A projektív rajzteszt néhány aspektusának vizsgálata a polgári pereket érintő igazságügyi szakértői munkában
Megjelent 2023-09-20
Kulcsszavak
- rajzteszt,
- igazságügyi szakértés,
- kötődés,
- családi harmónia
Absztrakt
Háttér: Pszichológusi/pszichiáteri munkánk kapcsán gyakran végzünk különböző hatóságok és bíróságok részére vizsgálatot. Kutatásunkban igazságügyi szakvéleményeket elemeztünk adott szempont mentén. Tanulmányunkban a fókuszt a projektív rajztesztekre és a szakvélemények tartalmának összevetésére helyeztük.
Célkitűzés: Jelen kutatásunk célja, hogy feltárjuk a projektív rajztesztben megjelenő adott jellemzők összefüggéseit egymással, és a szakértői véleményben szereplő megállapításokkal.
Módszer: Vizsgálatunkban 67 fő vett részt. A szakvéleményeket egyszerű tartalomelemzés módszerével tekintettük át. A családrajzokon pedig a Main és Caplan által leírt 24 itemes kötődési „leltárt” alkalmaztuk a kötődés és disszonancia jegyeinek kódolására (Main & Kaplan, 1986).
Eredmények: A rajztesztekben talált rajzjegyek és a szakvéleményben vizsgált szülői magatartás nem mutatott egyértelmű összefüggést. A rajzjegyek vizsgálatakor a vizsgálati csoport és a kontrollcsoport kötődési sérülés jegyeinek számában nem volt szignifikáns különbség. A disszonancia jegyei viszont elvárásunkkal ellentétben a kontrollcsoportban fordultak elő többször.
Diszkusszió: A projektív tesztek fontos információkat hordoznak a kötődéssel, a családi disszonanciával kapcsolatban, de rá szeretnénk mutatni a korlátokra is, és ezáltal érzékeny témaként felvetni a szakértői véleményekkel kapcsolatos szülői prekoncepció problematikáját is.
Hivatkozások
- Adámy, L., Soltész, K., Szládovics, L., Takács, S., & Törő, K. (2018). The effects of contested divorce on children’s emotional state based on their family drawings and life quality. https://www.alliedacademies.org/articles/the-effects-of-contested-divorce-on-childrens-emotional-state-based-on-their-family-drawings-and-life-quality-10842.html
- Amato, P. R. (2001). Children of divorce in the 1990s: An update of the Amato and Keith(1991) meta-analysis. Journal of Family Psychology, 15(3), 355–370. https://doi.org/10.1037/0893-3200.15.3.355
- Attili, G., Roazzi, A., Toni, A., & Di Gianfelice, S. (2011). Children’s Family Drawings and Attachment: A Multidimensional Scaling Approach to study Internal Working Models. Horizons for Facet Theory: Searching for Structure in Content, Spaces and Measurement, 111–122.
- Bowlby, J. (1988). Developmental psychiatry comes of age. The American journal of psychiatry. comes of age. The American journal of psychiatry, 145(1), 1–10.
- Carlson, E. A., Alan Sroufe, L., & Egeland, B. (2004). The construction of experience: A longitudinal study of representation and behavior. Child development, 75(1), 66–83. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00654.x
- Cohen, O., & Ronen, T. (1999). Young children's adjustment to their parents' divorce as reflected in their drawings. Journal of Divorce & Remarriage, 30(1–2), 47–70. https://doi.org/10.1300/J087v30n01_04
- Fagan, P. F., & Churchill, A. (2011). The effects of divorce on children. Marri Research, 1., 1–48.
- Farkas, J., (2017). Psychological Assessment of Children by Forensic Experts. Acta Universitatis Szegediensis. Ünnepi kötet dr. Zakar András c. egyetemi tanár 70. születésnapjára. 55–64.
- Finzi R, Cohen O, Sapin Y, Weizman A. (2000). Attachment styles in maltreated children: a comparative study. Child Psychiatry and Human Development 32. 113–128. https://doi.org/10.1023/A:1001944509409
- Fury, G., Carlson, E. A., & Sroufe, A. (1997). Children's representations of attachment relationships in family drawings. Child development, 68(6), 1154–1164. https://doi.org/10.2307/1132298
- Graham-Howard, M., Welsh, R., & Greenberg, L. (2009). The Wiley-Blackwell Handbook of Family Psychology. (J. H. Bray, & M. Stanton, szerk.) Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781444310238.ch50
- Grossman, N., & Okun, B. (2003). Family psychology and family law: Introduction to the special issue. Journal of Family Psychology, 17(2), 163–168. https://doi.org/10.1037/0893-3200.17.2.163
- Győrffy V. (2022). Az igazságügyi pszichológiai szakértésről. https://gypszichologia.eu/2021/10/13/az-igazsagugyi-pszichologiai-szakertesrol/
- Hobbs, S. D., Johnson, J. L., Goodman, G. S. 2014). Evaluating eyewitness testimony of children. In.: Weiner, I.B. Otto, R.K. (ed.). The handbook of forensic psychology. Wiley Publisher, 561–598. https://miszk.hu/files/modszertani_levelek/MISZK_Modszertani_level_5_2020.pdf
- Kallitsoglou, A., Repana, V., & Shiakou, M. (2022). Children’s family drawings: association with attachment representations in story stem narratives and social and emotional difficulties. Early Child Development and Care, 192(8), 1337–1348. https://doi.org/10.1080/03004430.2021.1877284
- Kaplan N, & Main M. (1986). Instructions for the classification of children’s family drawings in terms of representation of attachment. Berkeley, CA: University of California.
- Kleinsorge, C., & Covitz, L. M. (2012). Impact of Divorce on Children: Developmental Considerations. Pediatrics in Review, 33(4), 147–155. https://doi.org/10.1542/pir.33.4.147
- Lassú Z., Serfőző M., Sándor M., Kolosai N. & Pálffy Z. (2015). Családi struktúra, szülői bánásmód és lélektani rugalmasság összefüggései serdülőkorban. Alkalmazott Pszichológia, 15(1), 77–91.
- Ludolph, P. S. (2009). Answered and unanswered questions in attachment theory with implications for children of divorce. Journal of Child Custody, 6(1–2), 8–24. https://doi.org/10.1080/15379410902894817
- Magyar Igazságügyi Szakértői Kamara, MISZK. (2020) 20. számú módszertani levél az igazságügyi klinikai és mentálhigiéniai felnőtt- és gyermek szakpszichológia egyes szakértői vizsgálatairól 5/2020.
- Novick, K. K., & Novick, J. (2011). Working with parents makes therapy work. Jason Aronson.
- Pataky I. (2010) Klinikai pszichológia alkalmazása az igazságügyben. Klinikai pszichológiai Kötelezõ Szinten Tartó Továbbképzõ Tanfolyam. Orvosképzés. 352–355.
- Pianta, R. C. & Longmaid, K. (1999). Attachment-based classifications of children's family drawings: Psychometric properties and relations with children's adjustment in kindergarten. Journal of Clinical Child Psychology, 28(2), 244–255. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2802_11
- Piperno, F., Di Biasi, S., & Levi, G. (2007). Evaluation of family drawings of physically and sexually abused children. European Child & Adolescent Psychiatry, 16, 389–397. https://doi.org/10.1007/s00787-007-0611-6
- Ranschburg J. (1994). A családi diszharmónia és a válás hatása a gyermek fejlődésére. Demográfia, 37(3-4), 389–391.
- Shiakou, M. (2012). Representations of attachment patterns in the family drawings of maltreated and non‐maltreated children. Child Abuse Review, 21(3), 203–218. https://doi.org/10.1002/car.1184
- Vilics T. (2019). Az igazságügyi szakértői interjú és az élményszerűség vizsgálata. Belügyi Szemle, 67(11), 25–38. https://doi.org/10.38146/BSZ.2019.11.2
- Wagnild, G. M., & Young, H. M. (1993). Development and psychometric of The Resilience Journal of nursing measurement, 1(2), 165–17847.