- Bödecs, P. M. (n.d.). Portfolio BDM. Portfolio BDM. https://bodecspal.com/
- Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1993). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Association for Supervision and Curriculum Development.
- Brozo, W. G. (2017). Disciplinary and content literacy for today’s adolescents. Honoring diversity and building competence (6. kiad.). The Guilford Press.
- Casanave, C. P. (1988). Comprehension monitoring in ESL reading: A neglected essential. TESOL Quarterly, 22(2), 283–302. https://doi.org/10.2307/3586937
- Chen, I. (2011). Instructional design methodologies. In K. Klinger (Szerk.), Instructional design: Concepts, methodologies, tools, and applications. Information Science Reference.
- Chou, Y.-K. (2014). Actionable gamification: Beyond points, badges, and leadership boards. Octalysis.
- Clapham, M. M., & Schuster, D. H. (1992). Can engineering students be trained to think more creatively? Journal of Creative Behavior, 26(3), 152–162. https://psycnet.apa.org/doi/10.1002/j.2162-6057.1992.tb01171.x
- Colson, R., Gilbert, R., Hallinan, C., O’Hara, S., & Tomley, S. (Szerk.). (2013). The politics book. Big ideas simply explained. Dorling Kindersley.
- Corno, L. (2008). Work habits and self-regulated learning: Helping students to find a „will” from a „way”. In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman (Szerk.), Motivation and self-regulated learning: Theory, research, and applications (o. 197–222). Lawrence Erlbaum Associates.
- Cowley, S. R. (2022). A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása (D. Náfrádi & Z. Náfrádi, Ford.). Bagolyvár.
- Craik, F. I. M., & Lockhart, R. S. (1972). Levels of processing: A framework for memory research. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 11, 671–684. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(72)80001-X
- Csányi, V. (2015). Íme, az ember. A humánetológus szemével. Libri Kiadó.
- Csapó, B. (2001). Tudáskoncepciók. In B. Csapó & T. Vidákovich (Szerk.), Neveléstudomány az ezredfordulón (o. 88–105). Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Csapó, B. (2002). A tudás és a kompetenciák. In A tanulás fejlesztése. Konferenciakötet. Az Országos Közoktatás Intézet II. Szakmai Konferenciája, 2002. Október 4-5, Budapest. Országos Közoktatási Intézet. https://ofi.oh.gov.hu/tudastar/tanulas-fejlesztese/tudas-kompetenciak
- Csépe, V. (2019). Tilos lemaradni, de unatkozni is—Csépe Valéria a digitális oktatási eszközök hasznáról: Szakmai interjú Csépe Valériával [Interjú]. https://www.oktatas2030.hu/tilos-lemaradni-de-unatkozni-is-csepe-valeria-a-digitalis-oktatasi-eszkozok-hasznarol/
- De Meuse, K. P. (2017). Learning agility: Its evolution as a psychological construct and its empirical relationship to leader success. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 69(4), 267–295. https://doi.org/10.1037/cpb0000100
- De Meuse, K. P., Dai, G., & Hallenbeck, G. S. (2010). Learning agility: A construct whose time has come. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 62(2), 119–130. http://dx.doi.org/10.1037/a0019988
- DeRue, S. D., Ashford, S. J., & Myers, C. G. (2012). Learning agility: In search of conceptual clarity and theoretical grounding. Society for Industrial and Organizational Psychology: Perspectives on Science and Practice, 5(3), 258–279. https://psycnet.apa.org/doi/10.1111/j.1754-9434.2012.01444.x
- Dick, W., & Carey, L. (1978). The systematic design of instruction. Harper Collins.
- Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (4th edition). Pearson.
- Dojcsák, D. (2009, 0). Nem informatika kell a diákoknak, jobb tanárokat akarnak. HWSW Informatikai Hírmagazin. https://www.hwsw.hu/hirek/38267/iskola_oktatas_british_council_microsoft.html
- Domenech, D., Sherman, M., & Brown, J. L. (2016). Personalizing 21st century education. A framework for student success. Jossey-Bass.
- Dweck, C., & Bempechat, J. (1983). Childern’s theories of intelligence: Consequences for learning. In S. G. Paris, G. M. Olson, & H. M. Stevenson (Szerk.), Learning and motivation in the classroom (o. 348–366). Routledge.
- Eichinger, R. W., & Lombardo, M. M. (2004). Learning agility as a prime indicator of potential. Human Resource Planning, 27(4), 12–15.
- Eisenberg, R., Pierce, W. D., & Cameron, J. (1999). Effects of reward on intrinsic motivation—Negative, neutral, and positive: Comment on Deci, Koestner, and Ryan (1999). Psychological Bulletin, 125(6), 677–691. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0033-2909.125.6.677
- Elliot, S. N., Kratochwill, T. R., Littlefield Cook, J., & Travers, J. (2000). Educational psychology: Effective teaching, effective learning. McGraw-Hill College.
- Facione, P. A., & Gittens, C. A. (2016). Think critically (3. kiad.). Pearson.
- Farber, M. (2015). Gamifying your classroom. A field guide to game-based learning. Peter Lang.
- Fazekas, G., Balla, T., & Kocsi, G. (2013). Elektronikus oktatási környezetek. Debreceni Egyetem. https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/bitstream/handle/123456789/11973/2011-0103_10_elektronikus_oktatasi_kornyezetek.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Fromann, R., & Damsa, A. (2016). A gamifikáció (játékosítás) motivációs eszköztára az oktatásban. Új Pedagógiai Szemle, 3–4, 76–81.
- Fuller, J. B., & Marler, L. E. (2009). Change-driven by nature: A meta-analytic review of the proactive personality literature. Journal of Vocational Behavior, 75(3), 329–345. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2009.05.008
- Gama, S. (Szerk.). (2023). Gamification and data-driven approaches to education. Special issue. Applied Sciences. https://www.mdpi.com/journal/applsci/special_issues/gamification_in_education
- Gini, A., & Green, R. M. (2013). 10 virtues of outstanding leaders: Leadership and character. Wiley-Blackwell.
- Gruber, M. J., Valji, A., & Ranganath, C. (2019). Curiosity and learning: A neuroscientific perspective. In A. K. Renninger & S. E. Hidi (Szerk.), The Cambridge handbook of motivation and learning (o. 397–417). Cambridge University Press.
- Guilford, J. P. (1959). Three faces of intellect. American Psychologist, 14(8), 469–479. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/h0046827
- H. Molnár, E. (2013). A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton. Mentor(h)áló 2.0 projekt. Magyarország Kormánya. http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/A_szvegfeldolgozs_elmlete_s_gyakorlata_als_tagozaton/index.html
- Hezlett, S. A., & Kuncel, N. R. (2012). Prioritizing the learning agility research agenda. Perspectives on Science and Practice, 5(3), 296–301. http://dx.doi.org/10.1111/j.1754-9434.2012.01449.x
- Hill, K. Q., & Myers, R. (2014). Scientific literacy in undergraduate political science education: The current state of affairs, an agenda for action, and proposed fundamental benchmarks. PS: Political Science & Politics, 47(4), 835–839. https://doi.org/10.1017/S1049096514001139
- Himmele, P., & Himmele, W. (2011). Total participation techniques. Making every student and active learner. Association for Supervision and Curriculum Development.
- Hunt, E. (1994). Problem solving. In R. J. Sternberg (Szerk.), Thinking and problem solving (o. 215–232). Academic Press.
- Hunya, M. (2002). Vitakultúra és a magyar oktatás I. A magyar oktatásirányítási dokumentumok vizsgálata egy nemzetközi kutatás keretében. Új Pedagógiai Szemle, 52(9), 114–128.
- Inman, J. (2021). Grounded in research. Be good, or at least evidence based. In J. Quinn (Szerk.), The learner-centered instructional designer. Purposes, processes, and practicalities of creating online courses in higher education (o. 69–80). Stylus.
- Iwai, Y. (2008). The perception of Japanese students toward academic English reading: Implications for effective ESL strategies. Multicultural Education, 15, 45–50.
- Juul, J. (2005). Half-real: Video-games between real rules and fictional worlds. The MIT Press.
- Kashdan, T., & Fincham, F. D. (2002). Facilitating creativity by regulating curiosity: Comment. American Psychologist, 57(5), 373–374. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0003-066X.57.5.373
- Kaszás, G. (2021). Gondolkodássuli. Módszerkönyv szülőknek és pedagógusoknak. Animus Könyvek.
- Komenczi, B. (2009). E-learning tananyagok fejlesztésének módszertani kérdései. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem. http://komenczi.ektf.hu/web/pedinter%20txt%202021/E_modszertan%202021.pdf
- Kwakman, K. (2003). Factors affecting teachers’ participation in professional learning activities. Teaching and Teacher Education, 19(2), 149–170. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(02)00101-4
- Lazzaro, N. (2004). Why we play games: Four keys to more emotions without story. XEO Analysis, 1–8.
- Leopold, T., Ratcheva, V., & Zahidi. (2016). The future of jobs. Employment, skills, and workforce strategy for the fourth industrial revolution. World Economic Forum. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
- Lombardo, M. M., & Eichinger, R. W. (2000). High potentials as high learners. Human Resource Management, 39(4), 321–329. http://dx.doi.org/10.1002/1099-050X(200024)39:43.0.CO;2-1
- Lowenthal, P. R., & Parscal, T. (2008). Teaching presence online facilitates learning. The Learning Curve, 3(4), 1–4.
- Magyarország Kormánya. (2020). A Kormány 5/2020. (I.31.) Kormány rendelete a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 110/2012. (VI.4.) Kormány rendelet módosításáról. Magyar Közlöny, 17, 290–446.
- Mayes, L. C., & Southwick, S. (2010). Critical connections for life and learning: Literacy and resilience. Yale and Scholastic research project on family and childhood resilience. Executive summary. http://teacher.scholastic.com/products/face/pdf/symposium2011/Resilience.pdf
- McCrae, R. R. (1987). Creativity, divergent thinking, and openness to experience. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1258–1265. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.52.6.1258
- McCrae, R. R. (2009). Openness to experience. In R. H. Hoyle (Szerk.), Handbook of individual differences in social behavior (o. 257–273). Guilford Press.
- Mlodinow, L. (2018). Elastic. The power of flexible thinking. Pantheon.
- Molnár, E. K. (2003). A műfaji tudás és tanítása. In K. Józsa (Szerk.), Az olvasási képesség fejlődése és fejlesztése (o. 259–280). Dinasztia Kiadó.
- Nagele, C., & Stalder, B. E. (2017). Competence and the need for transferable skills. In M. Mulder (Szerk.), Competence based vocational and professional education. Bridging the world of work and education (o. 739–753). Springer Link.
- Nagy, S., & Molnárné Konyha, C. (2019). A játékosítás (gamification) mint digitális oktatási innováció egyik eszköze—A SimBrand szoftver esete [Gamification as a tool for digital innovatoin in education—The case of SimBrand. Marketing és Menedzsment, 2, 55–68.
- Nahalka, I. (2009). A tanulás tudománya. Pedagógusképzés, 7(36), 37–59. https://doi.org/DOI: 10.37205/TEL-hun.2009.2-3.03
- Parker, S. K., & Collins, C. G. (2010). Taking stock: Integrating and differentiating multiple proactive behaviors. Journal of Management, 36(3), 633–662. http://dx.doi.org/10.1177/0149206308321554
- Patterson, C. (2020). Critical thinking and mental models. Tons of Tomes.
- Pólya, G. (1945). How to solve it. A new aspect of mathematical method. Princeton University Press.
- Puccio, G. J. (2017). From the dawn of humanity to the 21st century: Creativity as an enduring survival skill. Journal of Creative Behavior, 51(4), 274–354.
- Racsmány, M. (2023, 0 22). Tanító kvízek, amelyek örökre megváltoztatják az oktatást [Előadás]. Szegedi Szabadegyetem, Szegedi Tudományegyetem. https://www.youtube.com/watch?v=57Xa-BIMpyo
- Reeves, D. (2012). Fearless schools: Building trust and resilience for learning, teaching and leading. Creative Leadership Press.
- Réthy, E. (2003). Az oktatási folyamat. In I. Falus (Szerk.), Didaktika (o. 219–241). Nemzeti Tankönyvkiadó.
- Rinaldi, C. (2006). Creativity as a quality of thought. In C. Rinaldi (Szerk.), In dialogue with Reggio Emilia. Listening, researching. Learning (o. 178–209). Routledge.
- Roberts, T., & Billings, L. (2012). Teaching critical thinking. Using seminars for 21st century literacy. Eye on Education.
- Runco, M. A. (2014). Creativity. Theories and themes: Research, development, and practice (2nd edition). Elsevier.
- Rychen, D. S., & Salganik Hersch, L. (Szerk.). (2003). Key competencies for a successful life and a well-functioning society. Hogrefe and Huber.
- Salmon, M. H. (2013). Introduction to logic and critical thinking (6th edition). Wadsworth Cengage Learning.
- Schunk, D. H. (1990). Goal-setting and self-efficacy during self-regulated learning. Educational Psychologist, 25(1), 71–86. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_6
- Siewierski, C. (2015). An introduction to scholarship. Building academic skills for tertiary study. Oxford University Press.
- Staudinger, A. K. (2017). Reading deeply for disciplinary awareness and political judgment. Teaching & Learning Inquiry, 5(1). https://doi.org/10.20343/teachlearninqu.5.1.11
- Stojanovic, M., Fries, S., & Grund, A. (2021). Self-efficacy and habit building: How general and habit-specific self-efficacy influence bahavioral automatization and motivational interference. Frontiers in Psychology, 12, 1–14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.643753
- Sz. Tóth, J., Mihályfi, M., Sum, I., & Trencsényi, I. (Szerk.). (2001). Európa kézikönyv az élethosszig tartó tanulásról. Magyar Népfőiskolai Társaság.
- Szőke-Milinte, E. (2023). A digitális énhatékonyság. Mester és Tanítvány, 1(1), 53–71. https://doi.org/10.61178/MT.2023.I.1.3
- Szűts, Z. (2020). A digitális pedagógia elmélete. Akadémiai Kiadó.
- Tchakov, O., & Tchakov, M. (2020). Proactive professional learning. Creating conditions for individual and organizational improvement. Rowman & Littlefield Publishers.
- Teychenne, D. (2015). A gamified eLearning approach to teaching food regulation. In Ascilite 2015 Globally connected, digitally enabled. Conference proceedings (o. 572–576). Curtin University. https://web.archive.org/web/20200212183421/http://www.2015conference.ascilite.org/wp-content/uploads/2015/11/ascilite-2015-proceedings.pdf
- The Organization for Economic Cooperation and Development. (2019). OECD skills strategy 2019. Organization for Economic Cooperation and Development. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264313835-en/index.html?itemId=/content/publication/9789264313835-en
- Thompson, R. H. (2003). Reinforcement or reward in learning. In J. H. Byrne (Szerk.), Learning and memory (o. 566–570). Thomson Gale.
- Trilling, B., & Fadel, C. (2009). 21st century skills. Learning for life in our times. Jossey Bass.
- Witt, P. L., Wheeless, L. R., & Allen, M. (2004). A meta-analytical review of the relationship between teacher immediacy and student learning. Communication Monogrpahs, 71(2), 184–207. https://doi.org/10.1080/0364520420002228054
- Wood, W., & Rünger, D. (2016). Psychology of habits. Annual Review of Psychology, 67(1), 289–314. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033417
- World Economic Forum. (2023). The future of jobs report. World Economic Forum.
- Zautra, A. J., Hall, J. S., & Murray, K. E. (2010). Resilience. A new definition of health for people and communities. In J. Reich, A. J. Zautra, & J. S. Hall (Szerk.), Handbook of adult resilience (o. 3–29). Guilford Press.
- Zilionis, G., & Kaiser, A. (2022, március 9). The importance of study skills in HE for learners to enhance and develop their studies further. London School of Science & Technology. https://www.lsst.ac/blogs/