
Folia Humanistica et Socialia 2. évf. 1. szám (2024), PPKE BTK 
ISSN 3004-1260 https://doi.org./10.69705/FHS.2024.2.1.3 
 

 
A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 

 
Hegedüs Gergő 

PPKE BTK Történelemtudományi Doktori Iskola, PhD-hallgató 
 

The Early Events of Rákóczi’s War of Independence in the English Press. 
Abstract: The present study is intended to examine the early English reports of the Rákóczi’s War of 
Independence by evaluating the witnesses of The Daily Courant, The London Gazette and the edition of Daniel 
Defoe’s A Weekly Review of the Affairs of France, particularly the issues published between 1703 and 1704. 
Exceptional attention shall be paid to the specificities of early eighteenth century English press culture as 
well as to the functioning of the information network of the various newspapers and the active role played 
by the English ambassadors in Vienna. The analysis of the veracity of the information contained in such 
journals and the study of the various names given to Rákóczi’s followers shall be of special importance, 
which could also reflect firm political positions. The Daily Courant and The London Gazette sought to report 
on the rapid growth of the number of insurgents and their quick expansion as well as the accession of 
those with considerable combat experience. They also reported on the reasons they believed to be behind 
the outbreak of the freedom struggle and whether or not such intentions were justified. 
 
Absztrakt 
Jelen tanulmány a Rákóczi-szabadságharc kezdeti angol értesüléseit hivatott vizsgálni a The Daily 
Courant, a The London Gazette és a Daniel Defoe által szerkesztett A Weekly Review of the Affairs of France 1703 
és 1704 között megjelent számait felhasználva, külön figyelmet fordítva az angol sajtókultúra kora XVIII. 
századi sajátosságira, valamint a különböző lapok információs hálózatának működésére és az ebben 
aktív szerepet vállaló bécsi angol követi tevékenységre. Kiemelt fontosságú a lapokban szereplő értesülések 
valóságtartalmának analízise, valamint Rákóczi követőinek különböző megnevezéseinek tanulmányozása, hiszen 
ez is szilárd politikai állásfoglalásról árulkodhat. A The Daily Courant és a The London Gazette igyekezett beszámolni a 
felkelők számának gyors növekedéséről és lendületes térnyerésükről, valamint a jelentős harci tapasztalattal 
rendelkező személyek csatlakozásáról. Ezek a sajtótermékek továbbá azt is közölték, milyen okokat véltek 
felfedezni a szabadságharc kitörése mögött és ezeket megalapozottnak tartották-e vagy sem. 
 

1. Bevezetés 

Európa a XVIII. század elején valóságosan forrongott. A Spanyol Királyság trónjának 
megüresedése után két nagyhatalom, a XIV. Lajos (élt: 1638–1715, uralkodott: 1643–1715) 
által vezetett Francia Királyság és I. Lipót (élt: 1640–1705, uralkodott: 1657–1705) 
Habsburg birodalma is igényt tartott a spanyol örökségre, persze mindkettő saját 
jogalapján. Miután a diplomáciai rendezések kudarcba fulladtak, a velük szimpatizáló 
mozgalmakat és államokat igyekeztek szövetségi rendszerekbe tömöríteni, így vette 
kezdetét a spanyol örökösödési háború (1701–1714), melynek a Magyar Királyság terü-
lete is fontos mellékhadszínterévé vált a Rákóczi-szabadságharc (1703–1711) révén. 

A kontinens meglehetősen érdekes jövő elé nézett, a háborúk sorát pedig minden 
ország sajtója élénk figyelemmel kísérte. A szabadságharccal kapcsolatban megjelenő 
véleményeket, bírálatokat is szigorúan csak a nemzetközi kontextusra való tekintettel 
és ezek tudatában értelmezhetjük. 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

20 

Tanulmányom célja, hogy bemutassam a korabeli három legfontosabb és 
legismertebb angol hírlap, a The London Gazette, a The Daily Courant (a későbbiekben itt L. 
G. és D. C.) és a Daniel Defoe (1660–1733) által szerkesztett A Weekly Review of the Affairs of 
France (később itt W. R.) Rákóczi-szabadságharccal kapcsolatos álláspontjait, 
meglátásait. Ezen hírlapok vizsgálata kiemelten fontos, hiszen időben jóval közelebb 
álltak a megtörtént eseményekhez, mint például a könyvek, a híradásaik pedig 
szélesebb körben terjedtek el, mint a diplomáciai jelentések és levelezések, amelyeket 
csak egy szűk, kiváltságos réteg olvasott. A megjelenésük is rendszeresebb volt, mint a 
röplapoké. 
 

2. Angol sajtókultúra a századfordulón 

Péter Róbert olyan tendenciára lett figyelmes, mely szerint a különböző újságok száma 
növekedett háborús és politikailag túlfűtött időkben (Péter, 2015, 20). Ez a mi 
esetünkben, a spanyol örökösödési háborút illetően is releváns, hiszen a Daily Courant 
első száma 1702-ben jelent meg. Defoe pedig nyíltan vallotta, hogy a lapját elsősorban a 
franciák „ügyeinek”, illetve túlkapásainak bemutatására indította (W. R., 1704. február 
19., no. 1). Ezt a helyzetet segítette továbbá, hogy az 1662-ben bevezetett sajtótörvény 
1695-ben hatályát vesztette, így elegendő tőke birtokában bárki alapíthatott kiadó 
vállalatot, illetve ha rendelkezésére állt nyomdaberendezés, akkor megkezdődhetett a 
könyv- és hírlapkészítés is (Glaisyer, 2019, 71). Így nem csoda, hogy rövidesen tucat-
számra jelentek meg a különböző londoni és regionális hírlapok. A XVIII. század eleji 
Angliában tehát egy átlagos olvasónak jóval több lehetősége volt információhoz jutni és 
tájékozódni a világ dolgairól nyugat- és közép-európai viszonylatban. Ezen sajtó-
termékek közül a korszakban a fent említett három lap emelkedett ki. 

A vizsgálat alá vont London Gazette azért jelentős, mert a legrégebbi, már 1665 óta 
folyamatosan, heti kétszer (későbbiekben háromszor) megjelenő angol újság. Az 1662-es 
sajtótörvénynek köszönhetően, megfelelő konkurencia hiányában maximálisan uralta 
az angol sajtópiacot. Ennek a lapnak volt a legnagyobb olvasóközönsége. Ha a spanyol 
örökösödési háború időszakának tendenciáit vizsgáljuk, akkor a nyomtatott példány-
szám 12–15 ezer között mozgott, ami elképesztően nagynak számított, nemcsak angliai, 
de európai szinten is (Snyder, 1968, 216). A London Gazette az alapításától fogva a korszak 
hivatalos lapja volt. Az oldalain nem jeleníthetett meg olyan információt, amely az 
uralkodót vagy a kormányt akár a legkisebb szinten is kritizálta vagy diszkreditálta 
volna (Glaisyer, 2019, 69). Ennek több előnye volt, hiszen így könnyedén hozzáférhettek 
azoknak az Anglia által más országokba delegált angol követeknek a jelentéseihez, 
illetve beszámolóihoz, akiknek követi megbízatásukban szerepelt, hogy minden olyan 
ügyről és eseményről adjanak tájékoztatást, melyek hírértékűek lehetnek. A kéziratban 
megfogalmazott jelentéseknek tehát fontos szerepük volt a XVIII. század eleji 
hírszolgáltatásban (King, 2018, 95). A lapok így a legtöbb esetben közvetlen forrással 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

21 

dolgozhattak. A Rákóczi-szabadságharccal kapcsolatban a bécsi angol követként 
tevékenykedő George Stepney (1663–1707), illetve a konstantinápolyi angol követ, Robert 
Sutton (1671–1746) értesülései élveztek kiemelt figyelmet. Ha a London Gazette 1703–1704 
közötti híradásait vizsgáljuk, könnyen megállapíthatjuk, hogy olyan városok (elsőd-
legesen Bécs, Konstantinápoly, a Magyar Királyság területén Pozsony, míg Erdélyben 
Arad emelhető ki) és régiók szerepeltek a hírek keltezési helyeként, amelyek a fentebb 
említett két követ működési területét, információs bázisát jelentették. Ezenkívül érdemes 
megemlíteni a Német-római Birodalom néhány városát is, mint például Hamburgot, 
Frankfurtot, Kölnt, Regensburgot és Münchent. Habár az innen érkező értesülések mind 
mennyiségi,1 mind minőségi2 szempontból eltörpültek a bécsi hírekhez képest, mégis 
határozottan jelezték a Rákóczi-szabadságharc iránti nemzetközi érdeklődést. 

Év 1703 1704 

Városok, 
régiók 

Arad 1 Arad 2 
Bécs 24 Bécs 50 
Hamburg 1 Buda 4 
Konstantinápoly (Pera 
nevű város-része) 

1 Eperjes 1 

Magyarország 4 Erdély 1 
München 1 Esztergom 1 
Pozsony 2 Frankfurt 1 
Tokaj 2 Győr 1 
Varsó 1 Gyula 1 
Velence 1 Komárom 1 

 Konstantinápoly 4 
Köln 1 
Nagyvárad 1 
Pozsony 3 
Regensburg 1 
Szatmár 1 
Székesfehérvár 1 
Velence 1 

1. táblázat: Európai városokban és régiókban3 keltezett, Rákóczi-szabadságharccal 
kapcsolatos beszámolók a The London Gazette lapjain4 

 
1 A fentebb ismertetett öt városból csak öt értesülés érkezett, és ezeknek a híreknek a terjedelme is csak 
pár mondat volt, ami erős kontrasztot mutat a teljes bekezdéseket kitöltő bécsi hírekkel szemben. 
2 Általában olyan csapatmozgósításokról írtak, melyek iránya Magyarország volt, továbbá a felkelés egyre 
súlyosabbá válását is megjegyezték. 
3 Kutatásom során igyekeztem a legpontosabban behatárolt keltezési területet (város, katonai tábor, tartomány, 
régió, ország) megadni. Abban az esetben hagyatkoztam az adott régióra, tartományra, országra, ha a keltezésből 
konkrétabb helyszín nem volt megtudható. Ugyanez az irányelv vonatkozik a Daily Courant keltezési helyszíneit 
vizsgáló táblázatra is. 
4 A táblázatot a London Gazette 1703–1705 között megjelent számait vizsgálva a dolgozat szerzője készítette. 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

22 

A Daily Courant-t azért érdemes megismernünk, mert ez volt a legelső olyan rentábilis 
angol lap, ami napi rendszerességgel (természetesen a vasárnaptól eltekintve) jelent 
meg. Első száma 1702. március 11-én, a már javában dúló spanyol örökösödési háború 
alatt látott napvilágot. A lap profilját tekintve csak külföldi híreket közölt. Elizabeth 
Mallet (1672–1706) kezdetben azt hirdette, hírközléseit egyáltalán nem fogja ellátni 
kommentárokkal, mivel azt feltételezte, hogy „[a]z olvasóinknak elég eszük van ahhoz, 
hogy az elegendő információ birtokában saját maguk is levonják a szükséges 
következtetéseket” (Williams, 2010, 54). Természetesen ez már a kezdetekben sem fel-
tétlenül valósult meg, a gyors tulajdonos- és szerkesztőváltás után pedig teljesen el-
enyészett (Andrews, 2015, 101). A későbbiekben terjedelmes kommentárok, vélemé-
nyek, szerkesztői megjegyzések egészítették ki a különböző híreket. Sajátosságként em-
líthető továbbá, hogy a lap minden év végén, az utolsó két számban igyekezett össze-
foglalni a megtörtént eseményeket, azzal a céllal (a Rákóczi-szabadságharccal kapcso-
latosan is), hogy befolyásolják az olvasók álláspontját (D. C., 1703. december 31., no. 533). 

Éles különbség figyelhető meg az információforrások között is: míg a legtöbb lap 
tudatosan hivatkozott saját informátoraira, addig a Daily Courant szerkesztősége ezzel 
ellentétesen büszkén vállalta és mindig feltüntette, hogy az értesüléseiket milyen kül-
földi (legtöbbször holland5 és francia) lapokból vették át. A Rákóczi-szabadságharccal 
kapcsolatos híreket közvetett forrásokból szerezték, azokhoz szinte csak holland la-
pokból jutottak hozzá, amit jól mutat a lap megfogalmazása: „The Dutch Prints tell us…” 
(D. C., 1703. június 28., no. 373). A Rákóczi-szabadságharc esetében az 1703-as években 
az Amsterdamse Courant (továbbiakban Amszterdam Courant) 19, a Gazette de Leyde (továb-
biakban Leiden Gazette) hat, a Gazette d’Amsterdam (továbbiakban Amszterdam Gazette) 
szintén hat értesülését vette át. Ahogy az érdeklődés fokozódott és a mozgalom nagyobb 
méreteket öltött, úgy változott az átvett hírek mennyisége is: egy évvel később, 1704-
ben a Leiden Gazette 35, az Amszterdam Gazette 28, míg az Amszterdam Courant 19 értesülését 
vette át a Daily Courant. A teljesség igénye nélkül megemlíthető még néhány lap, például 
a Gazette de Rotterdam (továbbiakban Rotterdam Gazette), a La Gazette (továbbiakban Párizs 
Gazette) vagy a Harlem Courant, azonban az ezektől „kölcsönvett” hírek száma jóval 
csekélyebb volt. 

  

 
5 Hollandia elsősorban a földrajzi közelsége, kereskedelmi fontossága, monumentális sajtóipara, 
valamint a két ország közötti szövetséges viszony és vallási egyetértés miatt is optimális választás volt. 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

23 

Év 1703 1704 

Külföldi 
lapok 

Amszterdam Courant 19 Amszterdam Courant 21 
Amszterdam Gazette 5 Amszterdam Gazette 30 
Hága Gazette 2 Brüsszel Gazette 1 
Harlem Courant 1 Harlem Courant 5 
Leiden Gazette 6 Leiden Gazette 36 
Párizs Gazette 1 Párizs Gazette 3 
Rotterdam Gazette 2 Rotterdam Gazette 1 

2. táblázat: Külföldi újságokra való hivatkozások száma a Rákóczi-szabadságharccal 
kapcsolatban a The Daily Courant lapjain6 

Ha megnézzük a keltezési helyszíneket, akkor a Daily Courant esetében is szembetűnő 
Bécs városának vitathatatlan dominanciája, de emellett számos olyan német (Han-
nover, Heidenheim) és francia város (Marseille) is feltűnik, melyet a London Gazette-ben 
hiába is keresnénk, illetve szokatlanabb hírekkel is az olvasó rendelkezésére állt. Ham-
burgi forrásra hivatkozva például arról tudósított, hogy Bercsényi Miklós (1665–1725) 
morva rendekhez szóló kiáltványa megjelent nyomtatásban a városban (D. C., 1704. 
február. 2., no. 562). A velencei, konstantinápolyi és drinápolyi hírek a törökökkel való 
kapcsolatokról igyekeztek részletekbe menően tájékoztatni. A Varsóban keltezett hírek 
a csekély mennyiségük ellenére elképesztően jelentőségteljesek, hiszen a franciák 
pénzügyi támogatásának útvonalát és a résztvevő közvetítők személyazonosságát 
igyekeztek feltárni. Ezekkel a városokkal kapcsolatban megállapíthatjuk, hogy a 
korabeli Európa jelentős hatalmi, kereskedelmi és információs központjai voltak. 

Év 1703 1704 

Városok, 
régiók 

Amszterdam 1 Ausztria határvidéke 1 
Arad 1 Bécs 80 
Bécs 31 Belgrád 2 
Buda 2 Braunschweig 1 
Drinápoly 1 Buda 7 
Duna-menti 
katonai tábor 

1 Ebenfurth 1 

Eperjes 1 Erdély 1 
Erdély 1 Esztergom 2 
Felső-Ausztria  2 Felső-Ausztria 1 
Hága 1 Frankfurt 4 
Hannover 1 Hamburg 1 
Horvátország 1 Heidenheim 1 
London 2 Hollandia 1 
Magyarország 2 Konstantinápoly 2 

 
6 A táblázatot a Daily Courant 1703–1705 között megjelent számait vizsgálva a dolgozat szerzője készítette. 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

24 

München 1 London 2 
Nagyszeben 1 Magyarország 1 
Pozsony 2 Marseille 1 
Varsó 1 Morvaország 1 
Velence 1 Nagyszombat 1 

 Pozsony 5 
Regensburg 4 
Sopron 2 
Szatmár 2 
Varsó 3 
Velence 5 
Weißenburgi tábor 1 

3. táblázat: Európai városokban és régiókban keltezett, Rákóczi-szabadságharccal kapcsolatos 
beszámolók a The Daily Courant lapjain7 

A Daily Courant a Gazette-tel szemben nagyfokú átláthatóságot biztosított az olvasóknak. 
Utóbbi, azonkívül, hogy lehivatkozta melyik városból, országból kapta a leveleket, 
sosem árult el többet az informátorairól. A Courant esetében viszont az olvasók köny-
nyedén összehasonlíthatták az azonos helyszínekről, de más lapok által közölt infor-
mációkat egy adott eseménnyel kapcsolatban. Így olyan értesülések birtokába is 
juthattak, amelyekben nem feltétlenül részesültek volna, vagy amelyekkel adott 
esetben kiegészíthették a már meglévő, de hézagos ismereteiket. Ez az érdeklődés az 
olvasók számában is élénken tükröződött: a kezdeti időszakban a nyomtatott 
példányszám 900–1000 között mozgott, míg az örökösödési háború során ez a szám 
megnövekedett, elérve a 10 ezer körüli határt (Snyder, 1968, 209). Ez különösen 
kimagasló egy napilap esetében, és ezzel a Courant a Gazette-tet is felülmúlta, pedig az 
már csaknem fél évszázada egy ismert és bejáratott lapnak számított. 

A Daniel Defoe által szerkesztett A Weekly Review of the Affairs of France, azaz Heti 
értekezés Franciaország viselt ügyeiről című lap 1704. február 19-től egészen 1713. június 6-ig 
heti kétszer, majd folyamatosan növekvő népszerűségének köszönhetően már heti 
három alkalommal jelent meg, és a korszakban az angol újságírás történetének egyik 
legjelentősebb és leginnovatívabb műve volt. Felbecsülhetetlen értékű és részletes 
beszámolókkal szolgált a XVIII. századi bel- és külpolitikai eseményekről. Felépítését 
tekintve három jól elkülönülő részből állt: az első és egyben központi eleme az értekezés 
volt, amely mindig egy vezérgondolatra épült és egyben határozott felütést is adott a 
számnak. Ezt követte az Advice from the Scandalous Club rovat, melyben a levelek útján 
beérkező, olvasókat foglalkoztató kérdésekre igyekezett legjobb belátása szerint 
válaszolni, az utolsó részben pedig a hirdetések kaptak helyet. A Weekly Review magát 
olyan lapként jellemezte, mely az eseményeket a maga valóságában mutatja be és 

 
7 A táblázatot a Daily Courant 1703–1705 között megjelent számait vizsgálva a dolgozat szerzője készítette. 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

25 

mindig tényszerű megállapításokat tesz. Az eredményes vita kedvéért az opponensei 
véleményét is ismertette. Nyomtatott példányszámairól azonban csak relatív becslések 
vannak: a kezdeti időszakban valószínűleg 600–700 lehetett, ami az idő előre-
haladtával, a népszerűsége növekedésével együtt nőtt (Snyder, 1968, 209). 

1704. szeptember 2-tól egészen december 5-ig a lap az értekezések részében 
exkluzívan csak a Rákóczi-szabadságharccal foglalkozott, aminek eredményeképpen 
komoly, agitatív és olykor szenvedélyes hangú cikkek születtek, igen kevés 
rokonszenvvel az általa csak „istentelen rebelliónak” bélyegzett ügy iránt. Defoe 
nemcsak kereskedő, kém és kiváló regényíró volt, hanem tehetséges publicista is. 
Kivételes adottságaira már korán felfigyeltek; legfőbb támogatója és pártfogója Robert 
Harley államtitkár (1661–1724) lett, aki kifejezetten 1704 és 1708 között foglalkozott a 
külügyekkel, köztük a Rákóczi-szabadságharccal, mellyel kapcsolatban élénk 
levelezést folytatott George Stepney-vel. Így tehát igen nagy rá az esély, hogy Harley 
államtitkár bízta meg Defoe-t azzal a feladattal, hogy indítson el egy olyan újságot, 
amely ismerteti a franciák túlkapásait és ballépéseit, illetve képes kedvezően 
befolyásolni az angol közvéleményt (Seager, 2012, 131–132). A Weekly Review-ról kije-
lenthető, hogy a hivatalos angol álláspontot képviselte, méghozzá jóval propagan-
disztikusabb hangnemben, mint ahogy azt a Gazette tette. Defoe több propagandisztikus 
módszert is alkalmazott, melyek közül meg kell említenünk a személy elleni érvelést, 
amelyet Rákóczival szemben használt. Itt elsősorban a személyét, a tulajdonságait és a 
személyes érdekeit vette célba, megkérdőjelezve azt, hogy tényleg az ország érdekében 
indította-e el a harcot, nem pedig saját önző megfontolásából (az Erdélyi Fejedelmeség 
megszerzése és biztosítása önmaga és utódai számára) (W. R., 1704. november 25., no. 
76). Gyakori módszer volt továbbá a félelemre való rájátszás is, amellyel az olvasók 
érzelmeire kívánt hatni, valamint igyekezett az általános pánikot kihasználni azzal 
kapcsolatban, hogy a mozgalmat előbb francia, majd török szövetségesként mutatta be. 
A franciákkal való együttműködés esetén Rákóczi akarva-akaratlanul a Napkirály 
európai hegemón helyzetének megszilárdulásához járult volna hozzá, míg a törökkel 
való partnerség Defoe-ban egy olyan rémképet kelthetett, mely szerint a lázadás miatt 
gyengének tűnő Habsburg Birodalom könnyű prédának tűnhet majd a pogányok 
számára. A törökkel való kapcsolat hangsúlyozásakor nem volt rest a fejedelmet 
Thököly Imre (1657–1705) személyével párhuzamba állítani, de figyelmet fordított a 
felkelők dehumanizálására, valamint az általuk elkövetett atrocitások módszeres 
felnagyítására is. 

Összeségében kijelenthető, hogy a Daily Courant és a London Gazette igyekezett a 
megtörtént eseményeket elfogulatlanul, tényszerűen, a lehető legtárgyilagosabb, 
leghitelesebb módon megjeleníteni, tehát úgy, ahogy azok a valóságban történhettek. A 
legtöbb esetben tartózkodtak a személyes véleménynyilvánításoktól és a szerkesztői 
megjegyzésektől, nem úgy, mint Defoe a Weekly Review lapjain. Az is elmondható 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

26 

továbbá, hogy e lapok híreinek a jellege szándékosan „levélszerű” volt, hiszen ez a 
formátum praktikusabb és gyorsabb volt, valamint a hitelesség fenntartására szolgált. 
 

3. George Stepney, a London Gazette informátora 

Mielőtt feltérképeznénk, hogyan keltette fel az angol sajtó figyelmét a Rákóczi-
szabadságharc, meg kell ismerkednünk George Stepney személyével és tevékeny-
ségével, aki 1701 kora tavasza és 1706 szeptembere között bécsi követként szolgált, 
illetve a pozíciója miatt a London Gazette legfontosabb informátora volt a Habsburg Biro-
dalommal, s ezáltal a magyar érdekeltségű ügyekkel kapcsolatban is. Stepney tapasztalt 
diplomata volt, aki 1692-től egészen a betegségének súlyosra fordulásáig folyamatosan 
követi beosztásban dolgozott. Diplomáciai megbízásban járt a brandenburgi, a szász, a 
mainzi és a kölni választófejedelmeknél, egyszer a lengyel király udvarában és kétszer 
Bécsben is. Nem meglepő tehát, hogy a korszakban hozzáértő diplomatának, illetve a 
német ügyek specialistájának tartották (Spens, 1997, 224). Az 1701-es, Bécsbe történő 
kinevezése sem lepett meg senkit, és az békeidőben még ideálisnak is tűnhetett volna. 
Stepney hamar kiismerte a bécsi udvar működését és mentalitását, továbbá jelentős 
kapcsolati hálózatot is kiépített, sőt még a fejedelem nővérével, Rákóczi Juliannával is 
személyes ismeretségbe került (Spens, 1997, 231). 

Kurucz György tanulmánya rámutatott arra, hogy a magyarok (pontosabban 
olyan személyek és csoportok, akik a protestantizmus bármelyik irányzatát követték) 
iránti, már-már tudományosan elmélyült érdeklődése nem feltétlenül a felkelés 
kezdetére datálható, hiszen korábban személyesen a királyhoz intézett memoran-
dumban állt ki a kőszegi protestánsok háborítatlan vallásgyakorlása mellett (Kurucz, 
2015, 305). Erősen konfrontatív személyisége azonban a követi munkái során még sok 
más formában is megmutatkozott. A magyarországi zavargásokról 1703. június 2-án 
keltezett jelentésében számolt be először, amelyben kifejtette, szerinte annak gazdasági 
és természetesen vallási okai vannak elsősorban. A bűnbakot pedig az Udvari Kamara 
rendkívül magas adóiban és Kollonich Lipót (1631–1707) esztergomi érsek és 
hercegprímás (1695–1707) személyében, valamint a protestánsokkal ellenszenves visel-
kedésében találta meg (Simonyi, 1872, 16). Az idő előrehaladtával, ahogy a szabad 
vallásgyakorlással kapcsolatos sérelmek apránként egyre nagyobb szerepet kaptak, úgy 
fokozódott a személyes érdeklődése is az események iránt (Kurucz, 2015, 302). 
Meghökkenve követte végig a tiszántúli hadjáratot, Rákóczi katonáinak gyors sikerét és 
harcmodorát pedig a Cévennes hegyvidéki kamizárdokéhoz hasonlította. 1703 
nyarának végén már úgy gondolta, hogy a főhadszíntér mellett ez a lázadás fogja 
legjobban megnehezíteni a szövetségesek dolgát. Meglátásai helyesnek bizonyultak. 
1703 novemberében visszarendelték Londonba, hogy jelentést tegyen a követi 
munkálatairól, és új instrukciókat is kapott (Kurucz, 2015, 307). Kevesebb mint három 
hónapot volt távol. Feladatait egészen 1704 márciusáig személyi titkára (és egyben 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

27 

unokatestvére), Charles Whitworth (1675–1725) látta el, aki a felkelésre mint ,,az ország 
testét sorvasztó mételyre” hivatkozott, Rákóczit pedig egyszerűen csak megtestesült 
„Gonosznak” nevezte (Simonyi, 1872, 84). A meglehetősen nyers és szókimondó 
meglátásai egyáltalán nem tükröződtek a Gazette számaiban, ami valószínűleg a rövid 
hivatali idejének volt köszönhető. 

Stepney visszatérése (1704. március 6.) után hosszú nyomásgyakorlási időszak 
vette kezdetét a követ részéről, melyben az utasításaiban foglaltaknak megfelelően 
igyekezett rávenni az udvart egy esetleges diplomáciai rendezés lehetőségére. A hivatali 
idejének nagy részében, a következő két és fél évben, 1704 elejétől egészen 1706 késő 
nyaráig ez a célkitűzés kötötte le, az általa csak „szövevényesnek” jellemzett magyar 
ügyekre viszont még ő sem tudott érdemben nyomást gyakorolni (Spens, 1997, 273). 
1704 tavaszán azonban kulcsszerepet játszott a Jacob Jan Hamel Bruyninx (1661–1738) 
és Bercsényi közötti semptei találkozó megszervezésében, illetve az őszi selmecbányai 
tárgyalások során ő vezette az angol–holland mediációt, valamint Rákóczival Vihnye 
városában személyesen is találkozott (Spens, 1997, 241). Stepney tehát nemcsak passzív 
szemtanú volt, hanem az események alakításában aktív szerepet is vállalt. Észrevételei 
és megállapításai épp ezért elengedhetetlenek az angol közvélemény vizsgálatánál. 

Nem meglepő, hogy minden esetben az ő jelentéseinek szintéziseivel 
találkozhattak a Gazette olvasói. Sokszor nemcsak a beszámolóinak a keltezése (város és 
dátum), illetve a tartalma8, hanem a formai sajátosságok (személynevek, helységnevek írása) is 
teljesen egységesek voltak, ami a számtalan ismert változat miatt jelzésértékű.9 

Stepney személye még azért is fontos a téma tanulmányozása szempontjából, 
mert általa tökéletesen lekövethető az a folyamat, hogy egy adott eseményből, amely 
lehet akár csata vagy diplomáciai tárgyalás, hogyan lett hír. Az információ sok esetben 
nemcsak térben és időben tett meg óriási távolságot, hanem esszenciájában is 
drasztikus változásokon ment keresztül. Stepney a jelentéseiben igyekezett hitelesen 
hírt adni a selmecbányai tárgyalásokról, hiszen azokon személyesen is részt vett, de ez 
mit sem ért, mert Defoe, a sajátos politikai meggyőződése miatt, nem írta le a valós 
történéseket, illetve rossz színben próbálta feltüntetni a felkelőket. 
 
  

 
8 Egy csata esetében a harcoló felek veszteségei, az elejtett foglyok száma és a zsákmány mennyisége, míg 
a diplomáciai tárgyalásokkal kapcsolatban a résztvevők személye, viselkedése és magatartása. 
9 A kutatásaim során II. Rákóczi Ferenc nevével több formában is találkoztam. A következő tizenkét változat 
fordul elő leggyakrabban: Rákóczi, Rakoczi, Rakoczy, Ragotsky, Rakotsy, Ragotski, Ragocksi, Ragotzi, Ragotzky, 
Ragozzi, Ragozi és Rakocki. Bercsényi Miklós nevének is több variánsa létezett: Berzeni, Brezeni, Berezeni, 
Berzeny, Berczeny és Berceni. Sőt, a települések nevének ortográfiája sem volt konzekvens, hiszen számos 
esetben latin, német vagy fonetikusan leírt formát alkalmaztak, amire jó példa Székesfehérvár említése, amely 
Stuhlweißenburg, Alba Regalis és Feherwar variációban is előfordult. 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

28 

4. Álhírek vagy tévedések? 

Mindegyik lap igyekezett távol tartani magát a kétes eredetű hírektől és 
információforrásoktól. A legkorábbi értesülésekre egyértelműen a teljes 
bizonytalanság volt jellemző. Defoe részéről olyan kifejezésekkel találkozhatunk, mint 
hogy „[h]allottam, de nem kezeskedek érte…” (W. R., 1704. november 28., no. 77). A Daily 
Courant szerkesztője is megjegyzete, ha egy információ valóságtartalma kétes volt, hogy 
az olvasóik figyeljenek, ne kezeljék tényként, mert az adott hír további megerősítésre 
szorul (D. C., 1703. szeptember 30., no. 454). Ha a korábbi értesülések igazságtartalma 
megkérdőjelezhető volt, türelmetlenül várták az új híreket (D. C., 1704. augusztus 26., 
no. 738). Egyes optimistább tudósítások, ha nem tudtak biztosat a felkelésről, 
megjegyezték, „[n]incsenek újabb információink, de reménykedünk abban, hogy a 
zendülést már elfojtották” (D. C., 1704. március 3., no. 587). Számos ilyen visszatérő 
formulát ismerünk. 

A London Gazette és a Daily Courant 1703. július eleji számaiban az olvasható, hogy a 
felkelést máris leverték. Utóbbi ezt röviden, egy mondatban közölte és részletesebben 
nem kommentálta (D. C., 1703. július 2., no. 377). Előbbi viszont amellett érvelt, hogy 
gróf Koháry István (1649–1731) pár reguláris alakulattal szétverte az elégedetleneket 
Tokaj mellett, és közülük sokakat foglyul ejtett, míg a többiek egyszerűen szétszóródtak 
(L. G., 1703. július 1., no. 3928). Ugyanezek a bizonytalanságok olvashatók ki Stepney 
leveleiből, aki egy-két vereség után az egész felkelést lezárt témának tekintette, vagy 
kifejtette, hogy a legrosszabb esetben is csak pár hétig tarthat (Simonyi, 1872, 21). 
Időnként visszatérő hiba, hogy egyes hadvezérek téves halálhíréről is adtak tudósítást. 
Ez történt a Daily Courant májusi számában, amely Johann Albert Heister (1676–1746) 
elhunytáról emlékezett meg (D. C., 1704. június 6., no. 668). A Haditanács elnökének a fia 
azonban nemcsak végigharcolta a Rákóczi-szabadságharcot, hanem egészen 1746-ig 
élt, és az édesapjához hasonlóan sikeres katonai pályát futott be. Így hát nem meglepő, 
hogy a haditettei később is szerepeltek a lapokban: 1704 kora szeptemberében például 
egy Kanizsa melletti győzelmet tulajdonítottak neki, amelyet Károlyi Sándor (1669–
1743) serege felett aratott (D. C., 1704. szeptember 12., no. 752). A győzelem híre pontos 
volt, viszont a győzelmet arató személy nem Siegbert Heister (1646–1718) fia volt, 
hanem annak öccse, Hannibal Joseph von Heister gróf (?–1719) (Bánlaky, 2001). 

Nemcsak császári hadvezérek halálhírét keltették, hanem például Bercsényi 
Miklósét, aki Gyula várának sikertelen 1703-as szeptemberi ostroma során „vesztette 
életét” (D. C., 1703. szeptember 30., no. 454). Napra pontosan egy hónappal később 
viszont már arról tudósítottak, hogy a felkelés második embere Tokaj körül van 15 ezer 
katonájával és a megadási feltételekről egyezkedik, illetve hogy kegyelemért 
folyamodott a császárhoz (D. C., 1703. október 30., no. 480). A főgenerálist övező téves 
észrevételek az 1704-es évben sem kerülték el őt: Kora márciusban értesültek róla, hogy 
„Bercsényi egy esés következtében súlyosan megsérült” (D. C., 1704. március 3., no. 587). 
Ugyanebben a számban, egy későbbi keltezésű hírben pedig az szerepelt, továbbra is 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

29 

gyengélkedik. Egy héttel később már azt is tudni vélték, nemcsak egy egyszerű esést 
szenvedett, hanem a lováról esett le, és az egészségi állapota egyre rosszabb (D. C., 1704. 
március 6., no. 589). Mindeközben Bercsényi ilyen jellegű sérüléséről nem tudunk, és a 
későbbi számokban sem említették többször. 

Rákóczit is számos téves hír övezte. 1703 decemberében a Daily Courant szerint 
lemondott a magyar koronára való minden igényéről, annak érdekében, hogy a békés 
megegyezést elősegítse (D. C., 1703. december 21., no. 524). Itt feltétlenül meg kell 
jegyezni, hogy Rákóczi ilyen igényét (ha volt egyáltalán) sohasem prezentálta 
nyilvánosan. A Magyar Királyság élére egy olyan európai család sarját akarta, aki 
fegyveres segítséget nyújtott volna számára és legitimálhatta volna a mozgalmát 
(Köpeczi & R. Várkonyi, 2004, 335). 

Ezeknek a híreknek a forrása is sok esetben kevéssé volt megbízható. Egy, a felső-
magyarországi Trencsénbe szállítandó rab, aki korábban a felkelők oldalán harcolt, 
például olyan információt osztott meg a fogvatartóival, miszerint Rákóczi már a 
kapitulációs felételeit fogalmazza meg és valójában azoknak az erőknek a harmadával 
sem rendelkezik, amelyeket Bécsben neki tulajdonítanak. A kétes forrás ellenére a Daily 
Courant mégis közölte a hírt (D. C., 1703. december 22., no. 525). Számos félreértés övezte 
Rákóczi hitét is: Defoe 1704 márciusában úgy gondolta, a protestáns felekezetek vala-
melyikéhez tartozik (W. R., 1704. március 18., no. 5), és az ezzel kapcsolatos tévedését 
csak félévvel később (az olvasói elnézést kérve) javította római katolikusra (W. R., 1704. 
november 18., no. 74). 

Thököly Imre személye is még érdeklődést váltott ki: a Párizs Gazette-re hivatkozva 
olyan elképesztő állítás jelent meg, miszerint egy hatalmas török sereg élén, Hasszán 
pasa társaságában látták Magyarország felé vonulni (D. C., 1704. január 14., no. 544). A 
volt erdélyi fejedelem azonban a köszvénye miatt ekkor már annyira beteg volt, hogy az 
ágyból való felkelés és a puszta mozgás is komoly fájdalmakat okozott a számára 
(Angyal, 1889, 264). 

A téves hírek egy másik fajtájaként említhetjük az olyan, csatában vereséget 
szenvedett személyek elfogásáról szóló beszámolókat, amelyek a valóságban persze 
nem történtek meg. Egy ilyen hír szerepelt a Daily Courant 1703 augusztusi számában, 
mely szerint Rákóczit egy vesztes ütközet következtében elfogták. A lap javította ezt a 
tévedését, és megírta, hogy csak az egyik szolgálója esett fogságba (D. C., 1703. augusztus 
23., no. 421). Gyula sikertelen ostromához kapcsolódó álhír volt az is, hogy a várból 
kitörő császáriak a felkelés több vezetőjét elfogták, de közülük csak Petrőczy Istvánt 
(1654–1712) emelték ki név szerint, akiről azt is tudni vélték, hogy 14 ezer koronáért 
cserébe sem akarták szabadon bocsátani (D. C., 1703. szeptember 30., no. 454). A foglyul 
ejtett személy azonban nem lehetett ő, hiszen Thököly unokatestvére mintegy 19 évi 
emigráció után, a Rákóczi-szabadságharc második esztendejében, 1704 nyarán tért 
csak haza (Heckenast, 2004, 344). 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

30 

Az egyes várak tulajdonjogával kapcsolatos információk is bizonytalanok/tévesek 
lehettek. A Daily Courant 1704. május közepén azzal nyugtatta az olvasóit, hogy Eger 
vára még mindig a császáriak kezén van, és csupán egy 8 napos fegyvernyugvást 
kötöttek a lázadókkal (D. C., 1704. május 10., no. 645). A valóságban viszont Eger 
parancsnoka, gróf Ferdinand Zinzendorf ezredes megegyezéssel már április 16-án 
feladta a várat Forgách Simonnak (1669–1729) (Köpeczi & R. Várkonyi, 2004, 637). 

Habár a csaták kimenetelét érintő híradások nagy pontosságról árulkodtak, a lefo-
lyásukat több téves információ is övezte. A székesfehérvári csata és a városnak a Johann 
Albert Heister vezette császári csapatok általi elfoglalása (1704. április 8.) rendkívül 
rövid idő alatt zajlott le, mivel az Esterházy Dániel (1665–1714) parancsnoksága alatt álló 
felkelők az első támadásra meghátráltak. A nagy részük nem a csatában esett el, hanem 
a város környéki mocsarakban lelte halálát. A város pedig ennek következtében adta 
meg magát (L. G., 1704. április 20., no. 4012). Egykorú források szerint viszont a harc egy 
teljes napig tartott, és a városban összegyűlt jobbágyok is csak Esterházy seregének 
teljes veresége után adták meg magukat (Bánlaky, 2001). 

A híradásokból az is kiderül, hogy kezdetben a mozgalmat még nem feltétlenül 
kapcsolták össze Rákóczi nevével, sőt egy olyan értesülés is megjelent, amely a 
feleségére, Hessen–Wanfriedi Sarolta Amáliára (1679–1722) hivatkozva még azt is 
megkérdőjelezte, hogy a felkelők oldalán áll-e (D. C., 1703. augusztus 23., no. 421). 
Érdekességképpen megjegyzendő, hogy Thököly esetében a felkelést már 1681-ben a 
személyéhez társították (Vincze, 2013, 914). Rákóczi nevét eleinte kevésszer említették, 
és ha említették, meglehetősen negatív kontextusban tették. Az országba érkezését úgy 
jellemezték, hogy mindenféle keleti népségből, azaz tatárokból, lengyelekből és 
kozákokból álló sereget gyűjtött össze, és velük lépte át a határt, majd pedig 
Munkácshoz menetelt (L. G., 1703. július 12., no. 3931). Ez a leírás hatalmas eltérést mutat 
a Rákóczi által, az Emlékiratok című művében ismertetett változattal, miszerint a 
határon a jobbágyai fogadták, és csak egy rendkívül kis kísérettel érkezett az országba 
(Rákóczi, 2004, 30–31). Ebben az esetben az összes korabeli tudósítás és visszaem-
lékezés szerint Rákóczi abban a hiszemben lépte át a határt, hogy ott egy tekintélyes 
sereg fogja várni, de csak a tiszaháti felkelés vert hadaival találkozott (Mészáros, 2006, 
16), amelyek többségét a birtokain élő jobbágyok alkották. A közeledtére sokan „orosz 
módra” keresztet vetettek, ami arra enged következtetni, hogy a görögkatolikus ruszin 
alattvalói fogadhatták (Köpeczi & R. Várkonyi, 2004, 165). Itt talán érthető az ortodox 
kozákokkal való összetévesztés, hiszen Stepney nem feltétlenül lehetett tudatában a 
kozákok és a ruszinok közötti különbségeknek. Rákóczi terve eredetileg az volt, hogy 
francia pénzügyi támogatás révén lengyel és tatár zsoldos századok élén érkezik az 
országba, de ezt a segítséget ekkor még nem sikerült elnyernie, illetve a gyakorlatban 
még semmi sem valósult meg belőle (Köpeczi & R. Várkonyi, 2004, 204). Tatár katonák 
nagy számban történő felfogadásáról csak 1705 őszén tárgyalt (Papp, 2004, 806). 
 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

31 

5. Támogatók, csatlakozók 

A lapok folyamatos figyelemmel követték a felkelők létszámának változását és a jeles 
személyek csatlakozását, amelyet három szempont alapján értékeltek: Részt vett-e 
korábban valamelyik rendi mozgalomban, felkelésben? Harcolt-e a törökellenes 
felszabadító háborúban? Volt-e az adott személynek valamilyen katonai múltja, hadi 
tapasztalata? 

1703 nyarának közepén a felkelők létszámát 4 ezer fő körülire taksálták, kiemelve azt, 
hogy ritkán látták őket 600 főnél nagyobb csapatokban. Ebből arra következtettek, hogy a 
Bécsbe érkező jelentések esetleg túlzóak, és a számuk jóval csekélyebb lehet a valóságban (L. G., 
1703. augusztus 19., no. 3942). Kisebb sokként hatott, amikor Debrecen szabad királyi városa 
nemcsak megnyitotta hadaik előtt a kapuit, hanem jelentős mennyiségű hadianyaggal, 
pénzzel, élelmiszerrel látta el a felkelőket (L. G., 1703. augusztus 23., no. 3943; D. C., 1703. 
augusztus 23., no. 421). 

1703 kora őszén keltezett hírekből az derült ki, hogy a felkelők száma drasztikus 
mértékben megnőtt (habár pontos létszámot nem említettek), amit azzal magyaráztak, 
hogy már Buda és Nagyvárad irányába is hadműveleteket hajtottak végre (L. G., 1703. 
szeptember. 2., no. 3946). Kiemelték továbbá azt is, hogy Thököly korábbi két tisztje, 
Orosz Pál (?–1710) és Ibrányi László (1659–1705) is visszatért, és utóbbi lett a lázadók 
harmadik vezetője. Ez meglehetősen erős túlzás volt, hiszen Ibrányi az 1705-ben 
bekövetkezett haláláig csak ezredesi rangban szolgált (Heckenast, 2004, 199) Ezzel 
szemben a Daily Courant információi, miszerint a felszabadító háború alatt ezredesi 
rendfokozatban szolgáltak a császári oldalon és azt végig is harcolták, helyesek voltak. 
A szerkesztő állítása szerint a harcok végeztével elbocsátották őket, és innen ered a 
Rákóczihoz csatlakozásuk oka (D. C., 1703. október 12., no. 464). 

Ibrányi és Orosz csatlakozásánál jóval jelentősebb volt viszont a „dolhai győző”, 
azaz Károlyi Sándor oldalváltása. A Daily Courant kiemelte, hogy korábban sikeresen 
harcolt a felkelők ellen, az átállását pedig annak tulajdonította, hogy a császári udvar 
„undort” keltett benne (D. C., 1703. november 16., no. 494). 

Ezen beszámolók teljesen megegyeznek a Stepney-t helyettesítő Whitworth 
jelentéseivel, aki 1703 szeptemberének végén már-már egészen kritikusan szemlélte az 
eszkalálódó helyzetet: 

„Az egész királyságban alig van olyan vármegye, amelyik nem fertőzött 400 vagy 
500 lázadóval, tolvajjal és csavargóval, akik kapcsolatban állnak egymással, és 
alkalomadtán könnyen össze is gyűlhetnek, attól tartok, ha az egy folytatódik 
akkor Schlick gróf vagy bárki más, akit a leverésükre lehetne alkalmazni, nagyon 
nehéz feladatnak fogja találni.” (Simonyi, 1872, 35) 

Azzal szembesültek tehát, hogy az olyan kezdeti vereségek, mint a dolhai csata (1703. 
június 7.) vagy Munkács császáriak általi megszállása (1703. június 26.) ellenére a 
létszámuk fokozatosan nőtt, támogatottságuk erősödött és a hadi vállalkozásaik egyre 
merészebbek, céltudatosabbak lettek. 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

32 

6. A felkelés feltételezett okai, jogalapja 

A szabadságharc jogosságát és okait illetően a legjobb esetben is megosztóak voltak a 
vélemények. A Daily Courant szerint például Rákóczi pusztán csak azért fogott fegyvert, 
mert vissza szerette volna kapni az elkobzott birtokait és el akarta érni, hogy 
visszavonják a fejére kirótt halálos ítéletet (D. C., 1703. szeptember 30., no. 454). Egy 
korábbi számban viszont éppen azt emelték ki, hogy Magyarországon minden téren 
általános az elégedetlenség a jelenlegi kormányzással kapcsolatban, amit tovább 
súlyosbított Rákóczi elfogása és bebörtönzése, ami pedig kivétel nélkül az egész 
nemességet feldühítette (D. C., 1703. június 14., no. 361). 

Defoe ezzel szemben egy jóval komplexebb képet vázolt fel. A felkelés kezdeti 
időszakában alapvetően megalapozottnak ismerte el a felkelők által hangoztatott 
sérelmek többségét, melyeket együttesen a Habsburg-ház és a jezsuiták kegyet-
lenségének tulajdonított. Nem mulasztotta el azt sem megjegyezni, hogy a felkelés 
csíráját könnyen el lehetett volna fojtani, ha az uralkodó nem hallgatott volna 
mindenben a minisztereire (W. R., 1704. szeptember 2., no. 52). Azt is kifejtette továbbá, 
hogy a lázadás okai első sorban közjogi (szabad királyválasztás és ellenállási záradék) 
és gazdasági alapokon nyugodtak, míg a vallással és hitgyakorlással kapcsolatos kér-
déseket csak egészen marginálisnak, sokadrangúnak bélyegezte (W. R., 1704. november 
18., no. 74). Ezt később azzal próbálta alátámasztani, hogy Rákóczi szándékainak dek-
larációjában (az 1704 januárjában Európa-szerte szétküldött, a világ keresztényeihez 
szóló, Recrudescunt kezdetű kiáltványban) szereplő 63 pont közül csak négy-öt érintette 
a vallást. Azt is hozzátette, hogy a felkelést a katolikus nemesek robbantották ki, sőt 
annak vezetője, Rákóczi maga is szilárd hitű római katolikus volt, egy ilyen szervezkedés 
pedig nem szolgálhatta a protestánsok védelmét (W. R., 1704. szeptember 12., no. 55). 

A Weekly Review azt is megírta, hogy a császári katonák valóban fosztogattak és 
erőszakoskodtak, ami a társadalom minden rétegét érintette, tehát nemesek, polgárok, 
jobbágyok is egyaránt joggal panaszkodtak (W. R., 1704. október 31., no. 69). 

Defoe a cikksorozata végén egy olyan magyarázatot adott az eseményekre, 
miszerint a felkelésért sem a császárt, sem a magyarokat nem lehet egyoldalúan okolni, 
hanem azért a császár tanácsadói a felelősek, akik szerinte az uralkodójukat 
szándékosan megtévesztve, csak a saját érdekeiket nézve (mindig is a Magyar Királyság 
birtokai, tisztségei után áhítoztak) szándékosan viszályt és feszültséget teremtettek az 
uralkodó és a magyar alattvalói között (W. R., 1704. december 5., no. 79). Ezt a nézetet 
vallotta egyébként más sajtóorgánum (például a Daily Courant), illetve sokan mások is. 
Gilbert Burnet (1643–1715), Salisbury püspöke például nemcsak a Rákóczi-
szabadságharc, hanem a Thököly-felkelés kitörését is a császár jezsuita tanácsadói 
hibás javaslatainak tulajdonította (Burnet, 1734, 416). 
 
  



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

33 

7. Elégedetlenek, lázadók, magyarok vagy protestánsok? 

Milyen nevekkel illeték magát a mozgalmat és a bennük részt vevő felkelőket? A „lázadó” és az 
„elégedetlen”, két magyar elnevezés váltakozásának kapcsolatára először Köpeczi Béla figyelt 
fel, amikor a Thököly-felkelés és a Rákóczi-szabadságharc francia sajtóvisszhangját elemezte. 
A meglátásai alapján mind a két mozgalom résztvevőit akkor nevezték „lázadóknak” (rebels), 
ha hadi szempontból gyengének tartották őket, míg az „elégedetlenek” (malcontents) egy 
hivatalosabb megnevezés volt. A szóhasználatot teljes mértékben az aktuális francia 
külpolitikai érdekek határozták meg (Köpeczi, 1976, 68). Vincze Dániel a Thököly-felkelés 
angol sajtó visszhangját vizsgálva nemcsak hasonló meglátásokra jutott, de egyben új 
koncepcióval is bővítette. Az ő értelemzésében a kurucokra akkor hivatkoztak 
elégedetlenekként, amikor az uralkodóval tárgyaltak, és esély volt a diplomáciai úton történő 
békés megegyezésre, míg, amikor harcban álltak és esetleg csatát vesztettek, mindig 
felkelőkként, lázadókként hivatkoztak rájuk (Vincze, 2013, 912). Olyan kifejezésekre is felfigyelt 
továbbá, mint a „revolters” és a „discontented”. Előbbi a lázadók, míg utóbbi az elégedetlen 
szinonimájának tekinthető. A Rákóczi-szabadságharccal kapcsolatban ezekkel a 
megnevezésekkel sem a London Gazette, sem a Daily Courant, sem a Weekly Review lapjain sem 
találkoztam a kutatásaim során. 

A Rákóczi szabadságharc általam vizsgált időszakáról elmondható, hogy a fejezet 
elején említett két megnevezést (lázadó és elégedetlen) felváltva, egymás 
szinonimájaként használták. Szabályszerűségekre, tudatos koncepcióra a későbbi 
számokat vizsgálva sem találtam példát. A London Gazette például 1703. július 1-én 
megjelent számában még „elégedetlenként” jellemezte a Tokaj környékén szétvert 
felkelőket (L. G., 1703. július 1., no. 3928), majd másfél hónappal később már arról 
tudósítottak, hogy „lázadók” foglalták el Kálló várát (L. G., 1703. augusztus 16., no. 3941). 
Számos olyan eset is kiemelhető, amikor ez a váltás egy számon belül többször is 
megtörtént: L. G., 1704. április 13., no. 4010; L. G., 1704. május 1., no. 4015; L. G., 1704. 
május 4., no. 4016; L. G., 1704. május 22., no. 4021; L. G., 1704. június 15., no. 4028. 

 



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

34 

 
1. diagram: A Rákóczi-szabadságharc résztvevőire használt különböző kifejezések és azok 

előfordulásainak száma a The London Gazette hasábjain 

A Daily Courant-nál is megfigyelhető hasonló: míg a lap a szabadságharc első 
említésekor még Munkács és Kassa körüli elégedetlenekről írt, addig az első gyöngyösi 
értekezleten a császári biztosok egyszer „lázadókkal”, máskor viszont már 
„elégedetlenekkel” tárgyaltak, de volt olyan szám is, melyben a két kifejezés egymást 
váltva fordul elő (D. C., 1704. március 22., no. 603). 

 
2. diagram: A Rákóczi-szabadságharc résztvevőire használt különböző kifejezések és azok 

előfordulásának száma a The Daily Courant hasábjain 

Ezeknek a szavaknak a korabeli jelentését is érdemes alapos vizsgálat alá venni. A 
„malcontent” szó eredete a kései XVI. századra nyúlik vissza. Ekkoriban, illetve a 

57

0

34

7 0

elégedetlenek (58%) konföderáltak (0%) lázadók (35%) magyarok (7%) protestánsok (0%)

69

1
75

35

0

elégedetlenek (38%) konföderáltak (1%) lázadók (42%) magyarok (19%) protestánsok (0%)



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

35 

vizsgált időszakban is egy olyan személyt vagy csoportosulást értettek alatta, aki/amely 
nem szimpatizált a fennálló politikai helyzettel, államügyekkel, és ennek aktív 
cselekvés formájában (politikai tevékenység, fegyveres harc) hangot is adott (Philips, 
1658, 423). Közel sem annyira negatív, dehonesztáló elnevezés, mint a „rebel”. Az ifjabb 
John Kersey (1660–1720) által 1708-ban, Londonban publikált Dictionarium Anglo-
Britannicum a következőképpen definiálja a kifejezést: „A lázadó jogi értelemben olyan 
személy, aki szándékosan megszegi a törvényt, vagy olyan gonosztevő, aki nem 
engedelmeskedik urának.” (Kersey, 1708, 538). Az ilyen személyek vagy mozgalmak, 
mivel az uralkodójuk ellen keltek fel, a hivatalos európai politikai életben és a 
diplomáciában sem kaphattak teret. 

Gyakori volt, hogy összefoglalóan csak magyarokként10 hivatkoztak rájuk. Így tett 
például Defoe is, akinek állítása szerint, mivel a felkelésben vegyesen vettek részt pro-
testánsok és katolikusok, amikor az angol közvélemény vagy politikai beszéd kollek-
tíven protestánsokat említett, tulajdonképpen hibát követett el. Az okfejtése szerint az 
elnyomás a magyar nép egészét (noha értelemszerűen eltérő mértékben) érintette, ezért 
rájuk magyarokként volt érdemes hivatkozni (W. R., 1704. szeptember 12., no. 55). Ennek 
ellenére a későbbi cikkeiben mégis feltűnően gyakran használta a protestáns elne-
vezést. A Daily Courant és a London Gazette esetében azonban erre nem találtam példát. 

 
3. diagram: A Rákóczi-szabadságharc és más rendi mozgalmak résztvevőire használt 

különböző kifejezések és azok előfordulásánakk száma a Weekly Review hasábjain 

 
10 A következő kifejezéseket számoltam ide: Hungarians, Hungarian nation, Hungarian nobles, Hungarian 
nobility, people of  Hungary és Hungarian subjects. 

18

1

6

26

24

elégedetlenek (24%) konföderáltak (1%) lázadók (8%) magyarok (35%) protestánsok (32%)



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

36 

Határozottan kijelenthető, hogy nem alakult ki egységes elnevezés; a felkelésben résztvevő 
személyek egyszer „magyarok”, máskor „lázadók” vagy „elégedetlenek” voltak. A Daily Courant 
1704. január 28-án megjelent száma például mindhárom kifejezést egyszerre használta (D. C., 1704. 
január 28., no. 558). Olyan is előfordult, hogy a lázadásban (rebellion) résztvevőkre az 
„elégedetlenek” megnevezést használták (D. C., 1704. augusztus 26., no. 738). Ennek alapján 
elmondható, ha a két kifejezés között lényeges jelentésbeli különbség lett volna, a lapnak a 
„lázadók” megnevezést kellett volna alkalmaznia. Defoe az értekezéseiben meglepően kevés 
alkalommal használta a rendi mozgalmak résztvevőire a „lázadók” szót; inkább a „magyarok” vagy 
az „elégedetlenek” kifejezést preferálta, amelyek a legtöbb esetben kifejezetten negatív 
szövegkörnyezetben szerepeltek. A „konföderáltak” elnevezés használatára összesen csak két 
példát találtam (D. C., 1704. október 18., no. 783; W. R., 1704. december 5., no. 79). 

A korszakban más lázadások, központi hatalom elleni megmozdulások is zajlottak, 
amelyeket szintén érdemes a vizsgálatba bevonni. Ki kell térnünk a kamizárdok felkelésére, 
amely Cévennes hegyvidéki tájain zajlott a spanyol-örökösödési háború alatt. Ennek legfőbb oka 
az volt, hogy XIV. Lajos az 1685 októberében kiadott Fontainebleau-i ediktummal ellehetet-
lenítette a protestáns vallások gyakorlását, ami óriási elégedetlenséget szült. Váltakozó inten-
zitással ugyan, de 1702-től egészen 1710-ig tartott, és a csúcspontján jelentős reguláris francia 
katonai erőt kötött le. Sikerüknek több oka is volt: egyrészt a helyi parasztok jól ismerték az elzárt 
és mocsaras hegyvidéket, ami miatt eredményes rajtaütéseket valósítottak meg, másrészt pedig 
a francia csapatok nagy része az örökösödési háború más frontjain harcolt (Szász, 2000, 56). Sok 
hasonlóság fedezhető fel e felkelés és a Rákóczi-szabadságharc között, de ennek ellenére nem 
állíthatók egymással teljesen párhuzamba, hiszen a kamizárdok mozgalma alapvetően paraszti 
jellegű volt és sohasem rendelkezett jelentős nemesi, még kevésbé főúri támogatással. 

A radikális reformátusok felkelése legkésőbb 1703 februárjában már európai 
érdekeltségűvé vált. Nem meglepő tehát, hogy a London Gazette és Daily Courant különböző 
cikkeiben is számos alkalommal találkozhatott velük az olvasó. Ekkor azonban szinte sohasem 
nevezték őket „lázadóknak”, hanem (egy kivételtől eltekintve) mindig „elégedetlenként” 
szerepeltek (D. C., 1704. augusztus 25., no. 737). Kegyetlenkedéseikről, amelyek a korszakban 
hírhedtek voltak, egyáltalán nem tudósítottak. 1703-ban például több falu (Potelières, 
Saturargues, Saint-Sériès) teljes lakosságát lemészárolták vagy élve elégették, nem kímélve az 
áldott állapotban lévő nőket és gyermekeket sem. 

További példaként említhetjük a bajorországi paraszfelkelést is, amely a Bajor 
Választófejedelemséget a höchstädti csata után megszálló császári csapatok ellen irányult. A 
vezetői hentesek, kovácsok és egyszerű fogadótulajdonosok fiai voltak, és a résztvevőire mégis az 
„elégedetlen” kifejezést használták (L. G., 1704. november 30., no. 4076). 

Említettem, hogya Daily Courant és a London Gazette tényközlő lapoknak számítottak, 
azonban számos esetben mégis előfordult, hogy nemcsak puszta tényeket, hanem a saját 
véleményüket is közölték, például röviden, pár szóban jellemezték a szabadságharcban 
résztvevő hadvezéreket. Károlyi Sándort (oldalváltása után) dicséret is érte: azt írták, hogy 
meglehetősen vitéz, sőt egyenesen gáláns katona. A felkelők oldalán álló személyeket azonban 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

37 

ritkán tüntették fel pozitív színben. Ennek lehetséges oka Károlyi esetében abban keresendő, 
hogy a Daily Courant elképzelhetőnek tartotta, hogy a „lázadók karmából” kiszakadjon és ismét a 
császár hűségére térjen, hiszen a tudósításból kiderült, hogy Pálffy grófot is egy ilyen titkos 
küldetéssel bízta meg őfelsége (D. C., 1703. december 28., no. 530). 

A London Gazette és a Daily Courant még az olyan felkelők által elkövetett 
fosztogatásról is igyekezett értéksemlegesen tudósítani, melynek számos civil áldozata 
volt. Egy esetben azonban a Daily Courant mégis kivételt tett. Történt ugyanis, hogy 1704. 
június 9-én, a császár születésnapján a felkelők egy kis csapata Bécs közelébe érkezett, 
ami hamar véget vetett a jó hangulatú ünnepségnek. A felkelők ugyan nem a város 
irányába vették útjukat, hanem a Neugebäude-kastély közelébe, ahol a császár 
egzotikus állatait tartották. A lap szerint a felkelők az itt található összes állatot 
megölték, továbbá külön kiemelte, hogy a felkelőkkel ellentétben a törökök minden 
alkalommal megkíméltékaz állatokat, amikor Bécs városát ostromolták. Végül azt is 
megjegyezte, hogy „a lázadók bárhova mennek, mindenhol a barbár kegyetlenség 
nyomát hagyják maguk után” (D. C., 1704. június 23., no. 683). Érdekes módon, Stepney 
szerint csak „[m]egölték a tigriseket és leopárdokat, amelyekre a császár szokott 
vadászni és visszatértek anélkül, hogy bármilyen más gyalázatot elkövettek volna”. 
Heister a Veszprémben és Pápán elkövetett kegyetlenkedéseiről bővebben írt. Ezek 
viszont nem jelentek meg a lapban (Simonyi, 1872, 304). 
 

8. Konklúzió 

A London Gazette, a Daily Courant és a Weekly Review számait vizsgálva teljes mértékben 
kijelenthető, hogy az angol olvasóközönség tekintélyes mennyiségű információt 
szerezhetett a Rákóczi-szabadságharcról már annak kifejezetten kezdeti időszaka-
szaiban is. Ezek azonban a pontos és hiteles értesülésektől számos esetben megle-
hetősen távol álltak, annak ellenére, hogy ezek a lapok a híreket a bécsi angol követtől 
vagy más akkreditált európai lapoktól szerezték. 

A lapok élénk figyelemmel követték Rákóczi mozgalmának térnyerését és az 
olyan katonai tapasztalattal rendelkező személyek csatlakozásáról is beszámoltak, 
mint Károlyi Sándor és Ibrányi László. A felkelés kirobbanásának okairól is 
megemlékeztek, melyek közül számosat jogosnak ismertek el. Ez alapján az angol sajtó 
egy olyan álláspontot képviselt, miszerint a háború elsősorban nem I. Lipót és a magyar 
alattvalói közötti konfliktusnak köszönhető, hanem az uralkodó közvetlen 
környezetében működő tanácsadóinak és minisztereinek. A felkelőkre nem használtak 
egységes megnevezést; még az 1704-es években is számos esetben találkozhatunk a 
cseppet sem hízelgő „lázadó” kifejezéssel. 
 
  



Folia Humanistica et Socialia 
 
 
 

38 

Forrásjegyzék 

A The Daily Courant, a The London Gazette és az A Weekly Review of the Affairs of France 1703–
1704 között megjelent számai. 
 

Irodalomjegyzék 

Andrews, A. (2015). The History of British Journalism. Book on Demand. 
Angyal D. (1889). Késmárki Thököly Imre. II. Franklin-Társulat Könyvnyomdája. 
Bánlaky J. (2001). A magyar nemzet hadtörténelme. Arcanum. 
Burnet, G. (1734). History of His Own Time. II. Joseph Downing. 
Carbonnier-Burkard M. (2008). Comprendre la révolte des camisards. Ouest France. 
Glaisyer, N. (2019). «Published by Authority»: The London Gazette, 1665-1780. População e 

Sociedade, 32(2), 65–80. 
Heckenast G. (2005). Ki kicsoda a Rákóczi-szabadságharcban? MTA Történettudományi Intézet. 
Kersey, J. (1708). Dictionarium Anglo-Britannicum. J. Wilde. 
King, R. S. (2018). All the News that’s Fit to Write: The Eighteenth-Century Manuscript 

Newsletter. In S. G. Brandztaeg, P. Goring & C. Watson (szerk.), Travelling Chronicles. 
News and Newspapers from the Early Modern Period to the Eighteenth Century. Brill 
Publishers, 95–118. https://doi.org/10.1163/9789004362871_006 

Köpeczi B. & R. Várkonyi Á. (2004). II. Rákóczi Ferenc. Osiris Kiadó. 
Köpeczi B. (1976). Magyarország a kereszténység ellensége. A Thököly-felkelés az 

európai közvéleményben. Akadémiai Kiadó. 
Kurucz Gy. (2015). Szövetségesi érdek, protestáns szimpátia, katonai realitás: a Rákóczi-

szabadságharc és az angol közvetítés. Történelmi Szemle, 57(2), 299–318. 
Mészáros K. (2006). II. Rákóczi Ferenc tábornokai és brigadérosai. A kuruc katonai felső 

vezetés létrejötte és hierarchiája 1703–1711. Argumentum Kiadó. 
Papp S. (2004). A Rákóczi-szabadságharc török diplomáciája. Századok, 138(1), 793–821. 
Péter R. (2015). Digitális és módszertani fordulat a sajtókutatásban. A 17–18. századi ma-

gyar vonatkozású angol újságcikkek „távolságtartó olvasása”. Aetas, 30(1), 793–821. 
Philips, E. (1658). The New World of English Words. E. Tyler. 
Rákóczi F. (2004). II. Rákóczi Ferenc emlékiratai. A magyarországi háborúról, 1703-tól 

annak végéig. Osiris Kiadó. 
Seager, N. (2012). “He reviews without Fear, and acts without fainting”. Defoe’s Review. 

Eighteenth-Century Studies, 46(1), 131–142. https://doi.org/10.1353/ecs.2012.0070 
Simonyi, E. (1872). Archivum Rákóczianum. II. Rákóczi Ferenc levéltára, bel- és külföldi 

irattárakból bővítve. Angol diplomáciai iratok II. Rákóczi Ferenc korára. II. 
osztály: Diplomatia. Magyar Tudományos Akadémia. 

Snyder, H. L. (1968). The Circulation of Newspapers in the Reign of Queen Anne. The 
Library, 23(3), 206–235. https://doi.org/10.1093/library/s5-XXIII.3.206 



Hegedűs Gergő: A Rákóczi-szabadságharc kezdetének eseményei az angol sajtóban 
 
 
 

39 

Spens, S. (1997). George Stepney. Diplomat and Poet 1663-1707. James Clarke & 
Company. 

Szász G. (2000). A francia állam és a protestánsok a 17. században – tűréstől tiltásig. 
Aetas, 14(1–2), 39–61. 

Vincze D. (2013). Rebellisek, elégedetlenek, magyarok. A Thököly-felkelés a London 
Gazette hasábjain. Századok, 147(4), 891–930. 

Williams, K. (2010.): Read All About It! A History of the British Newspaper. Routledge. 
54. https://doi.org/10.1177/1464884910368886 

 
  


